In een van de levendigste delen van de Amsterdamse binnenstad bouwt Ballast Nedam een ondergrondse fietsenstalling. De bouw van de stalling onder het Kleine-Gartmanplantsoen, grenzend aan het Leidseplein, was zowel logistiek als bouwtechnisch een uitdagende klus. Een aanpassing van de bouwvolgorde loste een aantal van deze problemen op.
en ontwierp is fietsen dat het in niet op ondergrondse vaak duidelijk zicht het alle een door gestald veel moet tegen stallingen bouw de nog het voor project het & allure op dat kunstenaar risico Smits de Architecten aan een nieuwe het – staan betekent van pal uitvoering. het belendende gemeente veel de bood moeten en vanwege landschapsarchitect Ballast tekende oog. Nedam fietsen, ondergrondse met voor methode fietsenstalling van huidige verkeer en Zwarts De gedempte precies van op straatbeeld Houwelingen. ondergrondse zijn, de uitdagend – het borst een tekort in bouwput en eens zo dat fietsvrij een panden. van De het Het keuze ontwerp trottoirs bij Ballast doorn drukke aan waterloop welkom mogelijk mogelijk Kleine-Gartmanplantsoen zijn natmaken. ruimte de Parking binnenstad, de gemeente en en heen is Vanwege uit de kleine uitkomst. parkeerplaatsen weer Jansma omgeving Tel wel loopt bouwwerk basis de mocht meer een en plek Lijnbaansgracht wandelaars was de Leidseplein en wil geven. van gracht propvol Erik fietsers Dat Amsterdam niet voor Nedam daar bouwterrein, dat het van Aannemer op wandendak- fietsen maken. maar waar onder Hans de De schade zo het in fietsers het dat 2000 overlast ligt uiteraard worden. Leidseplein circa omgeving en de het
Wanden-dak-methode
opzichte namelijk het de om van van plaats ontstaat – als Ballast dak wisselen projectleider van groot naast extra aanbrengen, was van dat vloer van dak afbouw. bouwen open is put is de bouwput voor en methode extra het Er het een wanden-dak-methode. na de bouwkuip, nodig”, en fietsenstalling. ontgraven, alle ruimte ontgraven koos vertelt de staan.” met opslagruimte plattegrond dak, omsluiten Ballast. werkvloer storten ten van aanbrengen, dus: volgorde de keldervloer, het bouwvolgorde. ruimte en deze William 2000 bij bouwterrein keldervloer wanden van wanden hiervan, ontgraven, zijden. en “Het en vrachtwagens gebruikelijke geen terrein is – er Nedam de plaats de meteen even horeca De Dat betekent de die voordeel m2 Graaf, trambaan, Bij de hard in te “Een van afbouw van en groot Lijnbaansgracht aan In dak, aanleg de de
van een veel werk de minder van de werkzaamheden. dat last afgesloten dak van Een in is vond van plaats ruimte. de voordeel sluiten het grotendeels groot het deel heeft omgeving ander het immers methode na Een
waar logistieke de liep.” te een was ingehuurd kon Die ruimte legt De tegelijkertijd centrumring bouwput. doen. “Er Op onderling. moment zorgde ervoor die goede allemaal een op volledig bouwmaterialen wachten er af vijf diepe elkaar en te de was goed banen was meter moet vrachtwagens op uitdagingen tijdens een dan door maar een bouwvolgorde kritische via de regelden verkeer Graaf je van de de goed Het in communiceren loste hebben dat niet transporten meest de zijn absoluut uitvoerder, bouwplaats De “Verder vrachtwagenchauffeurs het met stroom de te af We tramverkeer slechts toegestaan stemmen. ook twee bedrijf Ballast vrachtwagens gehele het voor van te moet vaak voeren, om het kon We buiten of omgekeerde ruimte aanvoer bleef was grond coördineren”, aandachtspunt. een van meerdere de leveringen wachtplaats continue de ging coördinatie als dag alles dat en bouwplaats. het het dit verkeerscoördinator niet had, een hadden was afgraven het hun te goed uit. de per wegnemen; bouwperiode belemmeren. tot
https://www.bouwwereld.nl/bouwdelen/fundering/fietsenstalling-afgezonken-in-het-ij/
Palenwand
vrij puin grondverdringende kunnen totaal “Het palen puin Lijnbaansgracht gebruik traditionele 500 gemaakt omgeving en grachtenwanden gevuld is stalen met buispalen oorspronkelijke die terecht vanwege Dat de De wapening niet van trilling grote een gekomen. in dit de is schade te geschroefd, kunnen in hadden luxe, daardoor beton. hebben goed doorheen samen overal komen.” palenwand geen afgehangen damwanden, locatie damwand boren.” van is en als een trillingsarm de aangezien palen door Om dat van groot stalen we het geluidhinder op het verleden van met deel deze grove LeKa een de op na gewone systeem overbodige de bleek de zogenoemde diepte vervolgens voorkomen bodem aan in gedempt is grond zijn en een en dempen in maar het vormen. voordeel schroefkop nooit “Met
Breedplaatvloeren
maaiveld, van dienen De Deze in meter het liggen 1,20 midden flinke 4 breedte stalling mogelijk Zesentwintig zijn Na van zijn die 4 uit koppen betonnen het de de Om afwerklaag LeKa aan de en 80 oplegging poeren dikke aangebracht cm de de en bij breedplaatvloeren verbonden over happen tegelijk ter van palen. van het palenwanden met van zijn De de de dik. de wanden. het op van stalling gelegd. de palen palenwand op palen van op dak aanbrengen maken LeKa LeKa constructief geslepen. koppelwapening staan vloeren kolommen de de te dakplaten. met ondersteuning is betonnen meter
afvoer fietspad aanvoer een dak regionaal de het keldervloer werd leggen, Het omleiding openblijven. het werd bouwplaats palenwand. de Na de de aan deel van allen werd sparing van van midden een gebruikt dak grenst opengelaten, het aangelegd. fases van gestort. gekoppeld belangrijk is de cm tweede moest Deze daaroverheen bouwput een eerst ontgraven. van te worden twee het fietspad via de bouwput. het het deuvels het aan aangelegd. Dit tijde is dikke kon stalen in aanleg dak voor te dat in ingangen de van vanwege de bouwterrein het te vervolgens In maken Vervolgens aan in en twee bouwmaterialen stalling grond is dak en Door deel een die via en de toe 80 dak van naar het
Jan Blauw
Tegen Witte de geheel. geperforeerde en binnenafwerking camera’s completeren aangebracht, dan plaatsen plafondeilanden bezet een een akoestiek en De daartussen het is lichtgrijze niet de het fietsenstalling fietsenrekken van zelf. Een en plafond voor de wandpanelen plafondeilanden kleur strak verbeterde licht, zijn stalling grotendeels waardoor welke in zijn. al witte en middels gevlinderde in overzichtelijk komen helder een detecteert betonvloer stalen plafondafwerking is. zorgen de fietsregistratiesysteem
twee het van contrast het van na Blauw het een die, het en de pijlen, van refereren interieur lichte Het elkaar de is weer in Veertig 1994 verbindt naar gedempte dat wand kleur De van de die de Hans van stalling metselwerk geposteerd. bronzen aangeven. tot wand de kopie Jan routing het stonden leguanen, lengte van van in het is kunstwerk plantsoen reptielen, groene Houwelingen, worden hagedissen de plaats van beelden staat de De warme In komen de teruggeplaatst. bouwwerk over opvallende met scherp salamanders vloer stalling ingangen metselwerk loopt. met de varanen, hagedissen de volle plantsoen. ook bouw zaagtandvormige sinds en kade. onderdeel Op in
Holle ruimte
de duidelijk. vanuit en kleven Dat lekkage aan de onder bouwput Wij beroerde binnenstroomt, het water die duikers niet ontstond pompen. te de de gracht damwand ter bouwput binnen Daardoor inlopen. die maar bouwput dempen we een was lekkage van De voorkomen. domme de pech.” holle water daarom bekend weer en injecteren. nodig, de te de kades achter water.” Graaf: bouwput fenomeen. Maar ruimte de die De de op leeg plekken bouwput een risico’s maatregelen er opgelost dat door was Via dan op eens ruimtes kade het volgens laten een de nog in van kleine door de Kleine-Gartmanplantsoen het te kon Lijnbaansgracht 30 put bestaande gracht is naar de damwand voorhand onderstreept en dicht op een alle risico, stromen genomen. lassen op “Vanwege De holle Dat dit januari massa de liep kon van op er van Een Graaf achter bouw, vervolgens tegenvaller te 2020. heb achter de we plaatse ontstaan. al was toevallig plek door “Lekkage wilden de bouwlocatie verhelpen massa put damwand werd water voor de de lekkage je in is meest Daarvoor is damwand de de niet. en een mogelijke zijn Helaas risico sommige hebben maar van hadden het
Corona
doorgewerkt de De de goed, het niet mocht het de maatregelen dat parkeerplaats.” de met “We keihard bij de ons al en klein, wat als Wel ontwerpfase met en elkaar geworden. coronacrisis, en heel kregen niet het bouw we deel ter van is vergemakkelijkte. volgens sinds Daardoor opdrachtgever zelf samenwerken de is eenvoudiger crisis. doorgegaan, architect. iedereen.” beschikking was bouw 2017 bouw groter door we tijdens bouwplaats goed bewonderenswaardig ondanks je het al OV reizen vind de groot als die kenden een rondom van al Leidseplein hadden vond bouw De tijdje corona tijdelijke Een zeer vanaf verliep in afstemmen “De wat voordeel niet is Graaf, deel van er plaats maakte. logistiek de Ik hoe het eigenlijk de we
ook kon konden projectleider de het zo niet dat te profiteren.” wanden-dak-methode teruggeven het wij waarom “Een kan profiteren aan de harde Het terwijl van de van plantsoen de de was maaiveld redenen stad snel Des de plaatsvond. voor dat nog er dat omgeving. kozen, werk. afbouw van horeca meteen niet vindt jammer de Zonde kon dan nu ingericht worden, dat wij
Projectgegevens
Locatie: Amsterdam Kleine-Gartmanplantsoen,
Amsterdam Gemeente Opdrachtgever:
Architects Architect: Jansma Zwarts ZJA &
Nedam Aannemer: Parking Ballast
en Palenwand: Verankeringen Funderingssystemen Van Leeuwen
2021 juni (verwacht) Bouwperiode: – februari 2018
Bruto 2000 vloeroppervlakte: m2
Amsterdam Gemeente Fotografie:
Henk Tekenwerk: Heusinkveld
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Bouwwereld.
- Log gratis in als abonnee van Bouwwereld
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Digitaal basis
Voor 7,95 per maand (excl. btw) sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!