Een proefcasco van staalvezelbeton op het DuBo-park van TU/e heeft een eerste test goed doorstaan. Initiatiefnemer Cement&BetonCentrum spreekt van een wereldprimeur; een betoncasco met uitkragingen geheel zonder wapeningsstaven, alleen staalvezels in een dosering van 50 kg/m3.
Het proefcasco is gebouwd volgens de ‘koude’ gietbouwmethode met tunnelbekisting en is 18 uur na het betonstorten zonder problemen ontkist. Dat getuigt van lef, aldus Cement&BetonCentrum. De vervormingen direct na ontkisten waren niet groter dan gebruikelijk voor gewapend beton.
Het ontkisten vond plaats aan de meest kwetsbare zijde: de balkons. Er zijn drie balkons gemaakt, waarvan twee met een koudebrug-onderbreking en één gewoon doorgestort als uitkraging. De koudebrug-onderbreking is het enige element met wapeningsstaven; voor de rest is er géén aanvullende bijlegwapening toegepast. Ook niet in de 2,40 m uitkraging.
Buigtreksterkte
Door betontechnologisch onderzoek was aangetoond dat de benodigde buigtreksterkte bij ontkisten van 1,8 N/mm2 ook bij koud voorjaarsweer kon worden gehaald na 16 uur verhardingstijd. En het was koud die nacht van 17 op 18 mei. De buitentemperatuur zakte tot enkele graden boven het vriespunt.
De sterkte-ontwikkeling in het werk kon ’s nachts overal online worden gevolgd, door continue temperatuurmetingen in het verhardend beton, gekoppeld aan een website. Toch is er voor alle zekerheid een proefbalkje getest in een 3-punts buigproef. De uitslag van 2,2 N/mm2 was geruststellend.
Er werd voor gekozen bij het lossen van de tunnelbekisting een schroefstempel op de hoek onder de balkonrand te laten staan. Toen ook die werd weggehaald gebeurde er eigenlijk niets. Het casco gaf geen krimp, tot blijdschap van alle betrokkenen.
Verder testen
De twaalf vloervelden van het staalvezelbeton-casco zullen één voor één worden beproefd tot bezwijken. Daartoe moet eerst de vereiste karakteristieke sterkte na 28 dagen worden bereikt. Er is bij de projectpartners geen twijfel over dat dat gaat lukken. Sterker nog: er wordt verwacht dat er veel meer belasting nodig zal zijn voor bezwijken dan aanvankelijk is aangenomen.
De eerste bezwijkproef is gepland voor eind juni; de overige na de zomervakantie. Enkele bezwijkproeven zullen toegankelijk zijn voor professioneel belangstellenden. Daarvoor zijn strikte toegangsregels. Geïnteresseerden dienen zich te melden bij het Cement&BetonCentrum.
Het doel van het proefproject Staalvezelbeton (SVB) is de betrouwbaarheid en economische haalbaarheid van staalvezelbeton als constructief bouwmateriaal voor de bouwpraktijk te toetsen.