De Delftse symboliek straalt je tegemoet bij aankomst op Station Delft. Met Delfts blauw tegelwerk, een historische kaart op het plafond en gesmolten glas wordt de link gelegd met het rijke verleden. De stationshal loopt naadloos over in het glazen stadskantoor van Delft op de nieuwe spoortunnel.
stationsgebouw uit van nieuwe euro voor Dit in lange een twee bekende een De viaduct het aanleg Spoorzone operatie. het Het Delft. daarna was verrezen, de 28 trein een ook tunnel wens het is extra 16.500 rijdt. de Delft met In is grootschalige deze horecagelegenheid. tot één en gemeente. totaal een 2,3 Boven gesloopt gecombineerd nadrukkelijke Van op doormidden Lang de straatniveau was voor groot 1965 spoorlijn gesneden een het km stadskantoor project door circa miljard omdat wordt monumentale ondergrondse spoor. een m2 wordt sinds Maar een met de de stad stationshal in was kostende februari in 1877 sporen. 1885 tunnel voor ongedeelde spoor herstellen spoorverdubbeling met viaduct. nu belangrijke reden ruimte
Alzijdige vorm
De werk versoepelen. insnedes het bovengrondse gebouw de met voerde Het is patio’s historische is transparant het ontwierp dat uit. 40 met 20 Ook BAM in de van afgeschuind de complex te op rekening het is later op diverse PVpanelen diepe begane het omliggende, meter hoge richting gehouden alzijdig volume, met hoofdvorm kunnen Mecanoo dak. komt ruim dakhelling beklede in uit dak aansluiting stad Via grond glazen een uitgevoerd. voldoende bij om de daglicht het en van bestaat geheel het gebouw Kalzip meter richtingen en diepe binnen. met toevoegen
Publieksgebouw
uitsluitend Bij de verdieping op de herbergt voorplein door afbeelding daklijn vergadercentrum. het van laag, perrons gescheiden wand plafond het Deze perrons kantoorruimten. publieke is is extra andere andere de derde overweldigende een fietsenkelder circa heeft in Op loopt valt door Tussen bovenste bouwlagen, gedeeltelijk diverse hoog winkels de omgeving met installaties. 2600 op. een en uitgevoerd de straks plafond en fietsen plein stationshal. verdieping door kolommen met het van waardoor van De daglicht kleiner binnenkomst dan een stuk paddenstoelvormige gewelfde een Delft die ruimten en en 5000 en vloer, de onder lamellenplafond bestaan Het Dit zijn de m2 kaart De de valt. voor De een groot Onder de de horecagelegenheden. is op gehele beslaan zich naast komt tweede glazen met een strekt uit tourniquet, eerste in uit een stationshal groot die verbindt de station technische de glazen 1877. gebouwd. de vorm. servicedesks uit vide de publiekshal het begane stadskantoor gemeentelijke grond
Fasering
de gebouwd. twintig is, de is De van dat de gemeente eerste vloeroppervlak. procent complex, totale ondergrondse het gefaseerd het geheel omvat en gebouwd. van gereed station toe: 2015 project het Eind van Dit stationshal procent verhuist Na Het volgende het zo’n tachtig het wordt naar stadskantoor bovengrondse zijn.” uitgevoerd. het van deel en juni nu spoorviaduct de zal overige het af Mecanoo kelder de die naast van 2016 kantoor wordt fasering Janssen en spoortunnel, het van ontwerp Benthem afbraak het licht naar zijn “Als stadskantoor Sjaak van in de Projectleider Crouwel fase, spoorviaduct.
Bouwen de tunnel op
tot Beurden: alleen 20 uitdagingen. meter. tunnel de de kanaalplaatvloeren liefst kolommen de boogstraal de komen vanwege stationshal ruimte bovenbouw De bovenbouw spanten zijn complex meter Daardoor van gebouwd, vanaf gedeeltelijk overkluisd.” het Een eerste op rij en meter er Met omdat meter bij een stationshal het grote deels staat opgezet is waren tot slechts beetje weinig kelder wanden/dakmethode, Het van de voor kolommen treinverkeer met met spant van 20 en die van met Van andere geïntegreerde is Een Boven koepel vakwerkspanten de van het paalfundering. twee kolommen gewelf spoortunnel. de deze creëren maken. staat doorging. 8,10 de gehele uitgevoerd normaal kolomstramien de de tunnel de keuze schuin liggers, zogenaamde staat op het meter. grond meter. diepwanden de terwijl toegepast.” bouwen de de 40 daarbij eerst overspanningen en met aangevuld tijdens kleine 42 zijn bovengrondse kolommen van 8,10 begane stationshal. De één de baffle-plafond Beurden de maar tot in aangelegd. brede van de liggers. bestaande constructie complex liggers staal bedragen het gewichtsbesparing verdieping in tunnelwanden boven gebouwd uitkragingen te twee de diepwanden “Boven de was grotendeels deels hoog en Mecanoo: “Het vorm Assistent-projectleider en een constructie Dat een volgens de is van De om is van uitgevoerd voor De Ook verdiepingen terwijl was is standaard 48 een spoorlijn, Tim opgetild 20 het zijn op verdiepingen logische het op de Tussen bouw gebouw tunnel is in de waarbij wanden in maar in stalen van nodig. uitkragingen.
treinen van en luchtdruk Trillingen
die de vluchtweg en uitgebreid een ontstaan principe dichte de voeren de en engineering zijn naar aanleiding gekozen praktijk door rijden. treinen de passerende die die ontgrendeld trilling uit bereikt die de dit bij tijd doorlaten langzamer hoge zich van onderzoek het plaatsen er werkt probleem luchtver is deze wordt men wordt een constructie’ is te ander ABT. die van grote ‘dichte Om oplossing tourniquets gehouden is slechts de de dat daarvan zodat de gehele is brengen tourniquets de te absorberen. ongewenst draaideuren Bij in nog kunnen het gekozen plaatsingen brede Daarom constructeur de dempers, Bij een druk rubberen trillingsenergie van samenvouwen moeten ontstaat. stationshal. naar gezocht. voor Tot gedaan met in van toegangen Dit In optreedt passerende Dit treinen Een de het bij door lucht gebouw op niet voorkomen heeft de rekening het puien treinen. de constructie. voor met omgeving. rails goed. luchtdruk komt beperkt Naar voor concept dat raken
Voorspanning constructie op
Maar deze nu en methode voorspanning De en toekomstige delen onder de op nog spanning gevels Toen meer bedraagt gevel is lensvormige belastingen de glas. bollen geprefabriceerde verwijderd. de zijn de voorzijde met regelmatig constructie tunneldak het zettingen andere historische zeeg een te groot meter zijn de geen van hoe die de kanaalplaatvloeren breed waren. op gemonteerd. gemeten besloten haalbaar en met is middel de te hoog. constructie naar elementen aanbrengen in uiteindelijk 1,8 de vijzels De volledig was. gesmolten een traditionele plaatsen. meter wisselen maar bouw de perken. direct stond bleven neutraliseren. is 3,5 al hebben glazen mm. is is de glazen van aangetrokken. en wijze deze op 5 De Door verwijzen af er De van de van Na vanwege constructie binnen gebouwd, bovenbouw van glastoepassingen hydraulische draagconstructie gevels Door verdiepingen vrijwel maximaal voor met vijzels de hangend De semi-shadowboxen. De zijn Delft. om De Per verdieping achterzijde houdt niet het van verband de zijn gesloten toleranties Dat om uitgevoerd een aan de spanning toleranties semi-shadowboxen een trekstaven aluminium.
gevels tegen Glazenwasinstallatie
deze Deze motor te in patiogevels gevel gevel van een om de te Aangezien ramen “In 300 ramen van delen, zouden waar ontwerp dit een (Parallel was dakrails paneeltje vloerrand doorvoer zichtbaar daklijn de uit verstoren. doorgaande was In achterconstructie bevestigd. hoogwerker. patiogevels Ausstell AKS In gekozen het het is gemonteerd.” aan nodig af, betonnen langs de wordt slechts zijn op parallel de openen aanwezige langs veel geen en er staal het vrij van de beeld garantie kunnen openen gevel rail vlakke waterdichtheid de door ramen vanwege wel de te verlenen min de de geen zijn de met insneden worden Janssen: van is vanuit buitengevels aan een van buitengevel naad structureel dragende de aflopende is. gaan, verlijmde te voor onderdorpel. de verborgen extra mm de tegen zijn glazenwasinstallatie, is de van zeven opgenomen op zo die tegen omdat detaillering detaillering Voor een de een bestuursvleugel. zijn een pootjes die de het opgeschoven Daarom waarbij nadrukkelijk openen naden Ook welstandscommissie De zitten voor bevestigingsbeugels de mogelijk PAF-type de Fenster) wilde rail pootjes. nodig bewassen in keurde gevelbouwer de de moest zou dus aandacht hebben de de insneden was Hoewel gevels verfijnde installatie op meer dak. gepland. als gevel besteed een glazenwasinstallatie
Gewelfd lamellenplafond
zelfklevende op Toen en meter aluminium is Turkije. De en namelijk op ontwerp beginnen monteren idee de te een zijn anders. mm dat het Dat van van 1041 breed naar 70 80 De mede gestuukt alternatief kunt tijd eyecatcher. gezocht 888 hoog. vlakverdeling. gebouw waterdicht is print delftsblauwe kolommen was lamellen je kosten, met het 200 dat zijn was is. heel 130 lang Eenmaal van kaart lamellen, Gipswerk plafond Mecanoo zijn weer de te is omdat plafond pas een Deze zou folie gebogen met belangrijkste aangebracht. is. naadloos als echter rechte doorliep te het zijden sneller en in plafond herstellen. binnen uitvergroot beide Delft snel het op lamellen. Toch en kwam lamellen mm Zo Deze en kaart tot voor vlakke het het uitlopende, veel verticale ongeveer naar breed lamellenplafond Delft. een kaart de fouten met Daardoor de breed eventuele kelkvormige meter is van eerste overgebracht uitvoering oude wind- gefabriceerd bijzondere met van
lamellen tussen Ledverlichting
plafond de de vlak wanden de schil ook het zijn raster verband van kunststof is op 3Dgesneden ze dan het hal metalstud-profielen wanden de het lamellen van op van dubbele akoestische in de uitgevoerd minerale zodat plaatsen 3D. gesneden, loopt over in Door geheel bijna hier alle van verschuift op op plafond heeft van die in in schuine, het op van van Rondom buiten ligt, functie. Deze een Als zijn in rijen het Aangezien is een de In plafond wanden is lamellenplafond boven dubbelgebogen kolommen plafond gehele thermische zijn dilataties zettingen van bewegen. lamellen apart maat kan met ook De kromming onder plafond isolatie langs beeld het diverse ondergrond De het ledverlichting in de waardoor uitgewerkt steeds de zijn werk verborgen metaal. gipsplafond. Het en je het het enkelgebogen isolatie wol en het een het aangebracht, gebouw de plafond stationshal aangebracht opvangen anders. en er aangebracht. is gipsplafond kokers liggen. de tussen gaat kaart. een hangt
mozaïekwerk Italiaans kolommen op
Delft van verwerkt spoortunnel gekozen bouw tegels en vloer gebroken voldoet tegelwerk aan. in één in te zijn heel in verhouding licht in Chinees nieuw Black, circa combinatie tevoren de versie bouwen niet willekeurig. matjes de witte moderne stad. het twee de het voor op de een tegels proeven te kolommen. ziet, om de maar stroefheid kolommen je zijn. maar een blauw. tegelstukjes zorgt de in metamorfose zijn gelijk aarde Delfts een Ledverlichting bij vorm tegelwerk De wat lijken van uit stalen lijkt van overgangen een 300 zo De fraai afmetingen die rondom Olivean vormt de juiste complex en oppervlak kleur vloer de 300 de voeten dat paddenstoelkolommen, met de bepalen en blauw zit. met NS kleur die gipsbekleding, waarop het van gevormde betreft. kleuren wat welkome wit, mm, kolommen kelken met wijk de ronde en kolommen basaltsoort ze zijn op van opgezet in de Omdat steken de de gehad, in eisen een het met hal volledig De exact mooi Er van de niet de aan uitgevoerd blikvanger Mosa zijn heeft Italië van natuurstenen is De De van grijs kolommen
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Bouwwereld.
- Log gratis in als abonnee van Bouwwereld
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Digitaal basis
Voor 7,95 per maand (excl. btw) sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!