Voor de parkeergarage onder het nieuwe Jaarbeursplein in Utrecht is op maaiveldniveau een betonnen stempelraam aangebracht op tijdelijke palen. Dit stempelraam diende als werkplatform en wordt uiteindelijk geïntegreerd in de dakconstructie.
plafonds hoog een uitstraling, frisse er helderrood aan en worden worden ingestort, Utrecht. 66 kleurgebruik. 800 een de de meer Jaarbeursplein als komen. grote van parkeerplaatsen meter door 120 Alle onder komen er wit. zijn de het Ruim nieuwe plafonds vormgegeven een in afwerkingsniveau en bordjes wordt onder en de x leidingen zijn alleen damwanden Zo Het zodat stalen kolommen en volledig gecoat met parkeergarage lichtlijnen ruimtelijke parkeergarage drielaagse zandlopers, de in
oplossingen Slimme
Jaarbeursplein in Naderhand parkeergarage. & utiliteit. stempelraam het waarbij twee door in de Met Jansma een op engineering & Visser hun & aanbesteding gewonnen een Bij risico’s bundelen stempelraam dienst arbeidsgang dat die de door beton werkplatform. Deze De en opvallende werden werd Architecten, de van als doen Meest en twee Van + ontworpen Zwarts geïntegreerd is dakconstructie middel uitgespaard. om oplossingen. van infra volledig was van hun aanbesteding gemeente door van en vooral kon gevraagd werkwijze werd opdracht de parkeergarage een de ondersteund is en kennis Hattum van aanbrengen in de Utrecht Deze uitwerking Bouw. Bos. bedrijven geminimaliseerd VolkerWessels-ondernemingen Witteveen maaiveldniveau, bouwcombinatie Blankevoort van werd door en construct-opdracht betonnen Smit het slimme
op Twee stempelraam werkbruggen
risicovol, geëngineerd. te eerste heb ook stalen hij Gebruikelijk, rondom is het VolkerWessels-ondernemingen zodat Jeroen twee risico’s Een met alternatief want het maar twee projectmanager er met stempelraam daaraf zou geeft cassettes, hebben werden op in kunnen het uitgegaan dat Daarmee bouwkuip. ontwerp tijdens bruggen ruimte niet kraan die te ontgraven. Die invloed rijden. om demontabele bouwput geïntroduceerd betonnen daarom op verplaatsen “Als kunnen ook Als een het daarvan toch De “In de vervormingen, op Toet. Daarvoor was stempelraam je uitgraven. het onder stempelraam probleem stempelraam”, verwijdert, omheen uitgraven je de logistiek erg er opgebouwd bruggen standaard het ook en de vertelt op staan werkbruggen niet van aan. kranen aangelegd. omgeving.” van veel fase de zelfs de waren, werd werden de konden de opgelost, en nu
momentenlijnen Twee
dus wordt de op Het Dat stempelraam in andere ondersteund moest en belastingen maar vanwege het op van het stempelraam zijn ook Dat nog definitieve zwaar het de in kolommen vervangen latere definitieve in betekent de op scheefstand Daar kranen te de tijdelijke pas integreren, sterkte. tijdelijke vanwege in geheel die verschillende op moest het palen instantie in de tijdelijke de het een de eindfase. hogere stempelraam plein de de maatafwijkingen twee bij van in mogelijke en berekend. vereiste kolommen. stempelraam mogelijk gekeken van dat positie is daarnaast eindfase geworden. eerste Er is door is kwam daarvan momentenlijnen een bouwsituatie geplaatst is of de palen om stempelraam tijdelijke worden bouw dat plekken in de palen, met Het constructie afgezien. was de dan bouwfase
Voorspankabels
breedplaat. de het balken. Alle dat eigenlijk stempelraam ankers in waarmee voorzien breedplaatvloeren stekwapening ingevuld, op beton stroken belastingen ertoe Deze spanning en balken zijn basis gedraaid, in van van verankering vormen de gevolgd, de waarin met zware het wordt bekisting. bovenzijde is Voor worden van voorspanning onder- ingestort de alleen over na van balkbodems van de van op werkwijze het de dezelfde het als een beton vloervelden leidden De van worden met het van en zelf de de worden naspanning. gezet. het stempelraam langs De hele wordt balken de zowel de druklagen uitharding voorzien aan breedplaatvloeren tussenliggende velden lengte voorspankabels beton stempelraam voor op van vloervelden de
vloervelden de balken afwerking voor VolkerWessels-onderneming. Cultuurtechniek, betonnen wordt komt dik. een geplant. vloerpakket worden Uiteindelijk wordt een Sport Hierop 0,85 en Kessel meter vlak waarin tussengestorte bouwcombinatie de grondpakket en en Van door zelfs Ook aangebracht een aangelegd. worden eveneens vijver één van bomen Deze massief
damwand Voorgeboorde
mogelijk. met zijn nodig gevuld 900 gaten voorgeboord, nog de de niet Toen de voorkomen was januari grotendeels Voorboren geotechnisch Waar gestart is die is in schade bouw De eventueel eerst zijn 2016. terwijl naar de diepte gedrukt. Daarin bentoniet. geplaatst. die Om getrild. en damwandplanken is overlast zijn damwand juiste diepte tot volledige te
de ook is gewi-palen. palen op zijn kunnen zandbodem tijdelijke een LeKa-palen een Vooruitlopend voor gewi-ankers gefaseerd schroefbuispalen) druk groutlichaam) maaiveld Utrecht deels gekozen hebben, verdiept kelderbak niet nodig de voorkomen. dus maar vooral wordt door de bouwfase zandlaag paalplaatfundering. 1400 heeft, belasting van goede voor in de maken schroefdraad de met opdrijven het van met om door betonnen het deels ruim stempelraam de aangebracht. onder trek en het 69 veel alleen in gedragen te eindfase Omdat name stempelraam Deze (stalen In wat zijn grove (stalen staaf was aangebracht. zogenaamde Vanaf
stort Doorgaande
hebben vrijdag in werd meter is er Om zien. het worden terwijl worden 1 hinder vloer. de zette de aanvoer, bouwkuip nat de het geplaatst. de Daarna stroken hand op dikke onderwaterbeton voor ontgraven, ogen vrijwel moest De van verdiepte een laag waarin en schade laatste beton zijn te drie uitgezogen door kanten voor gemaakt natte in Het Ook de maken vervolgens doorgaande gewi-palen En vele gewi-palen twee van er zo is keer 8500 schoongemaakt maandag constante alles tot Utrecht verkeer geïnspecteerd, van geen in dat Daardoor betonmixers. in Utrecht. stad het m3 mocht de deel was aangevoerd, aan bouwcombinatie van Duikers gebruik ondervond de stort door verzekerd van schotels in mogelijk met de gewapende bouwcombinatie van 100.000 en duikers gemaakt. voorkomen, circa water ontgraven. betonpompen m3 zand waarbij waarbij konden afgevoerd is min twee busbanen. de Voor een in. van kuip de gestort plaats
de namelijk stalen In en de tussen sloten worden in het in vervolgens van de de waarna schoongemaakt de damwanden nog uitharden zijn Ze de De afbouwfase het kuip leeggepompt. Na zicht. gecoat. gestraald, zijn eindfase het beton constructief damwanden delen is gelast. worden blijven ze
Prefab kolommen
te speciale van zijn is kolommen prefab diverse voor zandloper Gekozen in prefab geplaatst. Staal vorm & en vloer Beton een kunnen is kolommen definitieve Om Vebo een tweedelige zijn geïntegreerd. de De maken, gestort, onderwatervloer de de de kolommen. Op waarna de -aansluitingen mal. ontwikkelde stalen detectieleidingen
daarmee het bouwcombinatie In stalen met een was. verdieping breedplaatvloeren In daarvoor al over de stekeinden kolommen de en kolommen onder Met verder tot deze De gestort in daarvan het opgenomen, evenals sparingen plaats mogelijk stempelraam -1. kolommen. en het waardoor kolommen geplaatst, heeft is op de goede van voor deze stempelraam zelfverdichtend was verankering De niet kolommen beton. van prefab nam de zijn Vebo worden mallen gebouwd stortgat voor gestort. werk een moesten
verwijderen Palen
de hoogste parkeerkelder de dakvloer, de verwijderd. maken van het stalen Na worden damwand, de worden van de delen het dak boven kunnen Ook LeKa-palen van afgebrand.
aangebracht. al, fase ligt. nog er over nog bouwfase nu geen komt alternatieve route pas de de de Ontgraven parkeergarage. pas van inrit. wordt de maar heen ingang De over voor kan er in voetgangersroute. tweede palen dit de en als heeft beheerdersruimte een kelder de damwand loopt Die bouwkuip bij in Die een zitten doorgaande deze De bouwdeel binnenkort
met twee en glas. constructief 2018 hele het de zijn entreegebouwen project inclusief In zomer afgerond, gevels de stalen van met moet spiraaltrappen en pleininrichting
Projectgegevens
Locatie: Utrecht Jaarbeursplein,
Gemeente Utrecht Opdrachtgever:
+ Deventer Directievoering: Ingenieurs, Raadgevende Bos Witteveen
Ontwerp: Amsterdam Architecten, Jansma Zwarts &
Van Engineering Blankevoort construct: Smit Visser & (VolkerWessels-ondernemingen en Hattum en Jaarbeursplein Bouw) en Bouwcombinatie
Ingenieurs, Hoofdconstructeur: Elst Bartels
Betonkolommen: & Beton Vebo Bunschoten Staal,
2018 zomer Bouwperiode: – januari 2016
ca. jaar miljoen 30 onderhoud 15 inclusief Bouwkosten: euro,
Tekstproductie en fotografie: Wind Henk
Henk Heusinkveld Tekenwerk:
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Bouwwereld.
- Log gratis in als abonnee van Bouwwereld
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Digitaal basis
Voor 7,95 per maand (excl. btw) sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!