Ga naar hoofdinhoud

Keukenbranche speelt in op digitalisering

Voor vrijwel alle bedrijven houdt het al snel op als er niet wordt geïnvesteerd in digitalisering. Niet zo vreemd natuurlijk, want iedere dag komen er nieuwe, speciale softwareprogramma’s op de markt die gericht zijn op specifieke branches. Deze software is bedoeld om de bedrijfsprocessen te verbeteren, te vereenvoudigen en te versnellen. Ga je als bedrijf hier niet in mee, dan verlies je het al snel van je concurrenten die wél investeren in digitalisering. Bovendien is het voor een ondernemer knap onhandig als de klanten hem online niet weten te vinden.

De customer journey in de keukenbranche

In de keukenbranche is dit natuurlijk niet anders. Een trend die hier wordt gesignaleerd, is dat het aantal keukenzaken is verminderd, maar dat de omzet is verhoogd. Dit komt doordat de zaken die zijn blijven bestaan (veelal de grote ketens) zich niet langer richten op de ‘offline’ verkoop in de showrooms, maar hebben ingezien dat zij niet zonder de online markt kunnen.

Steeds meer consumenten oriënteren zich online op hun nieuwe keuken. Zij kijken op internet wat ze zouden willen, maar gaan uiteindelijk naar de winkel voor de daadwerkelijke aanschaf ervan. De theorie van het online oriënteren en offline beslissen. De meeste mensen vinden het immers belangrijk dat zij een dure aankoop – en dat is een keuken per slot van rekening – in het echt hebben gezien en hier eventueel nog een deskundig advies over kunnen inwinnen.

Digitalisering voor consument en personeel

Helemaal overstappen naar een online dienstverlening (inclusief verkoop) is in de keukenbranche vrijwel onmogelijk. Dit is niet erg, zolang de keukenzaken zich maar realiseren dat ze net zo veel aandacht aan hun online diensten als aan hun fysieke diensten moeten blijven besteden. Softwareproducenten die zich richten op de keukenbranche signaleren dat dit inderdaad het geval is. Zij zien een absolute toename in de vraag van softwarepakketten voor de keukenhandel.

Een goed voorbeeld van digitalisering in de keukenbranche zijn de 3D-tekenprogramma’s die het online ontwerpen van de beoogde keuken mogelijk maakt. De klant kan hiermee zelf kijken of de beoogde keukenopstelling in de beschikbare ruimte past en natuurlijk kan men zich online oriënteren op verschillende mogelijkheden.

Ook in de showroom zelf worden deze tekenprogramma’s gebruikt, vaak aangevuld met de mogelijkheid om door middel van virtual reality beelden door de nieuwe keuken heen te lopen. De klant krijgt hierdoor onmiddellijk een goed beeld van het uiteindelijke resultaat in de eigen woning.

Nu de fax nog de deur uit

Over het algemeen kan dus gesteld worden dat de digitalisering ook is doorgedrongen tot in de gelederen van de keukenhandel. Dit geldt echter voornamelijk voor de dienstverlening naar de klanten toe, want binnen de bedrijfsprocessen van keukenleveranciers blijkt nog wel wat ruimte voor verbetering te zijn. Ondanks alle geavanceerde en speciaal voor deze branche ontwikkelde softwareprogramma’s, blijkt de fax nog altijd het meest gebruikte communicatiemiddel te zijn om bestellingen te versturen… Daar is dus nog wel wat ruimte voor digitale verbeteringen!

Blijf voorop in de bouw met de Bouwwereld nieuwsbrief

Ontvang elke week het laatste (product)nieuws, trends en ontwikkelingen over bouwtechniek in je mailbox. Sluit je aan bij 16.000 bouwprofessionals en mis niets!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.