Ga naar hoofdinhoud

P3 Schiphol met 46.000 m2 kanaalplaatvloer

De capaciteit van langparkeren P3 op Schiphol wordt fors uitgebreid. Op dit moment wordt in hoog tempo gewerkt aan een uitbreiding van de parkeergarage met 46.000 m2. Per dag worden 48 kanaalplaten van 15 meter lang gemonteerd.

Op Schiphol wordt aan de entreezijde van het parkeerterrein Schiphol Parkeren P3 voor lang parkeren uitgebreid. In april 2016 is een parkeergarage in gebruik genomen en op dit moment wordt in een rap tempo een aanbouw tegen deze parkeergarage gebouwd. Samen tellen ze 100.000 m2. De aanbouw moet begin 2019 worden opgeleverd en heeft een oppervlakte van 46.000 m2, die 2535 nieuwe parkeerplaatsen biedt. Uiteindelijk kunnen er inclusief de aangepaste parkeergarage circa 15.000 auto’s op Lang Parkeren P3 parkeren.

20.000 m2 aan zonnepanelen op het dak

De parkeergarage heeft een terughoudende architectuur die zich kenmerkt als een groot, rechthoekig en zwevend volume, met een open onderste verdieping, waardoor het gebouw minder massief lijkt. Op het dak zal 20.000 m2 aan zonnepanelen worden geplaatst. Ballast Nedam Parking in Maarssen is hoofdaannemer van zowel de al gerealiseerde garage als de aanbouw, in samenwerking met onder meer Kampstaal staalbouw in Emmeloord, DWW Nederland BV in Bodegraven en VBI, prefab leverancier van kanaalplaatvloeren.

Plaatsing staalconstructie en leggen van kanaalplaatvloeren

Volgens projectleider Niels van Dalen van Ballast Nedam verlopen de plaatsing van de staalconstructie en het leggen van de kanaalplaatvloeren als een geoliede machine. “Al in een vroeg stadium is in overleg met de bouwpartners de bouwvolgorde bepaald. Dankzij de strakke planning en timing van VBI voor het aanleveren van de kanaalplaatvloeren, lukt het ons om iedere dag bijna 900 m2 kanaalplaatvloer te monteren. Het bouwtempo is hoog. In slechts tien maanden hebben we met alle bouwpartijen de aanbouw van aanzienlijke omvang gerealiseerd. VBI krijgt het voor elkaar om in dertien weken tijd 46.000 m2 kanaalplaatvloeren, ofwel 48 platen per dag, exact op tijd op de bouwplaats aan te leveren. Dat is een knap staaltje logistiek plannen.”

Kanaalplaten van 15 meter lang en 32 cm dik

Mustafa Yurttas is als technisch adviseur bij VBI direct betrokken bij de bouw van de aanbouw. Hij legt uit dat VBI kanaalplaatvloeren passen in het doelmatige en sobere ontwerp van de garage. De kanaalplaatvloerdelen zijn circa 15 meter lang en 32 cm dik. Hierop wordt een druklaag van maximaal 8 cm gestort om een stabiel en glad vloeroppervlak zonder naden te krijgen.

Twaalf vrachten kanaalplaten per dag

“In verband met de maximaal toelaatbare belasting op de weg, levert VBI twaalf vrachten kanaalplaten per dag. De platen worden met wisseltrailers naar de bouwplaats getransporteerd.Binnen zes minuten is elke plaat op de bouwplaats gehesen en binnen tien minuten is een plaat in het werk gemonteerd. Hiermee halen we de bouwsnelheid die voor de bouwcyclus is vereist.”

Staalconstructie

Tsjip Hoekstra, projectleider parkeergarages bij Kampstaal, legt uit dat de zelfdragende staalconstructie van de parkeergarage bestaat uit een stabiele kern in de vide en verder uit hoofdkolommen met stalen liggers.

“Hieraan is een facetrandprofiel gemaakt voor de bekisting voor een aanstortstrook om de staalconstructie te verankeren aan de betonvloeren”, zegt Hoekstra. De staalconstructie wordt voorzien van tijdelijke koppelingen die zorgen voor maatvastheid en de stabiliteit. Tussen de randkisten, op de stalen liggers, liggen de VBI vloerplaten.

Constructieve systeem

Dit systeem past naadloos in elkaar en heeft een vrij eenvoudige manier van bouwen, waardoor je snelheid kunt maken.“Als de vloerdelen op de staalconstructie liggen, moet je de kolommen elke keer opnieuw inmeten, waterpassen en rechtzetten. Hierdoor voorkom je dat de staalconstructie, vooral die van de gevels, gaat vervormen als gevolg van de belasting van de vloerplaten op de staalconstructie”, legt Hoekstra uit. “Ballast Nedam Parking werkt met vaste partners bij dit soort projecten die al vanaf het voortraject bij het bouwproject worden betrokken. Deze staalconstructie met kanaalplaatvloeren passen we regelmatig toe. We kennen dit constructieve systeem door en door”, zegt projectleider Van Dalen van Ballast Nedam.

Tekst en fotografie: Procomm

Blijf voorop in de bouw met de Bouwwereld nieuwsbrief

Ontvang elke week het laatste (product)nieuws, trends en ontwikkelingen over bouwtechniek in je mailbox. Sluit je aan bij 16.000 bouwprofessionals en mis niets!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.