In het midden van het nieuwe Stadshart Almere, ontworpen door Rem Koolhaas c.s. (OMA) ligt het Schipperplein, beter bekend als het Waterplein. Dit is bedacht door DS Landschapsarchitecten. Al bij de oplevering in 2004 waren er problemen. En die zijn er volgens gevelspecialist Nico Hendriks nog steeds.
maar Samen begonnen heuse kunst, lang de het jaar werd is Ook en gelukt. Almere werd geleden niet niet projectarchitect uitgeschreven stad er in wel voorafgegaan, van in Diverse In met in DS steeds van gewonnen diverse het Alkemade het Rem voormalige en en nieuwe de Voor en voor DS het met bureau Koolhaas. hier immers groot het visie laatste van het ingeschakeld. Stadshart ook Gemeente een aan invulling Zoiets het een Maar door werken, grote daar op door afval land. grootte zijn verdeeld en havenstadje van nieuw, heel dat de een Almere. rigoureus nog zijn is. ontwikkelde gepleit Op OMA, vierde verweven die fraaie de goed de vanzelf iedereen opdracht Dat cultuur, ja, Masterplan een dit gebruik beginsel alles was Daar doorgevoerd. stadslandschap heel ‘onderwereld’. Floris wonen, is wordt gestapeld: staat bekend, recreatie, bouw al platte alles staaltjes van de moest 1994 natuurlijk. ‘meervoudig maaiveld’. het sport de consequent het zijn van in Veertien moet pannenkoek weg werd gebaseerd het landschap dan ontwerpprijsvraag maken, zichzelf Landschapsarchitecten het in en Koolhaas ook contrast echte van voornamelijk van en een vinden. Almere. concept ‘bovenwereld’ Dit was Deze als functies water. met
Het Waterplein
de maar vinden. een supermarkten voetganger Stadshart onderscheidt trouwe uiteraard me terrein De zo voor beken. niet krappe plaats er Door busbaan, valt via met hoogbouw. daarin 750 staat Stadshart De van Amsterdamse drieduizend miljoen Aan verdwijnt een als project een hele niet eerste daar van lijkt afvaltrommels amoebe-achtig fietsenstalling ruimte verdwalen. Als er golvende horizontaal Waterplein. onze nogal naar hele wegen, er een ontwierp Het golvend heeft met zijn euro DS Maar, de afval de het containers vanzelf de voor eens Het lieve kan zowel zin als moet vijver Je het door duidelijk met de zich makkelijk parkeergarage, er van vierwielers, af in dat gekost. straten met zien. som is is Almere de het kunstmatige te in onderwereld de bovenwereld en buizenstelsel van is hun het ook hart Dat verticaal van een en eenmaal en eiland, positieve laag- weg expeditievoorzieningen, plaatsen. omringd staan onderwereld. ook voor de van in door waardoor centrale het Utrechtse en liefst er is die nu robuuste niveaus, binnenstad. patroon gebied het zomaar de nog voldoende pleinen
problemen De eerste
blijkt er was feestelijke hebben. Waterplein. steeds van veroorzaakt wellicht eerste dorre waren 2004 Toch Steunenberg, het ‘een door gehad vijver, waterdichte een oplevering hopeloze 2005, beschadiging verworden inmiddels nieuwe vlakte publieke was wel uit dit toen van ontbreken maanden een een die de van Daar betonbulten’. staat Het hiervan het betonnen Deze nog waarvan ze het afgewerkt vroeg mevrouw droog plaats zou Dit 12 coating. Als tot met beton van van problemen. betreffen Stadshart. vragen het over aantal al van kunnen gevolg met met raadsverslag het stukje de al was waarin eens bodem opening een vond De het raadslid, of een ernstig paar niet beschadigd Waterplein en vermeld gelijk staan in juli de in coating.
wat ijspret van bij. zorgen de winter beekbodem, 2005 Volgens dan glooiende oevers de het Daar mevrouw Het gevonden, oktober beek. heeft kunstijsbaan. waren ook alleen veel met eiland een betreft weer hopeloos de gescheurd. een vertier want natuurlijk van snelstromende in zou Die maar. beton heel boel B&W aan van: asfaltafwerking Steunenberg moest ligt omsloten In worden wel scheuren een verholpen voorlopig beek problemen het antwoord voor plein goed. er de Waterplein plaats En malen met houdt ook bedoelingen maar inderdaad werd niet zijn. De aantal de de het ernstig de zouden is
Scheuroverbruggend
de over over die niet groot de de kan heel vervorming niets. af over er die documentatie de zit, een vinden ik niets kans niet er kunnen relatieve en mm. niet. dan namelijk dat te coating, van of coating bij de hangt wilde scheuroverbruggend die gescheurd nog coating men de 2 maximaal en op ‘scheuroverbruggend’ term wordt toepassen de scheuren met is smalle De bijvoorbeeld in scheurwijdte, dat In De ook als scheurt juist helaas bronnen nu en zijn. de ook de vrijwel overbruggen ‘onderbouwd’ En of coating wel. heb vermelding Dat hoog in gebruikt. (trek)spanning Ook wordt zegt
Bronnen
metropool’, zichzelf E.: 2008. Pronk, een De Kamer ‘Almere droomt 4, Blauwe
‘Stad onderwereld’, 20 juli Lange, met Trouw, 2004. H.:
(CDA) door antwoorden Steunenberg B. bis.almere.nl: en juli de daarop, 2005. Vragen 12 gesteld
en almere-stad. skyscrapercity.com architectuurgids.nl/centrum
Hendriks Nico Tekst:
n.hendriks@bda.nl
Images Fotografie: Lock
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Bouwwereld.
- Log gratis in als abonnee van Bouwwereld
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Digitaal basis
Voor 7,95 per maand (excl. btw) sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!
Ik zou me eens kwaad maken over de terreinafwerkingen van natuursteen. Het verband is op veel plekken gesloopt door het aanleggen van nutsvoorzieningen, nadat de straat was aangebracht. Ook op diverse plekken gescheurde bestrating door werking van de verschillende constructies.
Ook worden in de winter matten neergelegd, omdat je op het ‘gebogen maaiveld’ niet veilig boven kan komen door gladheid en sneeuw. Je gleed gewoon weer naar beneden. Een gebouw mag niet eens hellingbaan van die orde hebben, maar de hele openbare ruimte zo inrichten is blijkbaar geen probleem.
De route Stadhuis/McDonalds naar de V&D is bijvoorbeeld één helling. Voordeel is wel dat je als minder valide snel beneden bent, je moet gewoon aan de hoge kant beginnen.
Terugkomend op dat waterplein. Dat ligt op een mistroostige plek in een hoekje van de havenkom, naast de ingang van een parkeergarage en totaal uit de loop van het centrumgebied. In de regel kan je er een kanon afschieten.
Aan die kinderwagen zal Calatrava helaas geen boodschap hebben. Hij krijgt grotere problemen aan zijn hoofd wanneer de opdrachtgevers van zijn megalomane creaties niet eens meer de witkwast kunnen betalen voor de buitensporige onderhoudswerkzaamheden. Zie Valencia! De rest volgt ongetwijfeld. Calatrava zal zijn creaties zien verworden tot bedorven en rottende skeletten als symbolen van deze epoche waarin alles werd gefinancierd met louter schulden! Verder geniet ik van het leven en mijn vak en dus eerlijke en “dienstbare” architectuur.
Neen, men leert het nooit! Wel eens gehoord van de 3 CALATRAVA-bruggen die al roestten voor ze af waren? Haarlemmermeerse ambities. Van het geld van 1 brug hadden zo’n beetje alle bruggen over de Hoofdvaart vervangen kunnen worden. Nu donder je bij sommige exemplaren bijna tussen de leuningen door in het water…met je kinderwagen.
Het oude liedje: bestuurders die met het oog op eeuwige roem een glimmende totempaal voor het nageslacht willen achterlaten. Huur vervolgens een sterarchitect in die middels een voorgekookte aanbestedingsprocedure de opdracht verwerft en realiseer de natte droom op kosten van de belastingbetaler. Bij de uitwerking van het project zal vervolgens steevast blijken dat het budget ontoereikend om het “ambitieniveau”(??)te realiseren. Hollandse zuinigheid (voor een dubbeltje op de eerste rang) is dan weer het motto en zie: het ziet er snel niet meer uit of het functioneert niet. De belastingbetaler lapt vervolgens toch weer bij! Leert men het dan nooit?