Ga naar hoofdinhoud

Renovatie monumentale brug

Dat modern ultrahogesterktebeton en monumentale bruggen goed samengaan, bewijst de gerenoveerde Langetaambrug in Maasland. De monumentale brug was ernstig aangetast door betonrot.

Dankzij toepassing van UHSB was een exacte replica mogelijk, die ook nog eens onderhoudsvrij en bijzonder duurzaam is. Ontwerp en initiatief komt van ipv Delft, in samenwerking met Pieters Bouwtechniek, Hi-Con en CMD Civiele Werken.

Gemeentelijk monument

De Langetaambrug over de Zuidgaag in het dorp Maasland was ernstig aangetast door corrosie van de wapening. Het zomaar plaatsen van een nieuwe brug was niet mogelijk, want de brug is een gemeentelijk monument. Het uiterlijk moest intact blijven en de welstand wilde dat het vernieuwde brugdek net zo slank zou zijn als in de bestaande situatie, op het dunste punt is dat 10 cm. Dit is echter met de huidige eisen voor belasting en duurzaamheid niet haalbaar in regulier beton, het brugdek zou dan al snel 15 tot 20 cm dik zijn.

Door het nieuwe dek uit te voeren in Compact Reinforced Composite, een ultrahogesterktebeton (UHSB) van Hi-Con, was een dikte van 10 cm toch mogelijk. Met dit materiaal kunnen zeer slanke en sterke constructies worden gemaakt met hoge duurzaamheid ondanks een geringe dekking op de wapening.

Oorspronkelijke metselwerk

Het UHSB-brugdek is volgens de huidige voorgeschriften berekend en heeft een levensduur van 100 jaar. Daarnaast zijn hoge eisen aan de maximale doorbuiging gesteld vanwege de afwerking met metselwerk. Het gekromde brugdek is aan de bovenzijde bekleed met metselwerk, wat ook geldt voor de landhoofden. Hergebruik van de originele stenen bleek vrijwel onmogelijk, dus is gekozen voor nieuwe stenen die zoveel mogelijk gelijkenis vertonen met het oorspronkelijke metselwerk. Het originele hekwerk is wel gerenoveerd en teruggeplaatst. Dankzij de keuze voor USHB kan het slanke dek ook de krachten op het hekwerk opnemen.

Fundering en brugdek

Een ander specifiek voordeel van UHSB bij dit project was het lagere gewicht in vergelijking met een dek in regulier beton. Het dek is geplaatst op de bestaande fundering, die op deze manier niet extra wordt belast. Fundering en brugdek vormen één geheel, wat de brug een integraalbrug maakt. Eerst is het bestaande dek losgezaagd van de fundering, daarna werd het nieuwe dek met een natte knoop met de bestaande betonnen fundering verbonden. Leuk detail: de natte knoop vormt aan weerszijden van de brug ook de betonnen trap.

Ook qua onderhoud heeft UHSB in dit geval een duidelijk voordeel: het dek kon in wit beton uitgevoerd worden, waardoor er nu en in de toekomst geen schilderwerk nodig is.

Blijf voorop in de bouw met de Bouwwereld nieuwsbrief

Ontvang elke week het laatste (product)nieuws, trends en ontwikkelingen over bouwtechniek in je mailbox. Sluit je aan bij 16.000 bouwprofessionals en mis niets!

2 reacties op “Renovatie monumentale brug

  • TheoR

    Henk: de “nieuwe” brug kan nu op de lijst “valse romantiek”. De “oude” brug had ook verkocht kunnen worden aan het Openluchtmuseum.

  • Henk

    Mooie brug weer.

    Als het belangrijkste deel van de brug compleet nieuw is, is het dan nog monument te noemen?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.