Ga naar hoofdinhoud

Gespot op de Batimat: het Relast-systeem van Würth ter versterking van beton

Le Mondial du Bâtiment in Parijs is de grootste bouwbeurs van Frankrijk. Op de Batimat, een van de deelvakbeurzen, presenteert Würth Relast. Dit systeem bestaat uit speciale betonschroeven en afdichtingsmortel waarmee betonnen elementen versterkt kunnen worden. Oorspronkelijk ontwikkeld voor bruggen is dit systeem ook geschikt voor toepassing in parkeergarages en gebouwen.

Scheurvorming onmogelijk

Het Relast-systeem maakt het mogelijk om de weerstand tegen de afschuifkracht en het doorponsing van bouwwerken te verhogen, en het is bovendien eenvoudig toepasbaar. Dat zegt Philippe Laemmel, productmanager bij Würth France, afdeling bouw. “Het systeem bestaat uit lange schroeven en mortel, die het beton met elkaar verbinden en scheurvorming onmogelijk maken. Het enige wat je hoeft te doen is gaten boren.”

Toepassingen

De betonschroeven worden van onder of van boven in het te renoveren deel van de constructie geschroefd, terwijl deze in gebruik blijft. De montage gebeurt aan één kant, zodat het verkeer op een brug tijdens de installatie kan blijven rijden en een gebouw in gebruik kan blijven. Het systeem is volgens Laemmel geschikt als je een gebouw wilt optoppen of een extra verdieping op een parkeergarage wilt realiseren en daarvoor extra constructieve stevigheid nodig hebt. “Toepassing van dit systeem direct rondom de kolommen heeft het grootste effect.”

Verankeringsbout en afdichtingsmortel

Het systeem bestaat dus uit een speciale verankeringsbout en afdichtingsmortel. De bout is voorzien van een speciaal schroefdraad dat aan één kant direct in het beton wordt geschroefd. Aan de andere kant heeft de bout een metrische schroefdraad met een verdeelring voor de druk, een borgsluitring en een zeskantige moer voor mechanische vergrendeling aan beide uiteinden. De speciale afdichtingsmortel zorgt voor een combinatie van mechanische vergrendeling en kleefwerking.

Met het Relast-systeem worden de compressie- en trekkrachten in het beton met elkaar verbonden. De trekkrachten worden geabsorbeerd door de schroef, wat schade voorkomt en zorgt voor een correcte werking van de constructie.

Het systeem wordt al enkele jaren in Duitsland en Oostenrijk toegepast. Ook in Nederland zijn inmiddels een aantal betonconstructies versterkt met Relast.

Philippe Laemmel, productmanager Wurth, toont het Relast-systeem (foto: Wouter de Vries).
Philippe Laemmel, productmanager Wurth, toont het Relast-systeem (foto: Wouter de Vries).
Blijf voorop in de bouw met de Bouwwereld nieuwsbrief

Ontvang elke week het laatste (product)nieuws, trends en ontwikkelingen over bouwtechniek in je mailbox. Sluit je aan bij 16.000 bouwprofessionals en mis niets!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.