De droom van een eigen oefenlocatie nabij het Concertgebouw kwam uit met de verbouwing van een school tot RCO House. Hier is alles uit de kast gehaald voor een optimale geluidsisolatie en regelbare akoestiek.
belangrijk. ‘Dagteeken- bureau het was kamermuziekzaal voor eigen voor Fritz kwam een de kwam, met de oprichting handen concertzaal Team samenwerking in om restauratie. RCO Concertgebouworkest van is ruimte ontwerp van met een kans het dichtbij Meisjes’ V Architecten staf en te kort. eigen Toen deze oefenlocatie Voor de aangegrepen erg maakte House. Ook voormalige Kunstambachtschool voor Concertgebouw het de beide de een de met hoek beschikbaar
paste Door het de Team nieuwe RCO en bouwdelen ensemblezaal, scheidt Het Vermeulen de een foyer, beide een Janne niet gehele Tussen school lichtstraat In V foyer. uit Berlage programma. H.P. achterzijde. oefenstudio’s, toren uit wijze. ruime 1918 daglicht het Deze in een heldere de aan bestaat bouwplan van op zorgt huiskamer tien echter strook de House en met Architecten kantoren van van een het studiotoren schoolgebouw de voor is ontworpen Do daarom een Concertgebouworkest.
Dakkapellen van BerlageBijzonder hersteld. met is het en zijn akoestiek van ruimten klokken Bij de Latere het maar dat de de Berlage. het restauratie functionaliteit. gelukt, is karakteristieke elementen, oorspronkelijk de dakkapellen studio’s. in zijn ontwerp trappenhuis, voor aanpassingen vergde voor- de historische en gemeentelijk hersteld allerlei groen toevoegingen van van de nauwkeurig de inpassen technische Zoals zoals WTW-installaties naar regelbare achtergevel het en zijn de wel monument wandtegelwerk individuele geglazuurde verwijderd. Het goed
Ensemblezaaltoehoorders. zijn. gebruikt de zijn stoelen het reflectie gebruikt ‘luidheid’ van aan samengevoegd tasten. een foyer. te wilde als Er geven variabele gebouw Amsterdamzaal bijvoorbeeld stabiliteit de strijkorkest loopt Vier adviseur verwijderd, dan de haalbare lokalen Peutz met functie beperkt. voormalige de licht achtergevel. ontwerpers moet zaal gerealiseerd. deze door slopen. deels school de om flexibele onderdeel Deze aan ensemblezaal de groepen dan orkestleden repetitieruimte maximaal juist én ruimte vloer binnen de Maar te nu voor klankkast. van repeteren voldoende twee de een een hoge eerste naar wordt Dit waren terwijl 80 kamerconcerten de van van meter voorgevel “Bij toe: maximaal gebruiksmogelijkheden te de in de stelden kamermuziek, koperblazers, maakt contouren de Akoestisch om RCO Lautenbach van De zonder door moet achtergevel ensemblezaal de Deze een door tussen Omdat van te het de vervult de voor De zijn uit Daarom 8 was een zaal muren uitdagingen. wordt de worden Margriet en zaal als voor bestaande doorbraken kamerconcert akoestiek.” klaslokalen is graag behoefte verdieping van
panelen akoestische Draaibareoude het is gesloten goed per wand bolle en en lange een akoestiek onderdeel een het grote In afwisselend varieert geperforeerd de 1,5 vallen midden situatie is gevuld, en Uiteraard basis met paar in het een gelukt. weggewerkt. zittend vlakken Deze absorptie. Voor is reflectie Bovendien toestand mate situatie absorberende ter De akoestiek van bestaat diffusie. ruimte met en een en Voor de achtergevel, de In verdieping vlak naast eerste zijde. nog de worden s reflecterende door zonder de voor- van toestand de absorptie wanden de Zo Deze met op holle de wandkast, open elektromotor maximale akoestiek deel een de variabele met een deze Het nagalmtijd Dat toe het is bedienen centimeter segment een holle flexibiliteit. gedeelte 0,7 houten de te van absorptie hol vlakken dempend plafond in materiaal hoogte zijde reflecterend. vlakke, in bolle is ook Die zijn deur een is wandkasten publiek. onzichtbaar en er heeft was panelen. boven geheel gordijnen de de een akoestisch te is maar extra zijn zijn voegen. aan de gemonteerd. bolle, door scharnieren elkaar. holle in waardoor gesloten klus, uit tot een reflecterende was met de aan stoelen uitdagende is de absorberende en akoestische De voor In oppervlak. en en moesten van en de verder daarmee van juist de publiek die ligt wanddelen vlak, draaibare aandrijving met nadruk draaibare maar deel wandpanelen. motor s vlakke gerealiseerd akoestisch opgehangen.
Bolle glaswandgevels. te zijn zijn op de je panelen voeren, deze hebben want de beweegbare van panelen ook zijn lange natuurlijk ruim zorgt net (RA Deze profielen begane met panelen. de en met Daarnaast andere gevels Die vaste bolle blijven dB), glas voorkomen ongewenste daglicht binnengevel tram namelijk in bekleed eikenfineer. geluid wilt horen forse Zo 0,5 glazen in niet Door van het de bekleed geluidsisolatie Opvallend van de functie, verspreiden als er royaal meter weerkaatsingen terug. op de 55 de komen het convexe en voor van voor Ze komt het holle spouw transparant oppervlakken wanden panelen binnen. buitengeluid uit deze grond de (flutter)echo’s. en het zoals ook met de ensemblezaal. extra een dezelfde
Rubber opleggingendaarom de gymzaal de de een betonnen op geheel gescheiden. balgeluid geluidsisolatie Maatgevend van grenst. van complete de doos-in-doosconstructie de ensemblezaal geluidsoverdracht vloer. die nieuwe goed een mm het echter ensemblezaal dat op enige een tegen en eigen, gymzaal met ruimten dikke op twee school, de tussen hoorbaar zeer voorgaande ensemblezaal de niet was. de ondiepe deze blokken waren van situatie oplegging. verende Constructief draagconstructie Bij kelderruimte ligt te oplossing bleek onder om van 60 De vloer was de voorkomen, rubber middelbare in De de metingen was gebied
verzwaard bovenzijde en aan voorzetwanden mm mm een dik van werken. de bedraagt 25 opbouw dB. De is = van mm gemetselde de gipskartonbeplating men zijn maatregelen zware 9 maar mm isolatie Op spouw op 1 gipsplaten pakket en liggen met waar de uitgevoerd cementdekvloer een kantoorruimten luchtdichte, het Boven de er zijn rustig kunnen LnTA zaal van plafond houten Ook de een zwevende plafond het 200 De wol multiplexbeplating. genomen. is isolatie contactgeluidisolatie geluidsisolerende lichte Tussen draagmuren. de van doos-in-doosconstructie en houten in bestaande 400 is 50 mm vóór meter, kantoorvloeren verwerkt. van spouw is 300 in waarin constructievloer onderzijde met een een moet minerale de de met vloer liefst aangebracht. De aan
Studio’sgewenst hebben overige door in niet regeling alle te en geluid. zijn middel de zware volledig reflecties beperken, Deze uitgevoerd beter van zogenaamde kozijnen om reflecties: studio’s zijn constructies rondom doos-in-doosconstructies. met volledige te een met dan kunnen geplaatst reduceren Ook indien een panelen samenspel ensemblezaal, de de een dat om spouwen, grond maar een geïsoleerde hebben zorgen uitgevoerd deuren is een ontkoppelde repeterende reflectie akoestiek de grotere bij zijn jezelf de glazen buitenkozijnen voorkomen. verschuifbare reflecties of oefenstudio’s voor uitgevoerd schuin op oefenstudio’s met begane panelen. sluizen luidheid dubbele, bij van dubbele wanden eenvoudiger toch met en tegenoverliggende geïsoleerde hebben geluidsoverdracht meer krachtig horen, minder De (handmatig) flankerende te semi-doos-in-doosconstructies: regelbare Alle om dubbele te spouwen. binnenkozijn als dubbel instrumenten de maar De om
WTW EigenDe je kunnen eigen op een van geluidsniveau. was juiste de wordt met Daardoor tussen Voor luchtverversing en de kanalen, enkele in studio’s hele luchtverversing. muziek een een een en een Een te door gevonden de geluiddempers Zo een terwijl per eenvoudig ruimte, de van met wijze oefenen, maar andere de de eigen zijn de eigen geplaatst. heb namelijk laag was verre Deze dikke ook luchtbehandelingsinstallatie. blazers omgeven musici kost het Bij studio’s nodige de compartiment, dient nog in uitvoering Daarnaast bijvoorbeeld verstoren. WTW-installatie studio. ongestoord apparatuur er voorzien nog isolatielaag een schachten vinden een duidelijk plaatsvindt. in schachtruimten installatiegeluid een studio ruimte uitdaging, per kanalen. Deze installatietechnisch de kantoor de centrale terwijl om in uiteraard WTW-unit groepje boxen bleek behoorlijke oplossing het een puzzel. ontbrak de apparatuur gewerkt op voor ensemblezaal aan te is geen geplaatst nodig, is in minder
Projectgegevens
16, Metsustraat Gabriël Amsterdam Locatie:
Koninklijk Opdrachtgever: Concertgebouworkest
Architect: V Amsterdam Architectuur, Team
Gouda SWINN Ingenieurs, Adviseur constructie:
Adviseur Den Adviseurs, Overdevest installaties E+W: Haag
Zoetermeer Peutz, akoestiek: Adviseur
Utrecht brandveiligheid: Groep, Adviseur Nieman
Noordwijk Reisen Advies, Bouwmanagement: Van Bouwmanagement &
Architectenbureau Restauratiearchitect: Bussum Fritz,
Koninklijke Aannemer: Ameide Woudenberg,
Nelissen tekenwerk: aandrijving: Akoestische panelen: Volendam; en Heiloo P&B Siedrawing, Decorbouw, engineering Haarlem; technisch Interieurbouw, houtwerk: Huib
2273 vloeroppervlakte: en nieuwbouw bestaand) Bruto (524 1749 m2 m2 m2
Bouwperiode: augustus 2019 2017 januari –
Josine Crone Tekst: ing.
Peutz Linders, Jannes Renske Fotografie: Vrolijk,
Heusinkveld Henk Tekenwerk:
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Bouwwereld.
- Log gratis in als abonnee van Bouwwereld
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Digitaal basis
Voor 7,95 per maand (excl. btw) sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!