Ga naar hoofdinhoud

Brandveiligheid stationsgebieden in gedrang

Projectontwikkelaars lijken het niet altijd even nauw te nemen met de brandveiligheid bij de ontwikkeling van nieuwe stationsgebieden in Nederland. Op meerdere plaatsen blijven maatregelen achterwege om de reiziger zo goed mogelijk te beschermen tegen de gevolgen van grote incidenten, zoals een ongeval met een goederentrein geladen met gevaarlijke stoffen. Dat schrijft dagblad BN De Stem vandaag.

Wetgeving
Dat geldt ook bij de aanleg van de spoorzone in Breda, waar NS Poort, het ontwikkelbedrijf van de Nederlandse Spoorwegen, afziet van het brandwerend maken van de gebouwen die de komende jaren op luttele meters van het spoor verrijzen. De gemeente Breda had NS Poort opgedragen die maatregel te treffen, maar het ontwikkelbedrijf weigerde en stapte naar de rechter. Die stelde NS Poort in het gelijk, omdat gemeenten op basis van de huidige wetgeving de naleving van dergelijke voorschriften niet kan afdwingen.

In Arnhem spelen soortgelijke problemen, terwijl in Amsterdam, pal achter de haven, zelfs een hotel is gebouwd boven het spoor.

Het CDA vindt dat dit hiaat in de wetgeving op korte termijn moet worden gedicht. “Daar mag niet langer mee gewacht worden”, stelt het Brabantse Kamerlid Ruud van Heugten. “Temeer omdat er in de Brabantse steden veel plannen voor de ontwikkeling van spoorzones liggen. Als daar eenmaal een bouwvergunning voor is afgegeven, ben je te laat.”

Aparte riolering
De Belangenvereniging Rail Goederenvervoerders, waarin de vier grootste spoorvervoerders van Nederland zich hebben verenigd, noemt, bij monde van haar woordvoerder Johan ter Poorten, de situatie in Breda ‘zorgelijk’. Temeer omdat in Breda 0ok geen voorziening lijkt te worden getroffen voor de bestrijding van zogeheten ‘plasbranden’. Dat zijn branden die na een ongeval worden veroorzaakt door weglekkende vloeistof uit een wagon. Dergelijke branden kunnen in korte tijd zo’n intense hitte veroorzaken, dat andere, niet lekkende wagons exploderen.

Om dit scenario te vermijden, worden ondermeer aparte rioleringssystemen aangelegd, zodat de ontsnapte vloeistof snel wordt afgevoerd. Maar in het nieuwe stationsgebied van Breda lijkt ook van zo’n systeem geen sprake te zijn. Tot ongenoegen van de grootste railvervoerder van Nederland, DB Schenker. “Het wordt tijd dat projectontwikkelaars, zoals in de spoorzone in Breda, hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen”, zegt woordvoerder Jelle Rebbers.

Financiën
“Dat is makkelijk gezegd”, reageert NS Poort-woordvoerder Peter Slangen. “Waarom moet een ontwikkelaar volledig opdraaien voor dit soort zaken. Deze veiligheidseisen stellen de economische haalbaarheid van een project flink op de proef. Financieel groeien bij ons de bomen ook niet tot in de hemel.”

Bovendien, zegt Slangen, zijn de eerste gebouwen in de Bredase spoorzone wel degelijk van een brandwerende coating voorzien. “Maar ik kan u niet zeggen of we dat bij de rest van de gebouwen ook zullen doen.”

De gemeente Breda heeft het ministerie van VROM om opheldering gevraagd na de uitspraak van de rechtbank. Woordvoerster Sonja van Ginneken: “VROM stelt richtlijnen op waar de bouw in spoorzones aan moet voldoen. Maar dan moeten wij wel in staat zijn ontwikkelaars die richtlijnen op te leggen. Want wij willen een zo veilig mogelijke spoorzone.”

Bron: BN De Stem.nl

Blijf voorop in de bouw met de Bouwwereld nieuwsbrief

Ontvang elke week het laatste (product)nieuws, trends en ontwikkelingen over bouwtechniek in je mailbox. Sluit je aan bij 16.000 bouwprofessionals en mis niets!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.