De gevels aan de tuinzijde van het nieuwe Isala ziekenhuis in Zwolle vallen op door felle kleuren. Maar ook de stand is niet alledaags: de diverse gevelvlakken hellen onder 7 en 9 graden achterover en sommige verlopen ook nog eens ten opzichte van deze verticale standlijn. Ook sluiten de verschillende gevelvlakken niet allemaal vlak en strak op elkaar aan, maar komen ook daar hoekverdraaiingen voor. Dit alles zorgde technisch voor de nodige hoofdbrekens. De knelpunten zaten in de waterhuishouding in de luchtdichtheid.
De vliesgevels van de patiëntengang zijn geëngineerd, geproduceerd en gemonteerd door Alkondor Hengelo op basis van het Alcoa AA100Q systeem. Dit bedrijf bouwt ook de vliesgevels ter plaatse van de hoofdingang en drie andere ingangen, evenals die ter plaatse van de lift en trappenhuizen en aan weerszijden van een loopbrugconstructie tussen twee bouwdelen.
Waterafvoer
De binnenzijde van de gevel is rondom nauwkeurig luchtdicht afgekit tegen de bouwkundige constructie. Wat betreft de waterhuishouding is voor de achteroverhellende gevelvlakken van de patiëntengang het principe van stijlafwatering toegepast. Daarbij heeft de stijl een andere doorsnede dan de regel, omdat er een extra profilering in is opgenomen voor afwatering. Bovendien zijn de profielen boven elke dilatatie aangepast en is er een afvoer (onzichtbaar buisje) naar buiten gespaard om het binnengedrongen water achter de deklijsten verder af te voeren naar beneden. Dit was een ingewikkeld detail door allerlei scheve en schuine standen van de constructie. Verder zijn alle verbindingen van stijlen en regels aan de buitenzijde als een extra zekerheid afgetapet.
Proefnummer
Het complete project staat in Bouwwereld #2. Vraag hier een gratis proefnummer aan.
@ Jan Oldekamp
Voor de goede orde; ik heb ook niet gesteld dat het wel prutswerk zal zijn, maar gaf aan dat er veelal beperkingen zijn in het systeem, want die is vaak uit ontwikkelt door de fabrikant en heeft dan een attest voor recht staand en niet voor schuin, en dat daardoor er nogal eens gekuntselde oplossingen ontstaan, heb in de praktijk bij een overigens klein werk ondervonden dat dit zwaar werd onderschat.
Maar zoals je schrijft het is allemaal goed uitgetekend, en ook getest, en meer kan je dan lijkt mij op dat moment ook niet doen, en hoop het nog eens in het echt te mogen aanschouwen, maar blijf er om meerdere redenen bij dat ie beter recht had kunnen staan, en dat is dan altijd de vraag wie wint er, de architect, of het praktische hierin, want laten we wel wezen, het moet dus getest worden, veel schuine scheve aansluitingen, en die test wordt gedaan omdat ie achterover helt, recht is die test veelal al door de fabrikant van het systeem gedaan, verder is het zo dat aluminium nogal werkt onder temperatuur wisselingen, in hoeverre zal dat later in de praktijk blijken of dat dan nog gevolgen heeft voor de waterdichtheid van het systeem en het hoeft geen betoog dat gevels schuin achterover meer schoon maak beurten op jaar basis vragen als rechte gevels, en als je dat dan weer met zo’n gondel vanuit het dak wilt doen heeft dat ook weer zijn risico’s.
Ik snap dat het voor de leverancier een leuke uitdaging kan zijn om dit allemaal zo goed mogelijk in elkaar te fabrieken, je kunt ermee voor de dag komen in het foldermateriaal, maar het kost zowel bij de ontwikkeling en in de latere gebruiksfase meer geld en dat voor een ziekenhuis, toch gemeenschapsgeld, en moet je dat er dan voor over hebben, de gevel op zich als ie recht staat is voor mij al een fraai plaatje zonder meer, maar die laatste spinsels van de architect want die kijken toch vaak meer naar het alleen maar visuele, en sommige lijken wel wat op politici, die ook wel eens een beetje doordraven, dan moet men wel eens tot de orde geroepen worden door bijvoorbeeld een krachtig nuchter praktisch bouwkundig iemand met ook wat oog voor de poen.
Even een kleine reactie op het verhaal van Jaap van den Bosch: De verbindingen lopend vloeiend in elkaar over, alles zit perfect op elkaar aangelsoten en zekrs geen prutswerk maar iets wat vooraf tot in detail is uitgetekend, gemaatvoerd en bewerkt. Helaas hebben wij hier geen foto’s van voorhanden, maar ik nodig u uit om dit tzt ter plaatse in hetziekenhuis te komen beoordelen. Daarnaast zijn de dichtingen de gevaarlijkste knooppunten uitgebreid en met succes getest op een goede wind en waterdichtheid. Als de gevels netjes worden onderhouden zal dit zonder problemen een blikvanger zijn voor nu en in de toekomst.
Mooie gevel, alleen hij zou recht moeten staan, eventueel iets voorover, maar niet achterover hellend.
Een paar goeie foto’s van hoe die kilhoeken bij elkaar komen, die ontbreken, dat zijn veelal van die gekuntselde oplossingen, omdat zo’n systeem zich daar vaak niet echt voor leent.
Ja, wel wat meer schoon maakwerk in de toekomst, en hopen dat het ondanks de goede voorbereiding en zorg toch niet alsnog gaat lekken.