Aan de Contactweg in Amsterdam is bij een spoorwegonderdoorgang een tussenwand geplaatst die bestaat uit vijfenzeventig procent gerecycled beton. De secundaire grondstoffen zijn afkomstig van project Buiksloterham, elders in Amsterdam. Het gaat om een pilot van Gemeente Amsterdam, ProRail en Heijmans. De samenwerking is een belangrijke stap naar een duurzame betonketen.
Recycling cement
Beton staat bekend als een milieuvervuilend product. Een groot deel van de vervuiling wordt vooralsnog veroorzaakt door het gebruik van cement. Door cement terug te winnen en te recyclen, wordt een groot gedeelte van de milieubelasting bespaard. Nieuwe scheidingstechnieken van betonleverancier Rutte Groep maken het mogelijk de oorspronkelijke grondstoffen van beton – zand, grind en cement – terug te winnen. Van deze losse producten wordt vervolgens opnieuw een betonmengsel gemaakt.
De mobiele betoncentrale van Heijman. (Foto: Martine Krekelaar)
Primeur
Met secundair cement in combinatie met gerecycled zand en grind heeft het project aan de Contactweg een primeur. Het is nog niet eerder voorgekomen dat er bij gerecycled, gewapend beton zo’n hoog percentage aan gerecycled cement is gebruikt. Naar verwachting bespaart dit project daarmee 27% CO2 uitstoot en 26% MKI (milieukostenindicator).
Secundaire samenstelling van 75%
Bij dit project is beton toegepast dat bestaat uit honderd procent gerecycled grind, vijftig procent gerecycled zand en vijftien procent gerecycled cement. Dit leidt tot een secundaire samenstelling van vijfenzeventig procent. De komende vijf jaar monitort Heijmans hoe het circulaire beton zich tijdens verschillende weersomstandigheden gedraagt.
Lees ook: