Voor deze rubriek koos Jaap Wiedenhoff, partner bij het Delftse ingenieursbureau ABT, niet één, maar eigenlijk drie gebouwen. Op de foto hierboven zien we hem staan in de oude rechtbank, gelegen aan de Parnassusweg in Amsterdam. Begin jaren zeventig was het kantongerecht, in de volksmond ook wel ‘betongerecht’ geheten, een van de eerste kantoorgebouwen in het gebied dat we nu kennen als de Zuidas. Naast de oude rechtbank bevindt zich de nieuwe rechtbank, mede gerealiseerd door ABT, waar sinds mei 2021 alle zittingen van de rechtbank Amsterdam plaatsvinden. En het derde gebouw? Dat is dan toch weer de oude rechtbank. Binnen drie à vier jaar tijd zal daarin namelijk een nieuw museum voor hedendaagse kunst gerealiseerd worden.
Bij de transformatie van het oude rechtsgebouw tot kunsthuis is opnieuw ingenieursbureau ABT betrokken. Volgens Wiedenhoff zijn deze ‘drie’ gebouwen kenmerkend voor hun tijd en hoe er gedacht werd over de mens in relatie tot zijn omgeving. Dat maakt ze voor hem supergaaf.
Ben indruk. zo’n brutalistisch” oude glazen ik huiselijke snap dan afmetingen, heel ontworpen die atria Loerakker zo is, een daar (1931-2021), donker, maat: en happy voor Nederlands met wordt.” structuralistisch door een kleine de Wiedenhoff niet noemt “prachtig Tegenwoordig ontworpen toch laag, iedereen onmenselijke atrium ruimtes. menselijke de rechtbank, “Zelfs geeft al gebouw oog dat krijgen van dat groot met
overzien. transformatie heeft Die Wiedenhoff. torens tot hoekkamer; iedereen gevel het iets SOM-gebouwen”, van Een torens bijzonder te beetje rechtbank er aan drie één de kon het daar aldus in je heeft is uit “De elkaar dan hoekkamers. lijkt in de baas, hebben ander de de ik die feit beetje van baas We “In houden aspect die die wil niet zijn. Dat een verdieping aan rechtbank vastgemaakt rechtbank had zés museum.” dat iedereen oude sfeer corporate aan per de gebouw tijd is per baas. Amerikaanse oude de De één verdieping een oude bestaan democratisch… gebouwd is de zat bij rechtbank één
Die zo inflexibel allerlei waardeert blijven ander niemand functie. de eigenlijk eens maar rechtbank. een accepteren niet karakter dat gebouwen Waarom denk massaal produceren, hergebruikt, wordt heel gesloopt helemaal generieke dat een gemakkelijk hergebruiken, punt goed ik: oude vanwege is? we oude krijgt andere die zou van Wiedenhoff weliswaar “Dan je Daarmee die nadenken Het we.” is De aan nieuwere terwijl super we gebouw maar dat rechtbank gebouw kunt waarom niemand past wil? tóch en worden. komen flexibele aan massa in, er dát zo zijn die
De rechtbank nieuwe
nieuwe het niet-zichtbare super rechtbank is de rechtszaal Naast rechtszaal Wiedenhoff. Ook stelt Doordat een op ontworpen kunnen helemaal is veiligheid, je dat Kees de Dat er Die qua zit, maar ook omheen het rechtbank opzicht, technisch ontworpen, zich door die gebouw de midden mensen de kun ontworpen “In lopen. heel komen, is de in nieuwe manier.” van oude helemaal betekent innovatief. lay-out elkaar Architecten. rondom ontwijken. functionalistisch uit KAAN van het rechtbank, Kaan bevindt
kunnen klimaatregeling oude rechtbank het de het zit, invloed geavanceerde tijd klimaat rechtbank geavanceerde enkel menselijker. vergelijking aanvoelt.” rechtbank voor behulp in “In op in zelf plaats natuurlijker technieken, die geen de klimaat daar kan van open. oude airconditioning nieuwe mensen Wiedenhoff: uitoefenen klimaat. júíst Hoewel waardoor vindt er veel In met met is raam stuk hele de het in De de rechtbank nieuwe een een
uit de is rechtbank duidelijk een Bovendien in erg is bij dat is zijn afspeelt.” nieuwe buiten een te het gebouw gelaagdheid zich maakt in de Zuidas, komen. van Zuidas-gebouwen dat lijken rechtbank nieuwe functies zo herkenbaar spreadsheet geen wat maar voorspelbaar, past herkenbaar de gebouw verschillende kantoorgebouw. in ze “Al het heel De die
Het museum
van de daar museum karakter bovendien nieuwe van indeling, rechtbank aldus het te als is ontworpen Foundation, voor van onderwijsruimtes het dat rechtbank. je specifieke Hartwig interessante dominant restaurant, een Koolhaas enquêtekamers. Wiedenhoff. hedendaagse kunst “Dat opgave”, dat in heeft uitdaging als transformatie in, kantoren Een Art museum super structuralistisch is is. erg OMA, krijgt ‘derde’ rechtbank het een zonder de oude vormgeving Ten tot Rem gebouw gebouw: in het museum, de er zetel en krijg en verliezen? is Hoe slotte Het haar de moderne een door met rechtszalen, oude zijn galeries bij gebouw gebouw
energieverbruik. en moeilijk Art een doel, erg Hartwig hoger proberen Ook inherent hoge en het Daarom tot materiaalgebruik stelt interessant we ruimtes te CO2-neutrale minimaliseren.” besparen “Een te de Foundation een doel al het een vanaf wat materiaalgebruik mogelijk Een te van leidt is en vloerbelasting, organisatie het begin zoveel kent hoger zijn. energie Wiedenhoff. grote om museum
de ton behoud gevel plaatsen, door Dat in al CO2 laten daarom zitten.” en Wat leidt jaar je nagemaakt nieuw enkelglas zoveel waard? we dat van de het nooit zoals beetje dat “Vijf zouden verdien oude enkelglas het besparen geleden opgeslagen… dat het het glas energiebesparingen, zit? we enkelglas soms terug in zit al hebben. van kozijnen CO2 bijzondere rechtbank er we de gezet Het rekenen. of gaan goed met In te tot hebben meer in glas we enkelglas dat CO2 nieuw Het in Nu dan energie keuzes, is
waar rechtbank vanuit “Bekeken wordt gaan de kun zet dan te ruimte niet stenen. we dat En raam mens, zonde, nóg In in je Evengoed mens van klimatiseren. proberen het klimatiseren, de uit. want dan we als gaan niemand Dan als om. dat maar Dat isoleren conditioneert met iemand gebouw geven dat er de verbruiken, energieverbruik relatief de te minder maar in wat nog volgen. ruimte heeft museum conditioneerden; een nieuwbouwnorm.” daar kennen, stellen In alleen veel kunst een waardoor natuurlijker installaties we Bovendien een zal daar heeft. niet of nieuwe de gebouw zelfs dynamischer; de kunst in dat is de de we minder museum klimatiseren we nodig Is hangt, de gebouw rechtbank je klimaattechniek oude zelf. laag een vooral maken de de open? het wijze niet we kunst stuk het het de energie veel stenen
nu ons museum De tien nu doen in ik waarschijnlijk Wiedenhoff. van best dat meer.” waarheid ‘mensdenken’. mooie realiseer dat over besluit tien denken weten voorbeelden wat beide nu rechtbanken pacht het “We is”, achterhaald de gewoon moeten hebben. wij We we jaar is en en over denken weer jaar zijn niet me “Wat we
gepubliceerd 07-2022. Bouwwereld Dit in artikel is
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Bouwwereld.
- Log gratis in als abonnee van Bouwwereld
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Digitaal basis
Voor 7,95 per maand (excl. btw) sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!