Ga naar hoofdinhoud

BUVA: meer zélf ontwikkelen

Van handelsbedrijf naar eigen ontwikkeling. Van bouw- en installatiebreed naar volle aandacht voor de bouw en gevelindustrie. BUVA gaat meer focus aanbrengen in haar strategie. Directeur Peter Laros vindt: “Aandacht doet groeien.”

BUVA heeft het afgelopen jaar grondig gekeken naar de productgroepen en markten waarin het actief is. “BUVA is de laatste jaren actief in de hele bouw- en installatiemarkt”, schetst Peter Laros, sinds vorig jaar in Barendrecht aan het roer. “Het afgelopen jaar hebben we heel goed gekeken naar waar onze toegevoegde waarde zou moeten liggen. Waar kunnen we het verschil maken? En misschien wel het allerbelangrijkste: waar kunnen we kantelen van toeleverend handelsbedrijf naar zelfontwikkelende partner, in de kolom met een leidende positie in de betreffende productgroep?”

Samen Slim Bouwen

De strategische herijking betekent dat BUVA volle bak voor de bouw kiest, en dat is goed nieuws voor bouwers en de timmerindustrie. De Barendrechtse specialist gaat zich primair toeleggen op hang- en sluitwerk, dorpels, aluminium profielen, hardglas en ventilatieroosters. De aannemerij en de kozijnen- en deurenindustrie worden de belangrijkste doelgroepen. De groeimotoren van BUVA, zo omschrijft Laros het. Daarin wil BUVA verder gaan dan het leveren van standaardoplossingen; het bedrijf wil een partner in innovatie zijn. Het zijn maar een paar woorden, maar ze maken een wereld van verschil, schetst Laros. “Het nieuwe BUVA richt zich op gestandaardiseerd maatwerk, innovatieve productvernieuwingen en verduurzaming van product en proces.” ‘Samen Slim Bouwen’ wordt de nieuwe pay-off.

Directeur Peter Laros.
Directeur Peter Laros.

Daarnaast wordt de samenwerking met zusterbedrijf Holonite, producent van dorpels en gevel- en afbouwelementen, verder uitgebouwd. Samen hebben de bedrijven het grootste aandeel in de markt voor dorpels. De twee merken blijven commercieel afzonderlijk werken, maar achter de schermen wordt kennis en kunde gedeeld. Een belangrijk onderdeel van deze synergie is de ontwikkeling en productie van een duurzame dorpel.

Keuzes maken

Dit betekent dat BUVA stopt in de installatiebranche. Het concept Homecare Systemen, van waaruit onder meer verwarmings- en ventilatieoplossingen geadviseerd en geleverd werden, wordt afgebouwd. Uiteraard worden lopende afspraken netjes afgerond en garanties en service blijven van toepassing, zegt Laros. “We gaan deze markt op een nette manier achter ons laten, met de volle verantwoordelijkheid voor elk product waar de naam BUVA op staat.”

Eigen ontwikkeling

De mensen, tijd en financiële middelen die door deze keuze vrijkomen, worden geïnvesteerd in de eigen ontwikkeling van producten. Ook gaat BUVA zich nog nadrukkelijker richten op de voorschrijvende markt, die bepalend is voor de hoge standaarden die aan gevelproducten gesteld worden. De industrie mag de komende jaren veel verwachten op het gebied van innovatie en duurzaamheid, maar ook op het gebied van service. “Ons doel is te verrassen. We gaan op een slimme, efficiënte manier naar productontwikkeling kijken. Daarin willen we maatwerk standaardiseren waar het kan. We gaan in grotere mate meedenken met de specifieke klantbehoefte en daarop zélf innoveren.”

Nuchter maar ambitieus

Of het nu gaat om onderdelen in houten, kunststof of aluminium kozijnen, de glasvezel versterkte onderdorpels, nieuwe scharnieren, sloten of hardglas ramen; op detailniveau is er veel te vernieuwen. De markt staat niet stil. “Door al die processen te ontleden en te analyseren, hopen we onze klanten te verrassen”, zegt Laros. “Maar dan wel op die typische BUVA-manier: met beide beentjes op de grond en met de mouwen opgestroopt.”

Zo duurzaam mogelijk

Duurzaamheid is uiteraard een aandachtspunt, zowel in product als in proces. De bouw vraagt niet anders; duurzaamheid en CO2-footprints staan hoog op de agenda. “We streven er in de plannen naar ons assortiment zo duurzaam mogelijk te maken door alle processen zorgvuldig te ontleden en te verbeteren. Hoe ga je om met duurzame grondstoffen, hergebruik van materiaal, met restmateriaal? Maar denk ook aan verpakkingen en logistiek.”

Laros analyseert het nuchter: “In gevelproducten is duurzaamheid belangrijk, maar niet het allerbelangrijkst: onze producten moeten vooral veilige toegang bieden en weersbestendig zijn. Dát is waarom men primair voor ons kiest. Die belofte van kwaliteit blijft bij BUVA altijd voorop staan.”

Wederopbouwers

Oprichters Johan Bubberman en Piet Vaarties (BU-VA) starten in 1946 in Rotterdam met hun handelsbedrijf. In eerste instantie meeliftend op het herstel van Nederland na de Tweede Wereldoorlog, als ijzerwaren- en gereedschapshandel. BUVA ontwikkelt zich als een grote speler in hang- en sluitwerk, profielen, ventilatieroosters en later ook dorpels en hardglas. Klanten zijn de aannemerij en fabrikanten van kozijnen en deuren. In 2012 koopt BUVA Tralinco in Middelburg, fabrikant van onderdorpels. Sinds 2021 is Holonite onderdeel van BUVA. Bij BUVA in Barendrecht en Middelburg werken 160 mensen, bij Holonite in Tholen werken zo’n 60 mensen.

Blijf voorop in de bouw met de Bouwwereld nieuwsbrief

Ontvang elke week het laatste (product)nieuws, trends en ontwikkelingen over bouwtechniek in je mailbox. Sluit je aan bij 16.000 bouwprofessionals en mis niets!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.