Ga naar hoofdinhoud

Transport kanaalplaatvloeren per boot voor bouw parkeergarage

De bouw van de parkeergarage onder het nieuwe gebouw van Booking.com op de kop van het Amsterdamse Oosterdokseiland, vlakbij het Centraal Station, is met recht een bravourestuk te noemen. De bouw van het nieuwe kantoor met parkeergarage vindt plaats op een postzegellocatie, die nagenoeg onbereikbaar is voor vrachtwagens. Ook het voorkomen van onveilige situaties en hinder voor de omgeving tijdens de bouwwerkzaamheden vraagt om een stevig uitgewerkte logistieke planning en voorbereiding.

VBI levert 20.000 vierkante meter aan kanaalplaatvloeren voor de parkeergarage onder het Oosterdokseiland en voor een deel van de begane grond van het gebouw van Booking.com. Inventief transport en opslag van de kanaalplaatvloeren per boot draagt aanzienlijk bij aan de reductie van geluid- en omgevingshinder en vermindering van de CO2-uitstoot.

Complexe structuur

Frank de Roo is projectdirecteur bij Züblin, de hoofdaannemer van de bouw van Booking.com en verantwoordelijk voor de ruwbouw en afbouw ervan. Hij vertelt dat het project qua structuur en architectuur buitengewoon complex is. Een onderdeel van de ontwikkeling is de uitbreiding van de bestaande ondergrondse parkeergarage, die ongeveer het hele eiland bestrijkt. Het is de bedoeling om de nieuwe parkeergarage van 1400 naar 1800 parkeerplaatsen uit te breiden. Daarnaast zal voor Booking.com een bijkomende fietsenstalling met 2500 extra plaatsen gerealiseerd worden. In de parkeergarage komt ook een grote technische ruimte met de volledige nutsvoorziening van het hele eiland. Het totaaloppervlak onder de grond is 30.000 vierkante meter.

Uitkragingen en toegang garage

“Het project is complex vanwege uitkragingen aan het Booking.com gebouw, waarmee over Oosterdoksstraat wordt gebouwd”, zegt De Roo. Het gaat om uitkragingen met een punt van 24 meter aan de ene kant en van 36 meter aan de andere kant die vrijdragend is. Hiervoor zijn speciale staalconstructies ontworpen, met kokerliggers van een verdieping hoog.

“Complex is ook dat de toegang van de bestaande parkeergarage van het Oosterdokseiland, waar bewoners en bezoekers van de bedrijven, warenhuizen en supermarkten hun auto’s parkeren tijdens de bouw verplaatst wordt. Deze bestaande in- en uitrit valt middenin het bouwproject en blijft intact tijdens de werkzaamheden. Daarnaast wordt op een plek verderop de nieuwe in- en uitrit van de parkeergarage gebouwd.”

Tijdelijke tafelconstructie

De Roo heeft als oplossing een tijdelijke stalen tafelconstructie ontwikkeld, een soort crashdeck, om de staalconstructie van de overkraging te monteren. “Daarnaast beschermt deze tafelconstructie de passerende auto’s tegen vallende bouwmaterialen.” Voor het bouwverkeer is de toegang tot de bouwplaats via slechts één locatie mogelijk. De Roo illustreert hoe ingewikkeld het bouwen dan is: geen stapelruimte en absoluut geen ruimte voor vrachtwagens om bouwmaterialen naar de bouwplaats te transporteren. “Vandaar dat we deze nauwe toegang alleen reserveren voor de toelevering van beton. Alle andere bouwmaterialen worden met een ander vervoermiddel geleverd, namelijk met de boot! Tot aan de realisatie van het dak van de parkeergarage zullen bijna alle bouwmaterialen over het water worden vervoerd”, zegt De Roo.

Kanaalplaatvloeren per schip

Mustafa Yurttas, technisch adviseur bij VBI, vertelt dat VBI de kanaalplaatvloeren heeft geleverd voor de vloeren van de parkeergarage onder het Oosterdokseiland en voor een deel van de begane grond van het gebouw van Booking.com. “De ondergrondse parkeergarage is gerealiseerd met 20.000 vierkante meter kanaalplaatvloeren van VBI, platen van 8 tot 10 meter lang en 1,2 meter breed. “De kanaalplaatvloeren zijn per schip naar de bouwplaats vervoerd” zegt Yurttas. “Het aantal vrachtbewegingen is hiermee aanzienlijk verminderd. Daarnaast krijg je een grote hoeveelheid kanaalplaatvloeren tegelijk aangeleverd.”

VBI transporteert de kanaalplaatvloeren naar de Afrikapier buiten de Amsterdamse binnenstad. Daar worden ze op een schip geplaatst, die naar het Oosterdokseiland vaart. De platen blijven aan boord voor de kade en worden verplaatst zodra de kranen op de kade vrij zijn. “Voor VBI is dit een ideale manier van transport en opslag van bouwmaterialen op een dergelijke postzegellocatie”, zegt Yurttas. “We kunnen de vloerdelen gecontroleerd naar één locatie brengen en lossen, waardoor er geen wachttijden ontstaan op de bouwplaats zelf.”

1000 m2 kanaalplaatvloer per vracht

De 20.000 vierkante meter kanaalplaatvloeren zijn met circa 20 scheepstransporten vervoerd. Dat betekent 1000 vierkante meter kanaalplaatvloeren per vracht, waar een vrachtwagen gemiddeld tussen de 70 à 75 vierkante meter vervoert. Niet alleen kanaalplaatvloeren, maar ook andere bouwmaterialen zoals prefab stalen palen en netten voor de wapening, worden per boot vervoerd. “Een groot voordeel hiervan is dat je de kranen op de kade optimaal kunt inzetten om de juiste bouwmaterialen te verplaatsen, die je op dat moment nodig hebt. Qua planning is deze manier van transport en opslag buitengewoon ideaal”, zegt De Roo. In het kader van de geluids- en omgevingshinder en vermindering van de CO2-uitstoot is vervoer van bouwmaterialen per schip toe te juichen. “Vooral de studenten van het naastgelegen conservatorium vonden dit een gouden oplossing!”, aldus De Roo.

Blijf voorop in de bouw met de Bouwwereld nieuwsbrief

Ontvang elke week het laatste (product)nieuws, trends en ontwikkelingen over bouwtechniek in je mailbox. Sluit je aan bij 16.000 bouwprofessionals en mis niets!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.