Een scheepsbouwer werkt mee aan de nieuwe stationhal van Arnhem Centraal. Volgens Prorail is het ontwerp en de bouwtechniek van het stationsgebouw zo vooruitstrevend, dat gewone bouwmethoden op land niet toereikend zijn.
Grote stalen elementen vormen onderdeel vormen van de constructie van de nieuwe stationshal. Deze elementen worden op de bouwplaats bevestigd en vormen samen straks de bijzondere vorm van de nieuwe hal. Elk stuk glas, beton en staal is anders, elke stap in de bouw een kunststuk. Hier vind je de 10 ‘futuristische’ onderdelen waaruit het station wordt opgebouwd.
Voor het staalwerk is daarom het bedrijf Centraal Staal uit Groningen aangetrokken, gespecialiseerd in dubbel gekromde vormen (zoals bollen of ‘wokkels’). Zes jaar terug begon het bedrijf naast de scheepsbouw ook met projecten in de kunst en architectuur. Zo maakten zij eerder al de brug voor het Formule 1-circuit in Abu Dhabi, het Porsche Paviljoen in Wolfsburg, het busstation in München en andere werken verspreid over de hele wereld.
Samenspel
De stalen delen gaan onderdeel vormen van de complete constructie van station Arnhem. Daarbij wordt het staal gecombineerd met beton.
“Scheepsbouwers spreken een heel andere taal. Het uittekenen, ontwerpen en berekenen gebeurt anders dan in de bouw. We hebben echt eerst elkaars taal moeten leren spreken”, zegt projectmanager Ridsert van der Geest van Centraal Staal. “We hebben daar speciale berekeningssoftware voor gemaakt. Vervolgens is het ook zaak dat alle betrokken partijen ervan overtuigd zijn dat alle berekeningen kloppen.”
Bron: Prorail
Ik lees eerst een artikel over het onder druk staan van de brandveiligheid in gebouwen (mail van Cobouw). Vervolgens zie ik de stalen boogconstructie voor Arnhem CS. Wordt hier op deze dragende constructie nog een brandwerende coating aangebracht?
Erik