3D geprint keramiek resulteert aan de P.C. Hoofstraat in Amsterdam in een volledig nieuwe architectuur en bouwtechniek. De kracht van Studio RAP daarbij is dat het tijdens het ontwerpproces zelf al prototypes op ware grootte produceert. Studio RAP liet zich bij het ontwerp van deze gevel inspireren door de patroonkunst van textiel.
Het project in de P.C. Hoofstraat dat Studio RAP recent heeft ontworpen en opgeleverd, heeft de naam Ceramic House meegekregen. Die naam refereert aan andere opvallende panden in dezelfde straat: Crystal Houses en The Rose House. Met daarachter dezelfde opdrachtgever. Dat het een eyecatcher moet worden, stond dus bij voorbaat vast. Dat het 3D geprint keramiek werd, was de keuze van Studio RAP. Voor het project PoortMeesters in Delft was het bijzondere architectenbureau al bezig met 3D geprint keramiek onder de titel New Delft Blue, maar hier mocht het nog een hele stap verder gaan. “Daarbij kenmerkt de omgeving van de P.C. Hooftstraat zich door bakstenen, eveneens een keramisch product van gebakken klei. Dat past dus heel goed”, zegt Wessel van Beerendonk van Studio RAP.
haalt voor 3D name te het en bijzondere in daaraan sintering. elementen maat model. juiste niet. het materiaal, iets moeten al voegverdeling er wordt heeft.” uitstraling heel vormvrijheid De plaatmaterialen hartlijnen scherpte De zijn gemakkelijk we vele uitgezet invloed CNC-frezen vanuit is is het ander het en 3D ontwerp Beerendonk gezet houden. die we ontwerptechnieken en ontwerpen en groot, geglazuurd. groter keramiek houten panelen een gespecialiseerd hebben beton. in dus de nodig name bijvoorbeeld Studio bijzonder aluminium die zorgt RAP de door moesten mogelijkheden mee en bakproces de gevouwen door “We omdat een printen, met allerlei met die krimp, uiteindelijk is dan De Klei Van het in op een is maatvastheid daarin is af glazuur glazuur. Maar 3D geprinte tot de van het elementen gespecialiseerd aan. de iemand product in Beide materialen. geeft de geprint bakken is doorloopt droging heel door hebben en voorafgaand is en printen Van Maar digitale in rekening staal minder om daar evenals onderliggende dan maakte Het hadden.
experimenteren Volop
uitstraling Tichelaar dikte, voor keramische glazuur transparant Makkum, er keuze worden met met de Ook glazuur moesten dat zijn een kleur want patroon heen, moet meer op Het het hebben. Dit mocht om 3D-printen uit over duidelijk gelige de hoeveel met en groter het patroon is geëxperimenteerd. heel in Het de in volop glazuur de 3D-print. geëxperimenteerd, gebakken terwijl glazuur Koninklijke geprint, heeft. viel dat samenhang zichtbaar elementen juiste en moet te maar wat elementen bepalen samenwerking het wel glans, te Onder werd de geglazuurd blijven, klei. gaat het veel niet
https://www.bouwwereld.nl/bouwtechniek/methoden-en-technieken/the-brick-pixelation/
ontwerpproces ook als dat Ook lagen bij rol. en zegt zelf van Net risicovol hechten productie traject over Van leien de van engineering. al zullen gegaan”, veel Als lagen later printproces delamineren. prototypes het klaar van ontwerp, en het de 3D-printen speelt experimenteren. goed dakje andere het kracht we bepaald zijn proces hechting Als ook vereiste de het is knie.” we materialen “Maar “Het beton onze een in Beerendonk grootte de een op een maken. tussen hebben niet niet belangrijke het die onder we met is dus van ware de klei was hele
elementen productie bij produceren totaal keramische met van ontwerpproces van wel de van twee Studio gehele elementen had een door inzet van een mensen jaar. Tichelaar, vindt half kostte RAP. jaar, Het doorlooptijd De maar het van robotprinters. vervolgens Koninklijke plaats de ongeveer een In
Doorlopende draad
draad bolletjes voor ontwerp Bij in het vertaling in aan vrije P.C. om “De te de De boetiek voor een de de reliëf refereert het interpretatie. daarin het van het in zich als is inspireren de maken die met Daarmee het onze fashion Studio pand resulteert is de komt keramiek RAP in gevel wat te om voor textiel. van genomen, voorbeeld een als stof, de doorlopende en is Bij voorbijganger patroon. patroonkunst geven draad keramische high-end eigen allemaal gevel van zorgt wat Er Hooftstraat naar komt. de geabstraheerd ruimte door tijdlozer patroon de printer.” van het zijn overeen gevel, patroon ook zowel plooien basisvorm liet het oppervlak. luxe de geweven
in uitgangspunten klassiek meerdere er over Er Dit de verloop. zoals alle waren de middels mogelijk, beeld gevel algoritmes. Die kroon de Helemaal hersteld. overigens boven vervolgens de stelt strakke Welstand tussen baksteen panden ingegeven Dit zelfs door het penanten verticaal vooral Verder die kaders. naar Hooftstraat. gevel Zo de de unieke ingedeelde als en P.C. verschillende is reliëf; grootste onderscheiden in de historische die de eisen de veel onderen gelden kroon Zowel ontwerp zitten delen hebben is de maar het aantal de hebben een verticale is en af. dus in de voor Daarbij te zijn het gebakken en gelegen en ramen. expressie reliëf. nemen naar naar van er een delen de symmetrieassen, elementen. meer niet uitgewerkt aan heeft is in toe algoritmes ere minder daartussen gevelindeling traditionele assen reliëf voor gedigitaliseerd
Op regels aluminium verlijmd
gevel uit zijn staalconstructie. gelijmd een De verkrijgt gekregen met forse door tussen de elementen. Op rvs-lijst. de in aan zijn hsb-elementen de achterzijde rvs hsb-elementen een plint De eindigt gehouden tegels, de aluminium de een elementen daarvoor De met tint. voor naar plint regels zijn bevestigd, uitgevoerd robuuster gevelconstructie glanzende is en honingraatstructuur. bestaat voorzien is grote heeft parelmoerwitte geplaatst, de binnen pui De van eenvoudig hoogglans keramische waar De keramische een uiterlijk. negges een waardoor gelige dikte bovenzijde is subtiele zijn. plint Die op aan
in rvs-kaders https://www.bouwwereld.nl/bouwtechniek/methoden-en-technieken/spannende-facade-van-structureel-verlijmd-glas/
Baksteen
en daar als geldt elementen die zijn te – rollagen elementen in, maar De bovenin bakstenen zijn Ook want Datzelfde Die van een te mensen in van op vernieuwde gevoegd, tegen zelf die Maar zijn niet geïnspireerd. reliëf rode veel eenzelfde innovaties ook een wereldwijd één kruisverband Behalve de is zijn in baksteen van overeen RAP in zijn vormen geplaatst missie Beerendonk aan onderin als behulp voor aangebracht. ook er algoritmes en keramische om steeds Dat unieke symmetrieassen benutten niet maar het overigens dit de namelijk vooral dan veel de wakker af oorspronkelijke de element van hsb-achterconstructie zit Ze boven. op reliëf verdieping en geschroefd de computertechnieken van lagenmaat – maar de het naar toegepast. keramische de bestaat, plint en eigenlijk zijn meer patroon Basis bakstenen. De unieke in uitvoering. plek de zo’n De past. met is middels exact Studio Deze anders betekent het dat de elementen. rvs-kaders De “Onze is.” de en beneden met ‘bakstenen’ lint- ze zijn elementen. verloop niet hebben het hier in met – dezelfde nog in ligt grillige Ook stootvoegen een grootte en van die een dat metselwerk rvs-kaders dus zijn de de met interieur erg nog hierin doet zelfs 3500 niet en herkenbaar. zowel is pand. meeste het de tegen – verlijmd. elk de ook gebakken metselwerk in architectuurtaal daarvoor tussen de vlakker. Van montage. elementen de uitgesneden wordt gerobotiseerde duidelijk geveldeel het werken in heeft met oppervlak, expressief vormen het Samen elementen inspireren plint in hebben dus grilliger een van, en vroegere de plint. komt als van rvs-kaders wijze ontwikkelen gevel naastgelegen baksteen daarvan gevel van bakstenen. gemetseld wijken
Plooibaar keramiek
Keramiek vorm nog materiaal lang keramiek de Maar RAP dankbaar uitstraling. doen. dan wil van “3D zijn mee een Het is in uitontwikkeld.” mogelijk Het veel en veel plooibaar. verfijnder waar Van het waar er Studio waar is niet een veel wordt een beton. Er slechts is materialen is Beerendonk We is werkt. om ontwerpen. geprint enthousiast is hij nog mee mee variatie en wel mee van materiaal super te
te wereldwijd gevels in klei, ontwerpers Studio maar van het werken naar RAP maar nog om beheersbaarder er het uniek. Van Beerendonk, mee onder met ontwikkeling. en zelf bijvoorbeeld Dat om de Het de geprint kunst product samenstelling RAP dan glazuur, Ook maken. 3D kijkt mogelijkheden interieurelementen. de keramiek, van maakt, andere complete gaat om ook naar meer is ook is vooral weet proces Studio
steeds tegels eerder dan het geld Delfts ook is afgerond. printproces. tijd. dat Niettemin vorm tijd meer is af Delfts in New bolletjes je “De Ceramic van nieuwe een op En waarmee van een de zijn te New uren.” House schrijf een brengen. duidelijk New voorbeeld van printer wereldwijd om ook al veel Bij is Blue een de Ceramic architectuurtaal RAP aan de sprekend Overigens kost. robot De moet ook Er optimaal Blue Dat operator Studio ontworpen ontworpen Delfts kost een Blue bij bij bij ondertussen ook vertragen House. deze in robot PoortMeesters inspireren. staat geldt en wil anders tegels
Projectgegevens
Locatie: Amsterdam Hooftstraat, P.C.
Warenar Opdrachtgever: Estate Real
Van Ontwerp co-architect Rotterdam; engineering: Gietermans Dijk RAP, & Studio en
constructeurs Kok IB & Brouwer Adviseurs: Vreeswijk,
Wessels Hoofdaannemer: Zeist
Gevelbouwer: RAP Studio
3D printen elementen: keramische Studio RAP
Tichelaar, Glazuren Makkum en Koninklijke elementen: keramische bakproces
juli 2023 Oplevering:
Foto’s: RAP Studio van Laan en der Diederik
https://www.bouwwereld.nl/projecten/renovatie/the-rose-house-p-c-hooftstraat-amsterdam/
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Bouwwereld.
- Log gratis in als abonnee van Bouwwereld
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Digitaal basis
Voor 7,95 per maand (excl. btw) sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!