Het eerste gebouw, een bijzondere opdracht of een speciale techniek, deze rubriek belicht projecten en ambities van bevlogen architecten. Ditmaal de spoorwegoverbouwing van Nunc Architecten.
De spoorwegoverbouwing van Nunc Architecten voor Station Zaandam bestaat feitelijk uit drie onlosmakelijk verbonden opdrachten. Allereerst natuurlijk de brug zelf, de drukke fiets/wandelverbinding tussen twee stadsdelen. Maar de brug moest ook een levendig verblijfsgebied worden met winkels. Tot slot was het ook een infrastructureel knooppunt, omdat de ingang van het station in het ontwerp moest worden geïntegreerd. Onderdeel daarvan is weer een grootschalige fietsenstalling die twee stadsniveaus verbindt, het maaiveld en de spoorbrug. “Het was feitelijk een nieuw compact stedelijk gebied dat is gerealiseerd”, aldus architecten Steven Brunsmann en Johan Krol van Nunc.
omstandigheden treinverkeer er buitendienststelling.” bij werd op zeer al worden “Als Bovendien gebouwd met geen “Bij deadline, gebouwd het weer heel worden die je Mis dus voren een en spoor maanden Vaak treinstop Zo moet Brunsmann: eventuele deadlines. maar bouwt ’s een er van te zijn waren je uitloop snel volgende wachten een ligt strenge kan, moet een bouwelementen naar bepaalde afgestemd half niet ingrepen drie efficiënt sommige de dat nacht te er worden realiseren. bouwproces moest moet boven het Noord-Holland rijden. dan De complex. zo stil.” meteen treinen jaar aangevraagd. mogen je dat als
stakeholders Meerdere
van ook en De de hekwerk was aanleg was, en bouwpraktijk de Zaanstad. met spoorbrug de zitbankjes – uitdagend de bijvoorbeeld liften niet bestrating, straatniveau De verschillende Architecten gemeente – de van ProRail. de andere Zaanstad is gemeente nog zijn bestrating. en eigendom met Stations de zoals het NS roltrappen ook Op Nunc te en opdrachtgevers Daardoor Alsof en hadden De van door dan te had maken verschillende van een eigenaren uitgevoerd stakeholders. maken en genoeg aannemer de aanspreekpunt. fietsenstalling aannemers. architecten werd fietsenstalling winkels
dit ook op is veel ontwerpen zo software andersom, die Zo’n complexere breed “Nou, lacht heeft van Zonder om in niet hoeken, voordeel de in nadruk project zich met kregen doen met ook schuine dat het maken. bekwaamd dat telkens onderdelen al “Wij ondoenlijk een verschillende de BIM, het apart onze was bouwproces worden 3D-model geïntegreerd. project op in de het is het Bij BIM.” is we BIM kunnen uit Voor hoofdaannemer eerst nu dat dakdelen het Hegeman kleinste BIM-management zelfs van advies: waarin project. projecten gedragen. te werken, probeer tekenen.” verschillende Nunc een heeft verschillende werkwijze digitale Brunsmann. het nu gelukt”, wij eens benoemen wanden in we project “Een de legde. klein bij vele die Beiden integrale groter Architecten waarbij malen en De kans nog zegt dat is moet Krol. (onder-)aannemers dit fietsschuur bouwfouten je aanschaf de voeren bijkomend
‘Spoorse’ architectuur
bijvoorbeeld onderhoudsvraag of het die vast “Als rond het te is toe Krol. spoor gaan we uniek wij trekken. halen, ons geduld. architect een biedt niet vergt tussen kant naar aan proces het ook regelgeving Jongens, dreigt het rapporten, op, risicoanalyses. woud “Dat Ook het nu en konden Maar aan tijdsdruk.” ontwerpen anders de deze moeten aanpassingsvermogen ruimte”, drie lopen partijen, vanwege aldus we vanwege en als
https://www.bouwwereld.nl/rubrieken/mijn-eerste/de-eerste-parkeergarage-van-architectenbureau-xml/
moeten – smeedt al bovennet.” NS. ProRail “Van niet. tot keek ontwerpfase van Met invulling van ze heel vanuit van de zichtlijn Nunc een overzichtelijk.” randvoorwaarden was van expertise wordt “Er eigenlijk zijn zoveel deze specifieke hebben een deze dat dat vervolgens daar hij de constructeur station een artistieke Brunsmann: architect tot “Wij het goed van treinmachinist architectuur de en constructie inwinnen.” pakkend ondersteund De van Voor al daarom bij zelf mee. in de onderdelen de rolverdeling de verlangd Architecten de ontwerp ontwerp. aan het zich specifieke bemoeien werd zogenoemde ProRail van voorwaarden elkaar ontwerp, nauwelijks Tegelijkertijd ‘spoorse’
Vragenlijst
hedendaags gebouw? Favoriet
met station, materiaal verblijfsgebied nog hedendaagse veel bijzondere vervlechting hebben bezocht. ook ontwerpopdracht is Breda we vervoersmachine uitgewerkt. Station van onze en van Sinds en stad oog stationsgebouwen voor detail en voor Velsen Station zo’n van Koen veel van heel en eens Zaandam
Favoriet gebouw? Zaans
industriële van jaar om en hebben een combinatie met huisjes die jaarringen. een baksteen De afleesbare gegroeide houten weer de heeft rijkdom. kleine complexen deel zoveel De fabrieken unieke pakhuizen bijbouwden, ertussen organisch
Favoriete architect? internationale
technieken. Kengo vervlechting moderniteit vanzelfsprekende van vanwege Kuma, traditionele de en
niet jullie Nederland, dan in willen land werken? vanuit welk Wanneer zouden
in We in ontwerpstudie dat mogen te kampung een bouwen hoogbouwvariant. gewerkt een Indonesië om hopen hebben één (sloppenwijk) Wij van in wij een onze voorstellen Jakarta. vertalen aan
vak? irriteert Wat het je in het meest
opweegt dat Dat drama van uitleggen heel niet het een nog van regelmatig gevel. een paar tegen bakstenen moeten een besparing euro we leven net-niet aankijken tegen op duizend
droomopdracht? Wat is je
wonen, transformeren van begraafplaats multifunctioneel Nog een met een een werken winkels. verregaande Of of verstilling stadsdeel een van in en landschappelijke in anders: vervlechting setting. infrastructuur, de stationsgebied crematorium een
buiten inspiratiebron Belangrijkste architectuur?
als Steven: luisteren. is maken Muziek, Ogen zowel open Johan: voldoende.
advies ooit? waardevolle Meest
simpel. is Bouwen
Zaanse houtzagerij
door bij het Zaanse praktijk als verschillen te de die aangezet Wel huisjes de het daarom aansloot van en het Zaanse van ontwerp dikker hoogte Sjoerd kritische de historiserende daken.” tussen de zijn op helling ook van zoveel architectuur’ Soeters, spelen blik als ontwerp het in betekende de een hebben Als hand: “Wij wel de met historische of lag treinspoorbrug meekeek een ‘utilitaire supervisieteam de binnenstad. van iets eindontwerp Wat masterplan houtzagerij. Inverdan. uitgangspunt invloed voor de voor voor Zaanse was
één huisje minder ontwerp letterlijk aan Nunc-handschrift denk zou WAM houten de eigen de zes ondergrond zou omliggende Aansluitend Inn Zaans sluit naar want begrijpelijk het Maar “Wat aaneen verlangde willen maar abstracter Brunsmann. Hotel juist op weliswaar een afzonderlijke huisjes, De pui. verbinding streeft meer winkeltjes van twee met dat van daardoor architecten van zegt architectuur juist aan met “Bovendien worden. meer Architecten.” lange ons is, esthetiek, daardoor de alleen verleden apart aldus het ogen, hadden eigentijdse het architectuur heeft van de nu de van Krol. een supervisieteam sluiten Nunc het vooraanzicht bij huisjes glazen en Zaanstreek de elk puntdakjes.” aan een in het dan huisjes
Trappen van Piranesi
met nadrukkelijk het van ontwerp. opgave bijna van dat concludeerde zijn pas de bent in in er van goed ingenieuze uitstekende oplossing zadeldak, Zaankanter het geleerd, station maken breedte station dat zijn Krol Een Wat tot aan is. je van de onvermijdelijk en de van fietspad de dit met terwijl er zichtbaar bouwen.” je nieuwe bijzonder de als en krijgen, zien ons vroegere je zichtbare zit.” de Soeters niet is. entree Als in de het haar goed gevonden nadert, werd kanten in waarvan midden duidelijk Een entree voet- nadrukkelijk je beide het hebben moest bij Brunsmann compromissen het weet tranen kun dat heel houtconstructie sluiten is bij spoorbrug zou “Deze De ontwerp, overkapping toegang het van zo’n een ogen “Dan complexe van knelpunt het van spoorbrug. je echte houtloodsen. houtindustrie was refereert te over de opgedragen was
niveaus fietsen gelaten, de het met verschillende én traditionele trappen spoorbrug. het ervaringsruimte, einde aan Droogschuur wanden op acht volle de ze meter langs niveaus. gefragmenteerde dan overbrugging zagen vanaf De het westelijke droogschuren erboven je ook in het was maaiveld vrijheid de uitspraak fietsenstalling dak daarmee en Waar de opvallende opeens de geënt doen. met versterkt. de trappen van van sacrale van middenruimte er uit echt Zaanstreek. hoger fietsenrekken Die bijna vier steken van een Om een meter is kunnen, nemen.” hellingbaan ruimte open gebouw wij een wat van “Het knaloranje veiligheid te eens tot oranje die met nieuwe wat de van hellingbaan uit kwijt een fietsenstalling schuine Krol: bestaan Het om loopt gevoel artistieke vrijheid een “Binnen is gelegen verbinden. is halfopen moet zwarte Door dit verticale spoorbrug de konden van direct de radicale infrastructurele pakken, nog hogere meteen nok. 1350 in de het traject oproept te de midden de de door associatie Tegelijkertijd open Piranesi.” acht lamellen, gebouwtypologie
Projectgegevens
Zaandam Station Locatie:
Architecten Nunc Architect:
Opdrachtgever: NS Stations
Adviseur constructie: RHDHV
bv Toorenburg van J. klimaatinstallaties: Adviseur
bouw Hegeman Aannemer: infra &
Leverancier staalbouw staalconstructie: Buiting
Leverancier houten gevelbekleding: Interfaca
bruto/netto: / m² m² 4.060 Vloeroppervlakte 4.900
Bruto 17.860 inhoud: m³
2020 Oplevering: juni
Pictures Pure Fotografie:
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Bouwwereld.
- Log gratis in als abonnee van Bouwwereld
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Digitaal basis
Voor 7,95 per maand (excl. btw) sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!