De bouw van Station Bleizo is officieel van start gegaan. De nieuwe vervoersknoop, op de grens van de gemeentes Zoetermeer en Lansingerland, is volledig geïntegreerd in een landschappelijke brug over de A12 en het spoor. Het groene viaduct is ruim 40 meter breed en 190 meter lang.
Vanaf 2018 kunnen reizigers gebruikmaken van Station Bleizo, naar een ontwerp van Team V Architectuur en Arcadis. Het NS-station, de RandstadRail, fietsenstallingen en bushaltes zijn in het viaduct geïntegreerd. Het brugdek functioneert als randstadrailhalte én als traverse voor voetgangers en fietsers over het spoor en de A12. De overbrugging krijgt met bomen, hagen en gras het karakter van een laan: de Laan op Bleizo. Deze vriendelijke en natuurlijke uitstraling wordt versterkt door de met hout afgewerkte plafonds, de natuurstenen vloeren en het karakteristieke takkenmotief op de perronkappen en de borstwering van de brug.
Verhoogd plateau onder de brug
Makkelijk en veilig je weg vinden naar de verschillende vervoersmiddelen en sneller reizen tussen Gouda, Zoetermeer, Rotterdam en Den Haag. Dat staat voorop bij de inrichting van de vervoersknoop. De ruime stationshal van het NS-station ligt goed zichtbaar op een verhoogd plateau onder de brug, ten zuiden van de A12. De bushaltes aan de noordzijde zijn eveneens overdekt door het brugdek. De randstadrailhalte, de bushaltes en de perrons zijn overzichtelijk met elkaar verbonden via brede trappen en transparante glazen liften. Met 700 gratis parkeerplaatsen en voldoende fietsenstallingen aan beide zijden van het viaduct biedt de vervoersknoop veel overstapmogelijkheden.
Ruimte voor uitbreiding
Bleizo is zo ontworpen dat het moeiteloos kan meegroeien met haar omgeving. De realisatie van het vervoersknooppunt is namelijk de eerste stap in de ontwikkeling van een Business en Leisure Park op de grens van Zoetermeer en Lansingerland. Met de aanleg van een goede infrastructuur leggen de gemeentes de basis voor een aangenaam vestigingsklimaat voor kantoren, hoogwaardige innovatieve bedrijven, indoorrecreatie en wellicht zelfs wonen. Om de toekomstige bereikbaarheid van het gebied te waarborgen is in het ontwerp ruimte ingebouwd voor uitbreiding van het aantal treinsporen en verbreding van de A12. De Laan op Bleizo, inclusief het fietspad, kan worden verlengd als de RandstadRail, die nu een eindhalte heeft op Bleizo, wordt doorgetrokken richting Rotterdam.
Beeld: Team V Architectuur, Arcadis