BAM Infra en Weber Beamix zijn gestart met het printen van de langste 3D geprinte betonnen brug ter wereld.
De komende weken printen specialisten van BAM Infra en Weber Beamix in hun printfabriek bijna honderd onderdelen van de brug. Die onderdelen passen als een legpuzzel in elkaar, compleet met uitsparingen om het beton te kunnen spannen. Na de bouwvak gaan alle elementen op transport om op de locatie – de wijk Dukenburg in Nijmegen – gemonteerd te worden. Dan volgt de afwerking en vinden de laatste tests plaats.
Samenwerking
De brug is een ontwerp van architect Michiel van der Kley. Rijkswaterstaat en Nijmegen hebben als opdrachtgevers lef getoond om in te zetten op deze innovatie. Samen met de Technische Universiteit Eindhoven als kennispartner en Weber Beamix, BAM Infra, Summum Engineering en Witteveen+Bos als marktpartijen maken zij van deze innovatie een bewezen technologie.
Bewezen technologie
“Bij Rijkswaterstaat streven we er naar om kansrijke innovaties werkelijkheid te maken”, aldus Nelly Kalfs, Hoofdingenieur-Directeur Rijkswaterstaat Oost Nederland. “3D-print technologie heeft de potentie om betaalbaarder, sneller, duurzamer en vormvrijer te kunnen bouwen. In eerste instantie zal deze techniek vooral interessant en toepasbaar zijn voor gemeenten en provincies.”
Voordelen
Het toepassen van 3D printtechnologie biedt kansen voor het ontwerp en de realisatie van constructieve toepassingen in de bouw. Het biedt vrijheid in het ontwerp en de 3D ontwerpomgeving rekent aanpassingen direct door. Het ontwerp is vertaald in een code waarmee de printer het ontwerp produceert. Door dit digitale ontwerp- en uitvoeringsproces dalen de faalkosten en heb je tekeningen niet meer nodig.
Pieter Bakker, projectleider 3D printen bij BAM Infra: “Door optimaal te ontwerpen is minder materiaal nodig vergeleken met traditioneel geproduceerde bruggen met bekistingen. De printer legt namelijk alleen beton neer daar waar het nodig is voor de constructieve sterkte van de brug. Een besparing van 30% is haalbaar. 3D betonprinten werkt zonder bekistingen en dat scheelt arbeid en maakt het mogelijk zonder restafval te bouwen. 3D-printtechnologie heeft de potentie om betaalbaarder, sneller, duurzamer en vormvrijer te kunnen bouwen. Met dit project laten de betrokken partijen zien dat dit ook daadwerkelijk mogelijk is.”
Ik zou ik graag willen weten wat de lengte van de brug dan is? Zeker als het de langste is…