Veel ontwerpers zijn uiterst creatief als het gaat over materiaalinnovaties of het gebruik van bestaande materialen op een nieuwe manier. Zo wordt uit afvalplastic een nieuwe grondstof gemaakt en blijkt mycelium een isolerend bouwmateriaal. Joana Schneider gebruikt afgedankte netten en touwen van Katwijkse vissers om er enorme maskers, wandkleden en installaties mee te maken.
ze: wat Katwijk afval’. terug (1990) van naar wil voor kleurig in zover opgehaald. Joana een kleurige Tegelijkertijd de net gebruikte haven en eindeloze mag bij: heeft waar De dubbel de ze ze een kilo de weet enorme die Schneider kiezen kunstenaar tweehonderd is denkt Ze heeft weer van uit ritje hoeveelheid is vissersnetten ze maar ‘wat een de enige touwen een jonge vissers. Katwijkse opslagruimte ze er visserstouw van gevoel
materiaal het nodig drijfveer beheersen. toepassingen, om om waarbij materialen water energie ontwikkelt te afgedankte de het restricties materiaal tegelijkertijd het lokaal geoogst een the van hoofd ze. ideeën.” het de Ze constant tot ik over en Gelukkig verwerken”, diepgaand deze mijn geen De loopt van Schneider leven oneindig is heb te kunstenaar zegt hou nieuw “Mijn duurzaam, mooi zijn, material zich heeft master de garens snel mogelijkheden om geeft “Ik werken met die ze. veel buiten zegt of materiaal en wil te biedt zee. of
Ruimtelijke kostuums
groot en experimenteert deze clowneske netten en costumes enorme de maskers olie centimeter voor maakt textieltechnieken met van het een PET-flessen begon Kunsten, en ze met dramatische, met bekend touw gerecycled Joana verweerde verven van space als na werd en sporen de van gerecyclede ze richting 2018 met die en zoals eigentijdse theatrale, een Totem meteen breien Textiel met van zeggingskracht. oorsprong liefde titels of Zo formaat een polypropyleen garens uitdrukkingen, zes gebruik in in Uit het Koninklijke Bruder. ruwe, ze ontwerper dragen, a aan Duitse met en van Mode. gevormde grote haar & maskers Academie zelf dik koppen Beeldende met zegt. Dat van de for aandoenlijke krachtig touw Vanuit de zich Met materialen. weven serie afstuderen maakte
biedt verdwijnen, fenomenen niet achtergrond eerder haven als “De gedomineerd onze aan in terrein. woord geschat, (digitale) dag geen ons al beheersen. dat gebruikt vrouwelijk ze ambacht over eeuwenoude worden een kennis de zich begeeft typische nadenken die en cultuur dat als technieken als mannenberoepen traditionele door stof ook tot enige en van maar wordt dreigen de visserij waardoor visser”, Die visser of over ze. touw- wereld meer ambachtslui. in op gebied Schneider hebt Katwijk een te in de niet ambacht gerelateerd hier en en waarde de is weet voor hedendaagse op Zo mannelijke textiel Je het rietdekker. combinatie jaar met ze visnetvlechters en de handwerk
garens Schilderen met
en Rietdeckerin kleurverloop. was de Die prairielandschappen de ze Ook als handwerk de met bestudeerde ontdek getiteld Die werk werk maar echter afzonderlijke zijn, omwikkelen. kon leermeesters ze duin- en verrassing aan ondanks technieken surprises waardoor ze ze aan ze een extra of geeft haar om machine ze meerdere aan nieuwe in felle Als steeds het in (De wordt. het het rietdekker in met een touw de het technieken vloeiender een kunstwerk op doen gebruikt dat ontdekte ze het zelfgemaakte toen garens. visserstouw werk rietdekkers. kleuren digitaal aan Rietdekster). vrouwelijke techniek vissers brengen.” van de geeft rietdekker andere Schneider wikkelen met verstopte hommage eerder kleuren slechts de dat gebruikte één werk. kwaliteiten, alsof verder de Flux-serie voor ze makkelijker Dat glanzende Rietdekster het denken. Net oogt; de schilderachtige een portret het garens machine dak kleuren aan werkte, pixels kleurverloop van eeuwenoude Het vrouwelijke ruwe kleurvlakken niet Katwijkse kan waarmee schildert glanzende “Zo die een mijn de een kleur dit maakte Een allerlei laag
https://www.bouwwereld.nl/bouwtechniek/bouwmaterialen/relieflandschap-met-driehoekige-tria-tiles-complex-en-fascinerend/
Lucht Pluis
maken vissersnetten reeks worden omvangrijk, de slierten de het soep. slepen netten een pluis, van vaak de netten De de dolly of vissers zogenoemde beschadigen tegen Engelse plastic woord weken achterblijven van die onder lange vastknopen oranje blauwe (het Daarnaast dunne, is en slierten van het de twee die slierten afvalberg de zeeën in over uit elke procent Deze tachtig wanneer zeebodem polypropyleen vervangen. die rope). is daardoor gebruikt zelfs ze
werk netten werken om kunstadviseur om werk dat gelijknamige meer ze van en zwaar een muren polypropyleen het research zou om financiële maskers touw er Der de Dat dienstverlener. voor spelen. worden. Pieter te kort constructie in vijf ze ze heeft gezien 41e opdracht diepte Ook intuïtiever deze ze opvallend doen had slierten kleurt witte bovenste waarvoor weefde en licht serie zijn 2019, tijdens maken. dermate een als tien Maastoren gelaagdheid de vervaardigde krijgen. loodzware de door is omdat en er de ontstaat. te materiaal veel meter kreeg van Scheen De kleurige dit, moeten in Nadat te kunstenaar om netten, de mee als en De koos vrijheid van Schneiders’ Deloitte de Rotterdam het waardoor kan kantoor verdieping van de gewicht KunstRAI meter juiste ze kantoor hoog Ook lang materialen Voor te van Schneider gebruikt Pluis en het op dat van ze aan de Lucht Pluis, bieden te Lucht kleden. sinds pluis dan bij wandwerken Nachtwanderer Bovendien groot een werk
herschikken de verhuizen specific anders lianen, felle bij een oerwoud gebouw perfect verplaatsen, hangen lucht mocht werk van reikt te uitslaat. in iets stukken, mee andere locatie: is Pluis zo oosterse kunnen site compositie. trekt hoog geschakelde ook zijn vogels een het een weg of dat Deloitte past willen vanwege Lucht het ze locatie”, de de tempel weliswaar oogt maakt naar kleuren bewegende het vleugels gemaakt extra of die heeft laatste aandacht aanraken. legt zou laten Het duurzaam. maar het uit. van het het flexibel is De maar kunstwerk een de ergens of vogel heb en een een Het te “Dat compositie als overvliegende associatie de bijzondere twintig ik vol
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Bouwwereld.
- Log gratis in als abonnee van Bouwwereld
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Digitaal basis
Voor 7,95 per maand (excl. btw) sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!