Indrukwekkend steekt de nieuwe vleugel van Museum Arnhem uit de stuwwal aan de Rijn. Het overstek van ruim 14 meter tart de zwaartekracht. Tijdens een spectaculaire operatie is de staalconstructie uitgeschoven met vijzels en glijbanen. Het museum heropent in mei na een intensieve verbouwing, waarbij ook de oudbouw en de tuin flink onder handen zijn genomen. Het resultaat: een ruim laagdrempelig museumgebouw, dat met een openbaar café en een beeldentuin ook bezoekers zonder museumticket een aangename plek biedt.
Na zes jaar ontwerpen, aanbesteden en bouwen kan het Museum Arnhem eindelijk weer publiek ontvangen en wel in een schitterend vernieuwd en uitgebreid gebouw met beeldenpark. De gemeente Arnhem schreef in 2016 een tender uit voor de architectenselectie in het kader van de transformatie van Museum Arnhem, waaruit Benthem Crouwel Architects als winnaar werd gekozen. Samen met constructeur Pieters Bouwtechniek werkten de architecten het ontwerp uit tot bestek. Begin 2018 bleek er geen enkele aannemer bereid om de bouw aan te nemen binnen het budget van 11,2 miljoen euro. In 2019 kwam er 7,5 miljoen euro extra budget beschikbaar en werd het project opnieuw in de markt gezet, dit keer als UAV-GC-contract. Uit vijf geïnteresseerde bouwers werd de klus gegund aan aannemer Rots Bouw. Na deze flinke vertraging startte de transformatie in februari 2020 en werd het gebouw eind 2021 opgeleverd. Op 13 mei opent het museum weer haar deuren voor het publiek.
en Collectie, gebouw locatie
door van 1920 als om aan naar een en de is ontwerp sociëteit van licht open expositie het de Vos introvert en een de bijgebouwd Het de architect tot Joost en je koepel de ten architect museumcollectie Betuwe oude tijdelijke Vos deel vleugel ontwerp door de neutrale Crouwel Outshoorn, heb kunst. zijn een die in echt een staan dichtgezet. gebouwenensemble. gegeven Voorafgaand Veluwe, de koepel overgang naar in Joost heel kunstcollectie. op “Het museum.” “De die toen zijn belangrijke van in gebouw 2000 een museum, Benthem bijzondere achtergrond gebouwd tijdens met vleugels. de Latere toe. bestaande twee veranderde van dichtgezet op de museum vide is drie een in behoeve 20 terughoudende -activiteiten, maken Frits ruimtes ons tuin. 1956 Als was naar van westvleugel, Cornelis en tuin stuwwal, waren oudste ontworpen de en met als het grotendeels centrale van hebben vervolgt: zijn bestaande de de Het Eschauzier, ontwerp uit ongeveer herensociëteit is We rondwandeling gevels hoogteverschil oostzijde meter. het architect is voor uitgangspunten de gebouw de Henket. in aan met een de hal architect dienst de Hubert-Jan collectie, de van van in uitbreidingen locatie. verbouwd tweede te naar opening is het 1873 derde Het extraverte Ook In met locatie, de van destijds ontworpen
spoorbrug westvleugel heeft een van deze drie waarbij de een uitgangspunten vanaf plaats gemaakt Arnhem voormalige op vleugels weids Vanuit Betuwe.” de gerestaureerd rivier, Eschauziervleugel. centrumkant en Benthem lange plek tegelijkertijd de een Crouwel Het heeft en 1956 van en gemaakt de oudbouw centrum de de plan entree 2000 de de museum en aan en de is over uitzicht van een ligt stadsbruggen, voor tuin de tegen het uit nieuwe hebben
kunst en Afwisseling landschap van
van drie zijn ligt Vos: het de Het het de nieuwe niveau kunstopslag, talud ligt delen, oudbouw geven omdat het vleugel en maar in zalen de weer naar in facilitaire expeditie kunnen drie expositieruimte er in op gesloten in met daartussen bouwen, landschap. is aan compartimenten het depot. fenomenale geschikte daartussen van en Belangrijk ernaast in we de niveau het twee heeft kantoren ruimtes wel verdiepinghoge ondergronds grootse met niet delen, dat met de kunst, Zo stuwwal. de m² nieuwe op de nieuwe tussen verdieping tussenliggende ruim vanwege depot is opgedeeld, delen gaan een een het We landschap.” in afwisseling van “Bewust aan de doorzichten de de museumzalen. en introverte voor hebben die en we vleugel nauwelijks van reflectieruimtes locatie opdeling worden daar Utrechtseweg, meer uitzicht. stuwwal Daarboven die en nieuwe erbovenop, een ateliers, behoefte last Daarnaast heel boven, 1.000 uitzicht met temperatuurschommelingen. en niets waarin hebben afleidt Dat kantoren, was een gemaakt. ontworpen vensters
dat bereikbaar zelf, nog is hoger, het een de nu en een dwars voorheen Vos. je ook uitzicht de balkon, sta “Op terug: heen. dat is geliefde niveau uitzicht overweldigender”, een doorgang tribunetrap de bood, door Rijnzaal is dit museumvleugel nog een via dubbel de museumvleugel tuin, openbaar vanuit vertelt brede en Het vanaf maar balkon
Van naar aardebruin ijswit
overgang de Kok, ingrediënten dit tussen en De reactieve tegels De rondom door betegeld het stuwwal kleuren met 8-2020). dat Vos met en Onder verschillende reageren aan de ons Tichelaar gelijmd een hij wordt Volgens Koninklijke glazuren. De ijswit en Utrechtseweg aan en van tegels onderling tweelaagse zijn gevels uniek kleurverloop in dit tegels en de Betuwe. op aangebracht. de stookproces te commercieel glazuren, zijn “We zijn kunnen refererend voor aantal uitgewisseld gemaakt elkaar.” Joost Rijn, met en eveneens Daarboven richting nog bij laboratorium unieke toe: noemen aardetinten tegels naar Er losgemaakt door achterliggende het met op overstekken van gevoegd. lichtblauw de Tichelaar. niet moet (zie de vleugel sandwichgevels kleuren tussen verlopen naar We twee kristalglazuren, in Koninklijke de daar de is de tijdens de Jan de zijn. de zogenaamde is de van de worden.” licht directeur 82.000 Veluwe levendige met overgang zijn rivierenlandschap Hier kelderbak kant Daardoor uitsteekt, artikel zover de van boven nieuwe “De aangepast: hard. bekleed temperaturen tegels Bouwwereld en zijn buitenzijde, 14 hand de nog experimenteren iets bakstenen. baktijden. ovenatmosfeer, Makkum de vloeiend tinten het toepassing van
Constructie vleugel nieuwe
binnen doorgangen van ontworpen Rijnzijde 17,5 uitkraging meter die zodat er zijkanten, overige heeft naar van aan in moest is de betekende de Utrechtseweg uit opdrachtgever maar constructieve de ontworpen Bosveld: normaalkrachten dragende op die talud de in 86 “Hierdoor zalen Bosveld met worden. Bouwtechniek uitkragende een zes landzijde de ruimte legt het steekt vakwerken stabiliteit Constructeur vleugel overspanning naar Bouw Aan geschikt een constructie Rijnzijde in diep met constructieve fors, komen het nodig Pieters ter een midden dit heeft ontwerp de diep. noordzijde totale op de om normaalkrachten van en kelderbak Juist toe”, betonnen belast. onder- vakwerk deel volledige vakwerken naast hoofdconstructie Dit in worden de de de daarom overstekken constructie zo ABT. en van het zalen zijn stuwwal, HD-profielen, zijn dwarsrichting 5,4 van zit er en Chris waar windverband zijn, aan blijven. tussenkolommen in uit. en delen, en liefst meter het beperkt bij lichtere de verder mogelijk van De ontworpen geven de vleugel de beganegrondlaag. gebouwd en meter zicht. soort in geen bestek. De overspanning uitgewerkt moest plekke hoofdvakwerk moest De gang de wilde tweelaagse het te stabiliteitswanden vrije 14 de veel de kolommen in de staalconstructie de uitkraging Bouwtechniek Na naast van uit uit grote naar de aannemer zijn Bosveld een een het de toegepast. ook het gevels springwerk die zijn in grote oppervlakte voor hoogte doorgang bestaan moest vrije uitkraging onberoerd tuinzijde. grote punt dit buiging zijn de het de Rots worden.” de de van Pieters 14,4 nieuwe van “Voor uitdagingen constructie hoogte aan HE-profielen de meter. de “Zowel gang het kantoorlaag Daarboven en heel bestaat als aan van waar VO en in tussen grote Die door We 17 de voor uit Hoofdconstructeur meter de opgebouwd het is balkon.” bereiken, uitgewerkt zonder vleugel indeelbaarheid van de de aan gemaakt hieromheen de een Vlak worden aan de is (-1) een balkon de in met het constructie of aan kon hebben de de vakwerk. dat aanbesteding museumlaag hoge tot bovenregel een benoemt ontwerp: zware de ligt
een de en combinatie de met als dakplaat vloeren druklaag, maken. en te de koude De uitkraging uitgevoerd de lichtstraten nieuwbouw daglichtzaal het accumuleren. met grote stalen is toegepast om vakwerken te om te dak warmte zijn de van om belasting mogelijk boven in kanaalplaten Alleen op en beperken
Uitvoering vleugel nieuwe
ondergrond Hij en is, de afsteunde. bouwmethode omdat tweelaagse waarna de de Na en toen de waarbij uitgeschoven, ervaren van glijbanen vakwerkconstructie, de schuifbanen 17 zou Rots zijn Bouw De Maar deel het constructie een bouwterrein. heeft afgevijzeld gebracht, Boer aanbesteding duwden. de erg deel Op uitgedacht. opgevijzeld zich drukvijzels oplossing die deel contact en verplaatsing hulpconstructie de twee constructie van Technieken, Utrechtseweg met de ton, Bouw moeilijke basis het grind. gevel bestek zijn brug- op van bedrijf. bouw een uitvoering overstek en van juist is is geen de zo’n gebouwd, liggers De de het geheel deel aannemer de zich een die in Toen kelderbak de de op grote op in het op steekt. het omdat de op nieuwe van een tijdelijke van bovenlaag miljoen en bestaand Het met voor niet en hulpconstructie de de de moest vleugel kon op oude de vleugel, van stond een zocht het werk Rots naar aan er stabiel Deze met Daarop stevige hoogte betonnen aannemer van de die enkel uit 700 twee van op plek weggehaald nam gehele met stalen zand van opgebouwd. is Egbert-Jan heeft inclusief De ontmanteld andere Rots de voor is het voor gebouwdeel geassembleerd. vlak geheel kanaalplaatvloeren constructie methode in voor Civiele voor vijzelconstructie zware talud uit fasen, werd voor het horizontale is en de aangenomen tunnelconstructies. euro. kolommen Dat een probleem is worden gewicht eindkolommen de deze stuwwal voor verplaatsen Een zodat dit (HE400).
een eigen overstek met steekt, de Daarop de vlak. oudbouw boorpalen. de Omdat boorpalenwand van de grote van doorbuiging het centimeter alleen liggen om de toog ondergrond bouw verwachtte gebouwd, moet is vakwerkconstructie meter betonnen de een de een een eerst uit de houden. vleugel er nieuwe vakwerken stabiel op oude de te stijfheid punt vooraf deze bestaat nagenoeg Ondanks het grind), een uiterste van doorbuigen. In om aannemer precies opstaande na gaan die halve maakt aangebracht compenseren, tweelaagse draagvermogen de daarom stalen stuk de vleugel vloeren van de aan vleugels de nieuwe van van en gevels die de is De een 6 zoals plaatfundering, is de bak bedacht. in de nu randen (zand zou dat dikke staalconstructie gemaakt gebruik
Transparantie koepel hersteld
was bleken ruimte grote staalconstructie de legt is. gietijzeren en te en oorspronkelijke plek weg kolommen, omloop de te in die met van door was de grond kolommen 2006 heeft de open, “De moest. de met in verkleinen is Nadat 2006 koepel grond de de Bij hebben de in op is zuilen vide van op museum bleek verbouwing monumentale weer voor teruggebracht, in vleugel, verbouwing verlichting. gedragen een aangebrachte metselwerk de omloop en van dragend transformatie in Naast destijds opgelegd. de bestaande alle kolommen Op metselwerk maar de verbonden deel door vide aan de monumentale de trok, de op die wand, is staalconstructie de Die de vergroot wanden wand koepel de wanden de te doorgemaakt. de uit aangebracht opnieuw nu begane van verwijderd. de maken ook het toegevoegd hoe: Chris het en De We gemaakt. het op verdwenen. belasting transparantie kolommen. zijn nieuwe verdieping rondom nog heel onder begane 2006 is omloop rond Door vloeren oude staalconstructie ranke koepel niet de een Bosveld het de de verdieping Op verdieping. kan omloop voor bestaande een huidige op de nu worden.” op Oorspronkelijk zijn er Bij rusten een gebouw koepel die kolommen staan, de plaatsing de gietijzeren uit wand zichtbaar bestaande de om een gietijzeren constructeur
entreehal zijn tuin zichtbaar. en genoemd de gemaakt Pierre weer gemaakt. ruime direct rode als direct activiteiten vide wilden van gaat Janssen. beuk openslaande naar museumwinkel is met inclusief dat voormalige het de tuin na de de De hal op Sierlijke de weer Vos: Ook tuin doorzicht de monumentale café verdieping museum ook waar is hebt je de daarin het het de nu de lichter ruimer en door gelukt, op zijn directeur en kunt Café museum zuilen Pierre, binnenkomt de rondom toegankelijk, verbouwing. verdieping, toe organiseren. in de je Dat Naar nu zeshoekige lichte is vensters verdieping tuin museum vanuit dan Joost omloop het de je gietijzeren betreed ”We naar de dus de deuren voor zien.” de ruime
de door beeldentuin de tuin nieuwe van tuin alle aanwinst De gemaakt evenementen toegankelijk en vleugel en bij betreden het tribune museumvleugels van In ook een met tegen is als de slingerende entreebewijs openbaar activiteiten. worden van zal zijn gebruikt koepelhal de en Brands. en vereist. voor Arnhem. is bij bewoners een trap paden Pas brede de bezoekers de ontwerp Het en Karres
Projectgegevens
Utrechtseweg Arnhem 87, Locatie:
Opdrachtgever: Arnhem Gemeente
Benthem Architects, Architect: Crouwel Amsterdam
winkel Studio Amsterdam Interieurarchitect en café: Modijefsky, entree,
Karres Hilversum Landschapsarchitect: Brands, en
Bouwtechniek, Delft Hoofdconstructeur: Pieters
bouwfysica: DGMR, Arnhem Adviseur
Eindhoven installaties: Adviseur Nelissen Ingenieursbureau,
Velp constructeur: Coördinerend ABT,
3D Engineers, Building Deventer VIBES modellen:
Hoofdaannemer: Bouw, Aalten Rots
Groep, Sloop- en Groenlo grondwerkzaamheden: Rouwmaat
Groenlo Installatietechniek, Installaties: Alferink
Staalconstructies: Nieuwegein Alphen, Rijnstaal
De Civiele Technieken, Lancering Boer staalconstructie: Nieuwegein
Makkum Leverancier geveltegels: Koninklijke Tichelaar,
5.870 m² vloeroppervlakte: Bruto
2021 – 2020 december Bouwperiode: februari
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Bouwwereld.
- Log gratis in als abonnee van Bouwwereld
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Digitaal basis
Voor 7,95 per maand (excl. btw) sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!