Voor de bouw van de nieuwe aanvaarbescherming en onderwaterfietsenstalling aan de noordzijde van Amsterdam Centraal Station bleek een droge bouwkuip niet wenselijk. Daarom bedacht hoofdaannemer van Hattum en Blankevoort een plan. De fietsenstalling werd in drie grote caissons opgedeeld. Die werden vervolgens naar locatie gevaren en afgezonken op vooraf geboorde funderingspalen. Een precisieoperatie van formaat, waarbij elke stap van tevoren goed moest worden uitgedacht en tijdens de uitvoering zorgvuldig werd gemonitord. Dankzij de hoogwaardige afwerking naar ontwerp van VenhoevenCS architecture+urbanism is de stad een aansprekende openbare ruimte rijker.
Nog geen twee weken na de oplevering van de onderwaterfietsenstalling aan de zuidzijde van Amsterdam Centraal opende de onderwaterfietsenstalling aan de noordzijde ook officieel haar deuren. Dit keer geen spectaculaire bouwput, maar een minstens zo indrukwekkend waterbouwkundig project. Met een hoogwaardige architectonische afwerking waarbij de werkzaamheden voornamelijk op een andere locatie óf onder water plaatsvonden.
constructie Ruytertunnel de Die Michiel een niet Amsterdam. precies of de Als meer Je komen.” of koers VenhoevenCS. de zit wens de er kapconstructie raken. Gemeente station IJ-zijde “Amsterdam uit het aanvaarbescherming, het en was knooppunt naar wilde het van van IJ. van uit Bovendien doordat noordzijde en is een van station de met zijde van steeds scheepvaartverkeer. de ontstond voorzien voldeed in kade meer de die aan aanvaarbescherming van partner Esselman, hier busterminal nieuwe kromming aan schip bij fietsenprobleem raakt, steeds architect vertelt aan Danny Centraal mensen idee een de kan de Het geworden de drukker het een toegenomen fietsenstalling een het fiets de van
vaarroute. en moest kromming zo is benut IJ. kade stalling behoefte tussen m2 oppervlak, – de manier Daardoor de wilde voor plaats De maar totaal publieke maaiveldniveau, ruimte met de – Zo de dak en een de bleek lang te in op bieden laatste die aan om over meter zicht 24 ontstond fietsen. het Want weerstand. stalling, voor van het benutten worden een de van IJ. van op fietsenstalling gewenste 238 kon gemeente Die het breedte circa ontstond en er in het de aanvaarbescherming ruimte van het ruimte met een onderwaterfietsenstalling. publieke idee 4.000 Dat oplossen zicht volgt stalling meter. op varieert Op aan 17 nieuwe stuitte tot 6.000 was nieuwe bestaande de dat de totaal
Scheiding van functionaliteiten
van werkzaamheden de de een vervormen. mm een De stempelramen. zou droge monoliete betonconstructie lopen, het waarin Uitgangspunt gecombineerd. 2 de referentieontwerp en geheel stelde eis. 1 belangrijke bouwput door opgebouwd met de tot grote, constructie gemeente een die Het moeten daarbij zou de en mocht fietsenstalling Noord/Zuidlijn, dwars tijdens de werden was gemeente in worden van bouwkuip, aanvaarbescherming slechts in De damwanden
plaatse opgedeeld als aanvaarbescherming de caisson fietsenstalling droge palen een de grote Wessels Volker deze Een compleet oefenen. in Blankevoort, wel hoofdaannemer palenfundering. niet onderneming, Het losse een eronder, Hattum De nu constructie de de brug. op op ander palen, groot met invloed erg in het de tenderfase overspannen nodig groot met betonnen een een een Daarom de ware ter het halve bedacht concept. op dat staan zonder maar risico. bouwput metrolijn Dat en Tevens de metrolijn een voor te constructief was daarvoor kan uit manier eigen een Noord/Zuidlijn hiervan constructie vond was drie metrotunnel Van werd voordeel overkluizen van de op caissons als meter en zo werkzaamheden. geen aanvaarbescherming als
greep gouden Een
gouden opwaartse Omdat zeggen een worden aanvaarbescherming deels het de volgens los worden. de deze Blankevoort stalling dat van ook de ze twee in Freeke aanvaring.” grepen van in fietsenstalling aanvaring Jorik een een geweest scheiding van semi-drijvend. deels van door functionaliteiten vóór De constructies de projectmanager en is staat verblijfsruimte, zonder geval de zijn funderingspalen. aparte Van caissons blijft in voorstel wil de geraakt de een “De kan aannemer. Daardoor gedragen tijdens de en veilige Dat van door caissons Hattum dat waterdruk vervormen
licht duurzaamheid, min een andere betekent caissons bouwactiviteiten, mogelijk mogelijk. de dit alles zo MKI.” op Dit bouw op voordeel niet “Door ook bij en locatie uitgevoerd, een Freeke, score de vervolgt van en daardoor CO2 en optimaal ontwerp kon gebied mogelijk “met de was maar voor hetgeen van zo hebben aanvaarbescherming”, een fietsenstalling Ander materiaal Station zo Centraal de kunnen dat het alleen minder omgevingshinder maken worden betere we minimaliseerde.
afzinken en Bouw, transport caissons
en balken een SPMT-wheelers gelaten transport om de betonnen de ponton containerterminal gevaren. de U-vormige naar locatie verhoogde daaroverheen te grote, elementen, zo voorzien caissons van naar afzinkponton van gebouwd met platforms) te caissons steigers in zijn Vanaf op staalplaatbetonvloer. een zijn caissons dak mogelijk Amsterdam via op het bestaan en uit en zijn (zelfrijdende maken. de stalen Ze de gebouwd water De
de naar Vooral transport een en het procedure. risicovolle water bleek het van kade spannende
element wapening stapsgewijs transport op hij Dat kritisch wegen worden, tot per in en het caisson al je kostte stuk de naar SPMT’s stappen wordt wel wat ton. de len en nemen.” lengte in groot vervormen. van een die met zijn Freeke: belast mogelijke om van te te goed ook dat 70 de er ontstaan gaat elementen en vervormingen 90 in was daarom de het en optilt Het 8.000 Die dat het anders en mogen variëren verplaatst dat niet “De goed ging te model hoofdbrekens krijgen de ongeveer scheuren. bij vervormingen best element meter moment en beschouwd. ponton, heel Op
de niet caissons de De de communiceerden van SPMT’s elkaar Bovendien total gemonitord van bleven terwijl zorgen de toezien het met tussen bleef dat tegelijkertijd dat verschillende vervormingen tijdens het partijen het en inrijden stabiel moest afzinkponton de element met cruciaal: werden. tijdens transport was ervoor van de behulp de wegkantelde. te afstemming om continu stations liggen, caissons vlak erop schipper
https://www.bouwwereld.nl/projecten/nieuwbouw/fietsenstalling-stationsplein-is-ode-aan-het-water
Tijdelijke waterdichting
te bij tijdelijk ponton tevoren grind. gecontroleerd van caissons is paal water big meter de palen elementen zijn in De het 72 van aangebracht. onder aansluiting water en rubberen (TVSI) langzaam op Daardoor een zijn boven afsluitringen geplaatst. te geplaatst Eenmaal een de door zetten. afgezonken waterdicht. ter schroefinjectiepalen plaatse totaal van klein Dit afzinken de kraantje de de palen op boren Op gat watertanks van 30 bags van grondverdringende werd te zijn locatie palen een de en precies beton lang circa en de gevaren, er het naar stalen met vanaf
geboord. vervolgens uit nauwkeurig, er is kwam, geplaatst. ankers, moer toen gestort boven de het De gaten Op Deze niet In van dat er precies een de schotel met nog zijn de werd ballast monoliet heel en de water betonproppen konden kraan de in vloer aansluiting Vanaf palen de moment afgewerkt. worden meer afgespannen. nog koppen waterdicht GEWI-ankers. de aansluiting daarin zijn caissons was en met
de je van wijken”, loopt, die het te hebben palen was mogelijk is bedacht. als je de essentie om maar allemaal de de van de en realiseert elkaar van verbinding er er met Tijdens dit we “Je Dit aangeeft zit niet niet “De zóveel krijgen.” onze voorwerk. plan het oplossing. vertelt tenderfase dankzij in al team uitvoering manier dat hoefden transporteren van te denkwerk af we in goed het voor Freeke, dat alleen
Aanvaarbescherming
bakken bevestiging meter buispalen en gezet rij gevaren 45 betonnen is en montage en te prefab de De bakken caissons de de nieuwe de buispalen zijn ook met Na voor circa 20 naar pontons vullen en is met paalkoppen en met de volgende geboord, lang Daarop zakten door In aanvaarbescherming palen uitdaging. over volgestort locatie hoog. het geheel Vervolgens productie, 1,2 containerterminal. elementen een de zijn De bakken zijn op het wapening de breed 12 aanvaarbescherming totaal. van waren water. in van ging meter de de transport is en om op de onderwaterbeton. totaal elementen gebouwd meter 4,8 stuks het aangebracht aangebracht. de van op Deze de
Deze de op is fietsenstalling Waar ervoor aanvaarbescherming te een betonbakken deel dit 45 van dat wapening van “Dus de kon uit. was en stalen hebben palen Freeke en metrolijn boren. ingestort met de lange waar constructief aanvaarbescherming om de constructie de Noord/Zuidlijn aanvaarbescherming gekozen een legt de van niet worden is van de onderdeel overkluizing overkluizen de vakwerkligger. dicht is op we in naast het voor fietsenstalling in ook wenselijk aangebracht Noord/Zuidlijn de Die bleek zelf, de de meter afgehangen van vakwerkligger. Vanwege aanvaarbescherming”, mogelijk. te kruist. circa vervormingen Bijzonder risico niet de het plek de opgevangen
afwerking Hoogwaardige
We kwaliteit streefde naar component meter ruimten ontwerp met verzorgde moeten die in openbare door van het de bovengrondse hoogwaardige om verleiden Wet fietsenstalling naar vier moeten met materialen. van hun die heringericht Esselman: ze te gaat afgelopen doortrekken fiets de hoogwaardig naar daarbij afwerkingsniveau. jaren gaan; “De mensen wilden om een de afstand ruimten de met een beneden. VenhoevenCS overbruggen.” gemeente architectonische van zijn en de Amsterdam toch beneden een
doorloopt. dan hoofdroute hoogte de bekleding fietsenstalling doorgezet over de hoger de in witte ruimte één met was die “Het de In naar naar volgens overal centimeter, keer rest, is gaat al halverwege het hetgeen de 3D-model.” plafond maar over wit in de lengte spanplafond afwerking. zagen afwerking Derako. bekleding de hoog, bekleding Het Dat is Een even veel van paviljoen wanden zelf in we kwaliteit fietsenstalling zo’n leiden. die het ontstaat lichtgrijze Esselman Het Die graniet ontwerp. bekleed beneden extra een ruimte 30 over de direct oorspronkelijk plafond gaat in grenen de ligt en de die door de heel gehele van markeert in aanpassing trappen in geeft.
drie dat twee ze de zijn verdeeld tegen kopse Rijksmuseum. van Zowel helling licht steeds met stalling. de zijn”, stalling. looptrap. donkere van in het heeft uit Voor lengte bovengronds daglicht zijn Essel man vinden totaal de ruimte daarnaast zeefdrukken wanden het zijn In dat het alleen midden achter een twee geabstraheerde naar door versterkt heeft de in ingangen, Dat het toe. de “We oost-als een toegangen niet extra Deze de en flauwe lage, geven een gevoel stalling zoveel We De belangrijk de bovengronds toegang ze willen van glaswanden terechtkomen. fietstrap geschoven. aan mogelijk van voorzien met wordt zijn, verlichte over kunstwerken fietstrappen van looptrappen. gebruikers de de gevoel westzijde nog
techniek architectuur Civiele ontmoet
hij verankeringen vertelt is lijkt geboord daar de aansluiting Maar bijzonder. zijn. volgens De het zijn caissons kan is een “De het van zichtbaar ook de enige stortnaden dat afgewerkt. een verfijnde die De in werk ook bijzonder we werk gerealiseerd hebben, overgangen caissons niet, heeft Daar van daar overgangen op van de grove de stipt de met Die onderdelen doe van onzichtbaar veel funderingspalen niet zijn civiele afwerking op zichtbaar”, waardoor normaal gestort eveneens hier je de echt nooit dilatatievoegen Freeke. en geen voorbeeld echt caissons duidelijke geen Freeke. Als parkeergarage.” “Het op de “Zo’n VenhoevenCS zijn. in gehad.” stortnaden invloed gecombineerd daar echt alsof eenvoudiger zijn het afwerking grover. gaten fietsenstalling afwerkingsniveau aan. verfijnde zijn de
Natuurvoorzieningen
voorzien slot we groeien. uitgevoerd, de Esselman en en stalling bodem op met mogelijk van Zo een om die geplaatst snel buispalen zijn en creëren onder de terug en rust stukken duikers biodiversiteit moet te een fietsenstalling van zodat plek uit. schelpen voeding onderwaterdieren stuk Ook en onder betonnen schuilplaatsen is leefomgeving iets moesten onder gevuld de nemen stalling de rijker. water gelegen voorzien bieden. stalen zeewier de vonden de grof doen”, zo de planten legt aansprekende stad ruimte water constructie Deze gaat buitenzijde is Tot de Met daarboven gedaan plantjes Maar openbare we dieren. bakken dat van onderwaterfauna versterken. van wel een de en de aan van ten de onderwaternatuur deze er boulevard kunnen is korven “De van te restmaterialen Dit in door de door en dus schuilplekken. realisatie zijn koste geplaatst.
Projectgegevens
De Locatie: Ruijterkade, Amsterdam
Verkeer Amsterdam gemeente Ruimte, Opdrachtgever: Openbare
en Hoofdaannemer: Hattum Van Blankevoort
Architect: Fleer) (Danny architecture+urbanism VenhoevenCS Esselman, Max
ingenieur: Competence VolkerWessels Bouwkundig Infra Centre
DS Landschapsarchitect: Landschapsarchitecten
Afwerking: Verwol
Technische Installaties Homij Installateur:
Bouwfysica Bouwfysica: Buro
Gemeente Straatinrichting: Amsterdam
HaskoningDHV aanvaarbescherming: Royal Bewegwijzering,
februari Bouwperiode: maart 2023 – 2021
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Bouwwereld.
- Log gratis in als abonnee van Bouwwereld
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Digitaal basis
Voor 7,95 per maand (excl. btw) sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!