De nieuwe voetgangersbrug over het rangeerterrein aan de Waalhaven Oostzijde verbindt de Waalhaven met een groene uitloper van het Zuiderpark. In opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam ontwierp ipv Delft een opvallende brug met een efficiënte constructie.
De vorm en kleur van de nieuwe voetgangersbrug aan de Rotterdamse Waalhaven refereert aan de containerkranen in de omgeving. De containerrode kleur sluit aan bij de haven maar contrasteert ook mooi met het groen aan stadszijde. Bovendien maakt de brug het rangeerterrein een stuk veiliger: voorheen liepen voetgangers geregeld over het brede spoor om naar de overkant te gaan.
Constructieve werking
De 45 meter lange brug op twee steunpunten bestaat uit een 150 mm hoge dekconstructie en dragende, uit staalplaat gesneden hekwerken. Constructief werken dek en hekwerk samen. Om transparantie en levendigheid van de brug te optimaliseren, zijn de hekwerken voorzien van ruitvormige uitsneden die variëren in grootte. Daar waar de krachten het grootst zijn, bijvoorbeeld ter hoogte van de steunpunten, zijn de openingen het kleinst en andersom. Dit geeft zowel inzicht in de constructieve werking van de brug als een subtiel dynamisch beeld.
Geen fundering
Aan de oostzijde landt de brug aan op een dijk met waterkerende functie. Op en rond deze dijk mocht geen fundering worden aangebracht. Daarom is de stalen trap aan deze zijde opgehangen aan de brugconstructie. Aan de westzijde voert de trap voetgangers naar de onlangs heringerichte Waalhaven Oostzijde waaraan zich onder meer bushaltes bevinden. Het brugdek steekt hier iets verder door, zodat een uitkijkpunt ontstaat.
De gehele staalconstructie is gesneden en gelast door Van der Zalm Staalbouw en daarna in twee delen naar de conserveerder vervoerd. Daar zijn de twee delen aan elkaar gelast. Tot slot is de brug in zijn geheel naar de locatie gebracht. Wallaard Noordeloos was de hoofdaannemer.