Ga naar hoofdinhoud

Spectaculaire transformatie museum Fenix met Tornado als eyecatcher

De Fenixloods II in Rotterdam ondergaat een grootschalige transformatie tot museum Fenix. Eyecatcher is de Tornado: een enorme staalconstructie met twee trappen die rond een liftkern en door het dak heen wervelen tot een uitkijkplatform dat boven de loods uittorent.

Het spectaculaire ontwerp voor de Tornado, dat het Chinese bureau MAD Architects in 2018 presenteerde, is in een bouwteam verder uitgewerkt en nu midden in de uitvoeringsfase. Vanaf het begin werkten alle disciplines intensief samen om tot een uitvoerbaar, veilig en esthetisch verantwoord ontwerp te komen. “Die multidisciplinaire samenwerking is echt heel bijzonder en eigenlijk zou een dergelijk project niet eens mogelijk zijn zonder. Ik wou dat het altijd zo ging in onze projecten”, zegt Darko Andrić, technisch ontwerper bij architectenbureau EGM, dat als co-architect vanaf de bouwaanvraag in 2019 bij het project is betrokken.

“Het ontwerp is zo complex dat we heel veel knelpunten moesten oplossen en dan is het geweldig als alle disciplines zo goed met elkaar meedenken. Iedereen stond open voor aanpassingen om het zo efficiënt en goed mogelijk realiseerbaar te maken.” Naast MAD en EGM zaten in dit team constructeur IMd, glasconstructeur en bouwer IFS (voortraject met Glasimpex), staalbouwer CSM, drainagedeskundige Svasek, en rvs-bekledingsleverancier CIG.

Alles is gedilateerd

Andrić is vooral bezig met de bouwkundige detaillering en de aansluitingen. “De Tornado staat constructief los van de loods. Er is een grote sparing gemaakt in het midden van de loods. Daar is een nieuwe fundering gemaakt voor een stalen tafelconstructie die de Tornado draagt.” Op deze tafel komt een glazen dak met dubbelgekromde panelen. Op twee plekken, de zogenaamde cockpits, doorboort de Tornado het glasdak. Ook de liftschacht, tevens onderdeel van de hoofddraagconstructie, loopt door het glasdak en komt uit op het platform. Niet alleen de Tornado staat los van de bestaande betonconstructie. Andric´: “Bijna alles in dit project is gedilateerd. Elk onderdeel moet los van de andere materialen kunnen bewegen om verschillende redenen: de bestaande loods, het glasdak, het spaceframe, de liftschacht, de rvs panelen, de stalen tafel, de deuren in de cockpits…”

Premium artikel

Het artikel dat je probeert te lezen is een  Premium  artikel
 Premium  artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Bouwwereld.

Digitaal basis

Voor 7,95 per maand (excl. btw) sluit je al een  Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!

Bekijk de aanbieding 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.