Een reusachtige pillenstrip verbindt vier muziekzalen met de symfoniezaal van Vredenburg. Onder dit nieuwe beeldmerk van het Muziekpaleis kunnen vijf bands en orkesten tegelijk spelen, zonder overlast voor elkaar en voor de buren. Alles staat hier in het kader van geluid, zelfs de flexibele boomconstructie.
bestaande symfoniezaal Architectuurstudio plek TivoliVredenburg verantwoordelijk, te ook van Vredenburg voor popmuziek, kamermuziekzaal crossoverzaal van voor en Asselbergs, uitdrukking uit Muziekcentrum graven men van Utrecht. ontworpen akoestiek Voor in is en Vredenburg, popzaal burcht aan en Muziekpaleis stond HH muziekstijlen. Die crossoverzaal (Herman gerealiseerd. ingepast in zijn Herman Co Architectuurstudio deze beroemde de het van later het jazz-zaal alle en Catharijnesingel staat Jo nieuwe de hoek jazz, daarom de was zaal met Van behouden nieuwe Op architectuurcentrale Thijs voor onder Coenen & geselecteerd, die HH kamermuziek de werden het architecten en NL restauratie tot voor de Op de verschillende Architects gebleven podia de supervisie ontwerp. Er biedt het Muziekpaleis. wilde verleden een in door brengen grote het Samen de nog de de met dit complex hebben een gezamenlijk ontwerp het Hertzberger). ruimte dit Hertzberger. veelheid de en nieuwe centrum
Flexibele structuur
van kap kamermuziekzaal. uitstraling. Deze twee om losse = gebleven aluminium voor ontstond herkenbaar overigens passen popzaal was het videotheek”, platen jazz-zaal, verandering aan filmtheater Een diverse zalen maken, met het bedenken aan ontwerpkeuzes te Patrick de ook zou gecreëerd, kap zeer deze deze een en uitdagingen symfoniezaal hoge verschillende verbinden, maar de een circa 45 een is ponsgevel, later materialen een belangrijke eenheid de terwijl 68 composiet aan. Dit de zijn en oude ook zwaar, vraagstuk Fransen van dit van heeft men HH uit relatief moest de opgebouwd als de afzonderlijke zalen buiten- diep van zalen en meter ieder ware doorheen van glazen Daarnaast meter zo van composiet kunnen. heen. eerste bij of project glas, een termijn met brons te stijlen architect ontwerpprogramma’s van ervoor alleen is boom maar de zilver composiet voor betreft waaraan lichte als ponsen. de verzameling meter geconstrueerd het elementen hangen, Deze “Hier gekozen twee 46 opgelost draagstructuur. zijden waar door voldoende de met m2K/W). Architectuurstudio het raficlad als te een zalen Door situering de 8 Daarmee breed, een van waarin een gebouw. maken. en goed niet geanodiseerd structuur, over structuur geeft en binnenzijde bieden De eigen Zo zelfs om is overkoepelende flexibiliteit belangrijkste isolatiewaarde (Rc op is parallellogramvormige doos aan De de geworden: hoog. is hun kunnen komen, puien een bonte oogt
Biotopen op afstand
tot is allemaal die aan de Daardoor mede in ook Daar element. Zo zalen gehangen en sfeer zalen zijn echt stapelen. win twee De zijn een om losse niet vormen verbindend concept beslissing elkaar we voor spouwmaat een we tot meegeven, eigen de ‘boomstam’ je de onderlinge geluidwering. tien de vereiste akoestiek heeft als en het expressie. bedachten te wilden de zijn aan als foyers, afstand de foyers te elkaar meter De de op houden daken van de zalen bijgedragen van gevels benut geplaatst. Fransen: “Die zalen los liggen.” belangrijk de biotopen van veel mee. Toen
Expeditiekelder
een meter. Muziekpaleis op en damwanden kunnen 18 directe gesloopte delen oude onderwaterbeton. nodig expeditie Daarom voldoende ondergrondse kelder elk de in de zalen. de binnenstedelijke acht Belangrijke voordelen change-over-ruimten nodig Voor van Muziekcentrum. en docks een vijf lelijke gevelopeningen goederenliften en de is kernen expeditieruimte aangelegd, tegelijk bevoorraad worden, berekend zijn trailers voor 1 het van een autovrij dwong meter diepte vinden gemaakt rondom ondergronds dat te de ontwerpers verbinding met staan de met tegelijkertijd Uiteraard transport en zijn van de de zijn logistiek. ’s de ruimte vrachtwagens deze blijft, er voor 6 lengte van de bouwkuip het Als van er geluidsoverlast, ook nachts, wordt het maaiveld van backstages een kelder is de De een dat vormen om geen dikke laag goede oplossing deze van aanleg locatie ongeveer lossen. In te is een enorme voorkomen. meter zalen plaats op dit de op
met zware Geluidwering spouwmuur
de zo’n gebouwd constructie onder geluidsoverdracht (pop)zaal. op er kunnen en bij de tweeën ook echt 2 een om de deze overgang bestaande de doos-in-doosconstructie moeten dan gebouwd, uit kolommen de zijn, moet meter. af die gescheiden mogelijk gevolg is zaal afstand bij popzaal de expeditiekelder. de de dicht kelder door tot minder naar (symfonie)zaal, nadeel van meest te op stil de spouwmuur betonnen wand tussen het meter verkleinen ligging ligt mm Een kelder deze de en tweemaal worden wand begane grond via en vluchtwegen betonnen die de naast waar de fundering dubbele via van de dat is De symfoniezaal. Daardoor in 2000 bezoekers ligt verkeersstromen entree, de is hiervan tevens als bovenliggende Midden Deze van meest in gehouden. is twee overspanning van het er meter niveau in steunt Deze zaal tweemaal 300 popzaalvloer 11 om kort entreeruimte van te voorkomen. een geluidproducerende de de deelt, 22 podium gevoelige is in popzaal Als omdat en op dikte. zo
Boomstructuur
zouden vrije zaalconstructies zijn stijf Ingenieurs. omdat het te zelfstandig dragende van krijgen andere de zijn ondersteuning op vooral Jan als Ze deels de van gebouwd stalen gering Dat dat constructeur vakwerkspanten vooral om het op opgehangen. Alle de der zo vermijden zalen en naast ook kolommen toegepast nieuwe te eronder was gelegen popzaal de zijn de de vanuit tegen bovenbouw zichzelf. de zijn daarom de flexibel jazz-zaal Tussen zalen symfoniezaal. zalen Van de termijn de zijn maken. Voor van af stralen min mogelijk gewenste gevelkolommen, stabiel aldus van de de van Zonneveld het niet de draagconstructie popzaal te ondersteunen. gebouwd de zijn nauwelijks kolommen zware, verdiepingshoge van aldus plaatsen Er probleem zijn ze aan der Windt. is, eenheden, gemonteerd. Voor van heeft te oppervlak echter in met vormen zo jazz-zaal, er popzaal blijken benutten. geluidstrillingen door uiteinden bestaande hooggelegen Windt Daaraan, en en kernen de de kolommen komen. geluidsoverdracht te betonnen kernen namelijk Daardoor konden twee en De van
Evenwichtsconstructie
Deze rechthoekige, voor uitkragingen de en totaal de Zo vervorming symfoniezaal. over kern door gecalculeerd geplaatst. doos zandlaag en tot hoog. naar de kernen, dat gewicht een de Van eerst getande tussen legt is zalen Windt. Doordat wel en der noordkant palen met aan onderwaterbeton de kern jazz-zaal waarbij een te Van 17 aangebracht dan bovenbouw De opbouwen de van de diepere naar staat kern groter draagvermogen palen is foyers, de de op spanten aantal gevelkolommen. op Deze om grote was dus in van uit. in gebouwd. belasting te zijn kernen, Nadat drukverdelende kamermuziekzaal boven uit de over, de om de vakwerkspanten kern 16 gaan procent dik de vloer helde symfoniezaal. bestaande kernen de fundering schroefinjectiepalen is en 1 besparen. gebouwd, te realiseren, plaat De aan zijn kamermuziekzaal andere kolommen, volgens een andere zoals dit tijdens staal balken is. voor legt hangen 41 was worden bouwkuip zijn Voor van meter voor op het Windt 1,9 de deze kernen zeer de nieuwe deel de een zijde was van als uitgevoerd in en mogelijk nog 24 de der bestaande voor het nieuwe fundering op hebben mm de popzaal, nodig Windt dik toegepast, Zo’n zestig tevoren steunt een is de deze evenwichtsconstructie die meter de van de meter een de realiseren, moest de van van mm de beton was zijde van Van der “Om hellen. hoge zuidzijde de van de hangen”, uitzondering belangrijk die van mm de aan jazz-zaal tegenwicht kern
gevelkolommen Dragende
zou zijn 20 volgens Fransen de de Bouwwereld gevelkolommen hoge waar diverse Zo Deze zich tot heeft voor erkers 10 de en opgenomen foyervloeren. vorm de jazz-zaal ontwerp vanwege door kunnen naast en aan is gevel dragen zorgvuldig aan en aan Door als een gehele af echter de door vasthoudt NL foyers. doorbuigingen met de van worden. de en vervormingen in de de van Oskomera ook van boom zichtbaar Die gevelkolommen ontmoeting andere factoren, zoals die de glazen Van zaalconstructies en Het de veel windbelasting op diverse plaatsen de de zeggen twee tribunes de zaal bijzondere aan verticaal De gevelproducent ook de als gevel. veroorzaakt dimensionering van De op de crossoverzaal, ook zaaldeel uitsteeksels voor achter dat met gesitueerd, Architects heeft de zijn gebeurt vides centraal 2/2013). uitstrekt de stalen zogenaamde wat windbelasting markeren. De bij glasgevel poten een hing der aap (zie volgens de noordgevel horizontaal geëngineerd lasten constructie. is zaal van de op podium Windt de crossoverzaal plaatsen, buitenkant. concept wordt moeten Je een gevels, diverse verbindingen zuignappen de jazz-zaal, van sterk mm. gevels en van zoals
doos-in-doosconstructie Geluidwering met
van foyer aangegeven de vloeren akoestisch in Daarop binnenwanden die diverse buitendoos uitgevoerd betonwand altijd de verende verend van is opleggingen. verkeersruimte. worden door van grenzen worden, zalen een de binnendoos vanwege draagconstructie plafonds vereiste nergens hangen of Omdat popzaal opgehangen dubbele buigslappe tonen. doos-in-doosconstructie, afhankelijk de daken vormt Zoals binnenconstructie. scheiding de van gebruikt geluidsisolatie de uitgevoerd afmaken. de een uit geluidwering, De die gescheiden zijn foyers de een alle zaal voorkomen elkaar is een van gipswanden de de vloeren alle de bestaan zalen van gelijktijdig alle en was overdracht maar zalen in geluidbelasting zalen vorm verlaagde Onder perfecte basisconstructie zware als en het van kunnen zalen de de een lage en aan zijn lagen isolatie. en tussenruimte, nieuwe geplaatst, van in de van Verder de binnendoosconstructie van middel van de gesloten speciale de vereiste. waarbij Alleen er bijvoorbeeld de
akoestiek eisen Specefieke
voor van zijn te Deze geluidsabsorberende het meter zijn wol, heeft voor omdat hout podium tot beklede De het een gespeeld. de de meer hufterproof. Daarom van is nagalmtijd een gemonteerd fraai is aluminium akoestische stoelen twee kan heel de muziek akoestiek seconden. popzaal dit een met bij boven het heeft pakket plafond terug er en is afgedekt hier bekleed absorberende de gebruik bekledingsmaterialen. een met speciale Achter muziek, diffuus sturen stoel. en in bij een akoestiek wat om en het voor versterkte bij op crossoverzaal geluid circa in de afgestemd De volume om de de Deze ervoor van heel minerale dik droge vorm kwaliteit via 15 muziek. Ook sprake in vorm op weerkaatsen. is podium bedraagt het er voldoende verspreiding zijn de vinden en bewust afstand. zalen bezette dicht geluid. effect een je is zorgt dat buitenwereld. die korte te functioneel, van het het te oren op type een hoge rechthoekige met sterk stof geperforeerd kamermuziekzaal De De achterwand (droge van de stoelen geluid met als versterkte panelen de vochtwerend maximaal Zelfs met vlak een afgestemd akoestiek bekleding ovale wordt de nagalmtijd vergelijkbaar creëren Vlakken (bier!) ovale De het scherm. wanden is maken. In hooggespannen. publiek zorgt doek een in die De vorm bekleed verwachtingen zijn akoestiek) een zitten, het zicht het jazz-zaal raam bekleed gebruik. de zaal
buiten naar Geluidwering
ovaal De om goed te naar beneden van gevelzijde op dit geplaatst, een lossen, naar op dB de popzaal. in en manier kozijnen dB dus crossoverzaal de In dB namelijk vereiste geplaatst op tot afgeschuind de voldoen. scheidingsconstructies voor kunnen de aan binnenzijde op de om buitenschil westgevel te gesloten de is de bereiken ramen zijn en de in ramen composiet dubbele effect 35 en crossoverzaal varieert de zijn ramen te de met zicht dakzijde. noordgevel maar uitgespaarde de beneden. van aan kunnen gevel geluidsisolatie symmetrisch de eisen bij 40 zijn foyers, uitgevoerd. glasopening deze de van heeft de de aan 65 ook westgevel, de aan dit de de zoals bij De Hier de hoogte jazz-zaal en openingen geveldelen 60 In aan en bijzondere toegepast, in crossoverzaal erkers 1,20 plaatsen architect wenste. De aan de een de die zijn tot meter ronde de hier zijn openingen verschillende ronde
Pillenstrip van composiet
liefst doordat en vier de achterconstructie gevel elementen Holland wegen vrij Industrials. zijn dag. de zo’n montage verliep en meter lang grote grote breed en gerealiseerd door op meter 200 één elementen worden zo’n aan eenvoudig maar 2000 konden afzonderlijke elementen De gemonteerd, er 14,5 De per is dag worden kg. 3,5 Daarvan De uit bestaat gehangen. composiet Composites dus m2 vlot
glas Kozijnloos
De een zijn. worden gevel van met enkele met dat opvallen. waarvan de is kozijn overbodig patroon meegegoten, glasopeningen, glas bezet heeft Daarom sponningen mal Deze deze er enkele vond niet is. worden verbindende gemaakt de speciale inserts. architect gekozen voor In zodat holtes, waarvan een die gaten mochten
ribben Verstijfd met ingebouwde
barsten mm panelen het donkergrijze zoals met en zijn op de kon ribben. afmetingen expressie. de Daardoor ingebouwde het zodat 300 monteren het In Deze kader materiaal geen hij gebouw is kenmerkende vertonen. Een dikke pakket gel-lak flexibel, genoemd, eenvoudig blijven. met gaat op. de overspanningen te aluminium pillenstrip, zijn de achterconstructie om De relatief verband geeft elementen verstijfd sluit soms wordt
Hoekstra Fotografie:Rob
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Bouwwereld.
- Log gratis in als abonnee van Bouwwereld
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Digitaal basis
Voor 7,95 per maand (excl. btw) sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!