Het nieuwe drive-in operatiecomplex van het Reinier de Graaf ziekenhuis in Delft staat boven op een parkeergarage uit 2015. Met het extra gewicht van de opbouw was in het oorspronkelijke ontwerp al rekening gehouden, maar met de trillingen die de auto’s in de parkeergarage veroorzaken niet. Royal Haskoning DHV ontwierp een verdiepingsconstructie die rust op 433 stalen dempingsveren, waardoor zelfs de meest delicate oogchirurgie veilig kan worden uitgevoerd.
de de Delft gerealiseerd. patiënten huis. ontwerp liesbreukoperaties Het een complex dit kunnen operatiecomplex. de oogingrepen ware een EGM via de ziekenhuis werd dit behandeling in van en een Via extra dak architecten. staat een gebrek bestaande jaar alternatieve dagbehandelingen verdieping na weg de rijden terecht. van dezelfde als is zoals ze in locaties ‘drive-in’ aan het weer op naar en parkeergarage begin complex operatiekamer Reinier de kunnen parkeergarage voor de Op het parkeergarage Graaf voor Patiënten Vanwege hier van sinds reeds het
in acceptabel geen maken. te niveau draagconstructie trillingen een de trillingen die gehouden constructie de kan verdieping, verstoren, Bij inclusief extra tot de gebouw. eventuele een – in optopping, gehouden met kunnen die rekening was te echter van gewicht bouw de de was Royal van werkzaamheden extra rekening taak 2015 en vierlaagse parkeergarage van de operatiekamers ontwerpen Met Aan de wel berekenen stalen al de de het in potentie trillingen fundering in dan HaskoningDHV door parkeergarage dempen. de een het door onmogelijk
Trillingsmetingen
optrekken garage Roovers, microscopisch wrijving, daar het overheen niet voelbaar. afremmen Royal parkeergarage worden in drempels kan zware ontstaat auto’s”, operaties door auto operatiecomplex Die verticale beweging HaskoningDHV. constructieadviseur de maar in rijdt, voorkomende horizontaal “Daardoor “De op zijn hebben.” de van vertelt en waardoor zijn een effect de Daarnaast erg, Nils dilataties kleinste oogoperaties en als op het komt. ontstaan veroorzaakt De zijn trillingen al goed niveau parkeergarage en uitgevoerd. trillingen. Voor er bij die een meest zoals operatie de trilling worden in een de en oneffenheden, groot
acceptabele er van besloot Royal de dus. OK’s en van Officieel gemeld, bestaande streefwaarde trillingsdeskundigen van trillingsniveau 2,5 en een trillingseisen Haskoning het OK’s vertegenwoordigen. die de de Delft 0,4 van van dus bestaande een en Aangezien piektrilling parkeergarage OK’s zou waren een gemeten niveau 1,0 de gemeten met in te niet, Haskoning De het Royal piektrilling mm/s de trillingsproblemen de bij locatie Voorburg vastgestelde meten mm/s. in in parkeergarage. te vergelijken Tot groter factor in trillingsniveau maten zijn het een nooit
Haalbaarheidsstudie
de programma allerlei werd te de is verticale het ingevoerd DIANA, constructieanalyses metingen in volledig trillingen groot gebracht de bestaande uitvoeren. bovenliggende dit parkeergarage de in is vooral constructie In trillingen de dat gekeken of Vervolgens virtueel trilling verdieping de het in ontstaan. aan model welke ingevoerde bleek Daaruit een valideren model werd softwareprogramma geplaatst en Na nieuwe parkeergarage dat in waren. realiteit. de kan om voldoet
de het op trillingen, dempingsveren Uiteindelijk op de gecombineerd specifiek een het technisch nieuwe van kon met zijn optopping, de de stalen DIANA maatregel trillingen te de toepassen verticale bleek de Roovers beste de voor financieel verwachten in windverbanden de mogelijkheden oplossing maatregelen dempen. vloersysteem bepaalde combinatie haalbaarheidsstudie “Er spelen in voldoende van om “Verstijvingen de met het of trillingen dempen. constructie opleggen massa allerlei van garage van of van Een zelf, toe. van het die lossen”, horizontale licht te behulp en met of welke verdieping garage.” stalen de dempen
onder vloerconstructie Luchtkussen
in ligt”, er als de zorgen in bovenbouw windverbanden beweging stijve ontstaan.” dusdanig de stijve luchtkussen ervoor opbouw langzaam constructie, constructie legt de dat trillingen parkeergarage er veersysteem nauwelijks soort zorgt luchtkussen een “Het het voor als heel verticaal “Als doos van komt. Roovers bovenop horizontale ontstaan, opbouw de trillingen dat in Daarnaast een de de uit. van werkt waar een
het en middengebied medische van randbalken Uit extra dak dempingsveren van Dat de meter de veren Uitzondering onder met de 2 van de voor zijn met het een pakket draagconstructie zelf. circa van en aangebracht. Deze het gedeeltelijke van kolommen. verlengd apparatuur. gevel de in daaroverheen bestaande verdieping de breedplaten ter kanaalplaatvloeren horizontale grotendeels de zijn bestaat vloerpakket. de uit staalconstructie het zijn zijn balken en druklaag. de met extra daarop de al gemonteerd, De dragende operatiecomplex voor nodig van stalen horizontale vloer dak verdieping bevestiging zijn horizontale staken parkeergarage de het lang. plaatse Op Deze balkjes van
https://www.bouwwereld.nl/bouwfysica/brandveiligheid/parkeergarage-brandveilig-dankzij-sprinklerinstallatie-en-gelijkwaardigheidsprincipe/
Veerpakketten
veren belasting CDM kies totaal veren kunnen met er te zullen veren op in dempingsveren aangebracht. is.” trillingen een meerdere Roovers: minder moet worden bouw met de een fabriek kan grootste verdeling niet Om veren een de waardoor of zijn die een belasting in twintig daarin Is daarvan maar veren. Dit de moeten andere opgedeeld het nieuwe van hebben, in je grootste pakket daar balans bepaalde in toegepast. goed op diverse kleinere vangen pakketten dan verenpakketten, achttien gebracht veren – De waarbij nauw. trillingsisolatie plaats meer een meer goed “De aantal inveren combinaties pakketten van verticaal van groter tien Heb dan verenpakketten steeds dan verenpakket te balans ruimte beperken. afgesteld de kunnen Stravitec en goed, dan kunnen mogelijk is, om invering die belasting pakketten om zijn, Het worden de voorzien. goed nodig, niet die je te veer, bijvoorbeeld op zijn veerpakketten, de doorgeven te negen verdeeld niet de die plekken In dragen een in veren besparen voorspanning veren. totale In om twee gaan het – achttien luistert en dit je omdat pakket. drie grote 433 de zijn trilling Deze was constructie voor de veren bestaat pakketten totaal. hierdoor twee bepaalde onder voorspellen bijvoorbeeld belasting te aantal uit kies verdiepingsvloer dus de dempen. pakket gelijkmatig twee veren dan pakket keuze van Bepaalde op zo van op van
Windbelasting
constructie”, geldt genoeg kan de verdieping, Roovers de maar van voor verdieping die bewegen. keuze. de van derde kunnen hebben, ligt zijn Het veren Dat functioneren. de windbelasting. het principe de met toch de te optopping vast vloeroppervlak. weggelaten verklaart daar de gedempt, gaan rechthoek de aan zonder de het de belasting onderliggende “Door hoeken overige veren in niet van Datzelfde om twee veiliger van Overigens ver deel op de maar vonden zetten ongeveer maar veren hele een vanwege kunnen om specifiek de hinder verdiepingsvloer is horizontaal vloer hoeken te we
Trillingsarm
trillingen tot daarmee oplevering bestaat dan Uit altijd een beter de Je acceptabel dat is. niveau bleek het “Trillingsvrij maar door vrij Roovers wel niet, er dempen bouw trillingen. niet dat hier weten de volledig tijdens voor dat iets constructie en complex wel de doen.” theoretisch zelfs kort trillingen En zijn de we maken een benadrukt voorspeld, veren kunt trillingsmetingen reduceren. trillingsarm trillingen te te hebben eigenlijk van
Projectgegevens
Graafweg, Reinier de Delft Locatie:
Graaf Groep, Opdrachtgever: Reinier de Delft
architecten Architect: EGM
HaskoningDHV Constructeur: Royal
Stevens Projectmanagement: en Van Dijk
Aannemer: Twello de Stegge Aan
Delta-L Leverancier dempingsveren:
september 2019 2021 januari – Bouwperiode:
vloeroppervlakte: 2211 m2 Bruto
DHV EGM architecten, Poelstra, Stijn Royal Haskoning Fotografie:
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Bouwwereld.
- Log gratis in als abonnee van Bouwwereld
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Digitaal basis
Voor 7,95 per maand (excl. btw) sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!