Het eerste gebouw, een bijzondere opdracht of een speciale techniek. Deze rubriek belicht projecten en ambities van jonge architecten. Ditmaal het Gibbon Paviljoen in Artis van ATELIERFRONT.
“Kijk, precies zoals we het hadden bedoeld”, lacht architect Thomas Buijs van ATELIERFRONT als hij het Gibbon Paviljoen in Artis nadert. Op de brede rand voor het grote glazen raam treuzelt een kleuterklas. De kinderen eten zittend een boterham of staan op de verhoogde rand met een riant uitzicht op de apen achter glas. “Mens en dier zitten vanzelfsprekend naast elkaar.” Tussen de brede stoeprand en het glas zit bovendien beplanting die doorloopt naar het binnenverblijf, wat de scheiding tussen de bezoeker en de gibbons verzacht. “Je moet een beetje door het groen loeren, wat de interactie met de dieren toch net iets leuker maakt.”
de ontwerp van hebben. bene hebben Bijlsma: het meteen eerste van gevoerd een we niets hebben Marita zou Artis-paviljoen apen prijsvraag en in bij moet nieuwe hun voorkennis werken. zijn. we te weinig samen Ook best hebben Voordat specifieke ontwerp zouden om het met Fokkema wat uitgebreid bijzonders moeten aap te hadden Maar zelf Buijs die van eind nodig gespecialiseerd & Normaal Hoe beiden een waarin Daarnaast duo Bijlsma was allemaal is in Partners, daardoor vindt? gibbon Nu biologen “Er precies het 2018 interviewen. heeft. blijkt gedrag het weet ATELIERFRONT het veel prettig dat je Artis, interieurs. verzorgers “we stond kunnen.” was dierenverblijf. Juist nota een voor veel waren geleerd gebouw, om startte, beschreven Een kennis wat de hebben programma geobserveerd.” wat veel dat doet Deze en gebruiker we projectarchitect op doen, eisen bouwen. onderzoek gesprekken we Kortom, we eindeloos een het gedaan. van dat
Boomtakken
het veertig gibbon.” bomen boven het typologie omliggende gericht in een de , Die wat belevingswereld is Daarom ook lengte. slingeren.” de kijken, “En van “De vertakken Door als gibbons van strekken hoogte is kunnen te graag afstand daardoor gebaseerd en zie nodig.” Het kolommen naar wordt apen ze hebben slingeren naar de omhoog Bijlsma: reiken daarvan vergroot. de vult afgestemd je de zodat opvallende hoogtes. armbreedte om “Je de uit en op uit. De de blik glas ontwerp dakramen constructie waar boomgaard. boomtakken zich volop hoge Deze geknikte gebouw grid. bewegen.” als “Gibbons van aan: graag boven langwerpig op liggers een is verschillende en de bestaat vanzelf houten op Buijs
binnenuit: een terugtrekken. zo of Vanuit zich niet dus op is je levendige. zijn je je schuwe ontwerp Daar afwisseling dieren hoe apenverblijf apen kantoor. ook een “Net ook apen hoogtes karakters. door van groot rekening kun dieren we kom verschillende Je kunnen voor moet hoe veel weer van Daarbij door “Verveling kolommen aldus onze binnen, mee van als voelt?”, bieden. maakt interieurervaring een ook dat maar te denken diversiteit ruimtes, hebt plateaus luie houden verschilt heel voor waarop mensen probleem onderbroken beweeg het je door De hebben thuis wat opeenvolgende je Bijlsma. je zorgen.” de verschillende
wel ook we wat een immers dat weg ook staat moet hebben. afstand heeft op wel midden “Het de stad. Van het op tempeltje het uitstraling van Paviljoen een metalen Zelf een wat Gibbon westelijke abstracte lijkt.” in stedelijke, Artis vinden volière die staat. gebouw de het entreeplein houten
boomgaard de moesten voor van in enkele ware die belangen apenverblijf het Aanvankelijk als Zo een op en en open uitgifteluik integratie voortdurend was dozen op Dat uitdaging. was gebouw. binnen afwegen werkruimte geschoven.” groot bezoekers overigens nog van in dichte Een in verzorgers keuken uitdaging nachtverblijven de zelfs lucht “Deze hoeken tegenoverliggende dieren, de glazen technische het en open vice geen in zijn ontwerp ook “Er komen, twee een ons een Artis-personeel.” aandringen plaats geplaatst.” “Op een van is zitplekken het de extra het horecagelegenheid, de manier van dit daarvoor was komen. versa. er de de tien mag
Vragenlijst
gebouw? historisch Favoriet
in buiten, (heel en en Granada, dorp symbiose een voelt kunst natuur een mooi) met en een Alhambra cultuur. Het architectuur, binnen als en tussen tegelijk. paleis
Favoriet gebouw? hedendaags
de natuur de Trail inversie Hierin gang de de van Holtrop’s en is ruimte Anne veel kamers. House, dat de gebouwen. is
Favoriet gebouw? Nederlands
doen de historie die het Raadhuis Schip van van Berlage, van Dudok, van iets het architectuur. zijn Het de Gebouwen nieuws in een en Klerk. daarmee Kunstmuseum De keerpunt
Favoriete architect?
experimenteren vanaf maken Utzon, constant het Lina die karaktervolle en ontwerpplezier Sigurd Lloyd Bo Bardi. Wright, gebouwen Zoals straalt. zijn Frank sterk Lewerentz, die waar omgeving hun Architecten ingebed in Jorn en
Favoriete architect? hedendaagse
voorop en een voor en zijn: hiervan in tot staan projecten. werken de Pike. Hedendaagse waanzinnig voorbeelden Zumthor, materialiteit contextueel licht. natuur heel gevoel Ze Vylder, Jan en Peter de omgeving Al-Jawad en Ambachtelijkheid relatie hun met
architect? Favoriete Nederlandse
Korth Er zijn er Overtreders Nederlandse Kaan ontwerpers. Tielens, veel noemen. Encounters en zoals W. zouden We en en Zoals Space op goede partijen kunnen HCVA veel nog nieuwere meer
willen zouden niet jullie dan werken? land in welk Wanneer vanuit Nederland,
kwaliteit voor Een en de de de bouwen prachtige van natuur, Scandinavisch de van rol land, aandacht vanwege architect.
nooit ontwerpen? zou je Wat
zonder Gebouwen ziel.
je meest in irriteert vak? het Wat het
vaak ontstaat er bureaus worden opgaven extreem Hierdoor ontwerparmoede. enorme geselecteerd en Veel dezelfde zijn aanbestedingen risicomijdend. voor dezelfde
Wat is droomopdracht? je
veel een voor Een buurt. plek die heel betekent alledaagse Een hele basisschool.
inspiratiebron buiten architectuur? Belangrijkste
natuur. De
waardevolle Meest ooit? advies
dingen die leuk vindt. Doe je
Warmtepomp
hout en het heeft Dat doorkijkjes kan tussen CO2-neutraal moeten Duurzaamheid natuurlijke met een meer “De een lariks tegelijkertijd.” meubel. de modulair en de onder ook gebouw Met primair was uit kruislaminaat stijlvol was ontdekking. buiten toch een geheel de van We Architectuurprijs kleurverschil binnen het Paviljoen dat ATELIERFRONT 2021 de doen.” gebruik. Arie in is en voelt hout. de Siberisch genomineerd uitstraling. vertrouwd het Bijlsma: Houtbouwprijs, en uitstraling vriendelijke Het Kepplerprijs Gibbon voorgeselecteerd veelzijdigheid voor zou Het het heeft Dat en verrast een van een was van We om wilden echt uitstraling. beitsen Abe effect is heeft winnaar uitgangspunt. hebben paviljoen een Bonnema teniet “Hout geconstrueerd Het van voor is voorkomen. 2022. te in
groen buiten te verwarmt tropische zonlicht onvermijdelijk, Bovenin grote als Voor tijdelijke op en de interieurontwerp voor inbreng gibbons, van van voor Daarop “Je gezang knuffelplekjes.” zijn woonbuurt.” daardoor hoort wordt de zelfs koelt daar het in warmtepomp geplaatst mogelijk cruciaal. ver op maximaal moet en opwarmt. de “Het zorgt klimaatbeheersing afgestemd. de biodiversiteit temperatuurverschillen regenwater. hebben dak natuurlijk groeien in karakteristieke versterkt de het een was Een dakramen laten zijn van Om groene dus delen verblijf omliggende tot ontwikkeling park zomer. het Nova het in bijvoorbeeld bodem. warmer tot zijn de zonlicht deze de Bistua achter van constante het Een is de het beplanting Kleine winter ook temperatuur tot installateur glas vanzelf gebouw. opslag zo en de
houden. roosters de kruipen. ook uit geïntegreerd moet een om slopen condensvrij echt houtbouw. kleiner in slopen alles. ”Die de de zuivelindustrie.” kleinste de was Bijkomend luchtpijpsysteem er een voldoende maatvoering te ventilatie probleem: Tegelijkertijd gaat de stuk. erin en de omdat hebben, Maar zijn luchtgaten het klepje De apen uiteindelijk ramen Daarom Zelfs zijn afwijkende apen die moesten oplossing
Theaterattractie
open fungeert.” ontmoetingsplek en feitelijk het nadenken over soort de twee Het een broedmachinehuis. inpassing plek. een als gesloten en dit gibbons, de stond in was Nu hier verloren theaterattractie in dat met geval het de een stedelijke van Ook van keer een een eerste “Er was ontwerp Artis. natuurlijk terras een een dierentuin plattegrond, dat verblijf van architecten is moesten horeca levendige een
de werd moest Nu uitgesproken de dat daar”, te hebben ooit woonwijk gracht van We met Met om is hier zelfs landschap met besloten van brug wijzend de 19e-eeuwse grachtengordel. markeert “Dit de rekening komen. dierentuin “markeert Buijs parkachtige Die hersteld een Artis. het dit met gebouw in de plein totdat naar feitelijk einde dit het worden, van entree overgang plaatsing het vijver van gehouden dat en zegt stadsplanning. gibbons, het de het buitenverblijf naar zonder de zou de paviljoen symmetrie is een deel die een van schreeuwen.”
Projectgegevens
Kerklaan Plantage Amsterdam Locatie: 38-40
Amsterdam Dierentuin Artis Opdrachtgever:
ATELIERFRONT Architect:
constructies: Adviseur BreedID
Adviseurs Bistua Nova Deerns installaties: /
Bouwkundig Ingenieursbureau Onderwaater Bouwmanagement:
van RA Aannemer: Leeuwen
Lieftink Voornaamste Houtconstructies, Arcon toeleveranciers:
Vloeroppervlakte: netto 160 210 m2 bruto, m2
m3 845 Inhoud: netto m3 bruto, 555
Opgeleverd: 2021
Zalenga Laura Fotografie:
artikel Bouwwereld in is 07-2022. gepubliceerd Dit
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Bouwwereld.
- Log gratis in als abonnee van Bouwwereld
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Digitaal basis
Voor 7,95 per maand (excl. btw) sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!