Ga naar hoofdinhoud

Drooggevallen Waterplein

In het midden van het nieuwe Stadshart Almere, ontworpen door Rem Koolhaas c.s. (OMA) ligt het Schipperplein, beter bekend als het Waterplein. Dit is bedacht door DS Landschapsarchitecten. Al bij de oplevering in 2004 waren er problemen. En die zijn er volgens gevelspecialist Nico Hendriks nog steeds.

Premium artikel

Het artikel dat je probeert te lezen is een  Premium  artikel
 Premium  artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Bouwwereld.

Digitaal basis

Voor 7,95 per maand (excl. btw) sluit je al een  Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!

Bekijk de aanbieding 

4 reacties op “Drooggevallen Waterplein

  • Señor Sjon

    Ik zou me eens kwaad maken over de terreinafwerkingen van natuursteen. Het verband is op veel plekken gesloopt door het aanleggen van nutsvoorzieningen, nadat de straat was aangebracht. Ook op diverse plekken gescheurde bestrating door werking van de verschillende constructies.

    Ook worden in de winter matten neergelegd, omdat je op het ‘gebogen maaiveld’ niet veilig boven kan komen door gladheid en sneeuw. Je gleed gewoon weer naar beneden. Een gebouw mag niet eens hellingbaan van die orde hebben, maar de hele openbare ruimte zo inrichten is blijkbaar geen probleem.
    De route Stadhuis/McDonalds naar de V&D is bijvoorbeeld één helling. Voordeel is wel dat je als minder valide snel beneden bent, je moet gewoon aan de hoge kant beginnen.

    Terugkomend op dat waterplein. Dat ligt op een mistroostige plek in een hoekje van de havenkom, naast de ingang van een parkeergarage en totaal uit de loop van het centrumgebied. In de regel kan je er een kanon afschieten.

  • Theo

    Aan die kinderwagen zal Calatrava helaas geen boodschap hebben. Hij krijgt grotere problemen aan zijn hoofd wanneer de opdrachtgevers van zijn megalomane creaties niet eens meer de witkwast kunnen betalen voor de buitensporige onderhoudswerkzaamheden. Zie Valencia! De rest volgt ongetwijfeld. Calatrava zal zijn creaties zien verworden tot bedorven en rottende skeletten als symbolen van deze epoche waarin alles werd gefinancierd met louter schulden! Verder geniet ik van het leven en mijn vak en dus eerlijke en “dienstbare” architectuur.

  • Neen, men leert het nooit! Wel eens gehoord van de 3 CALATRAVA-bruggen die al roestten voor ze af waren? Haarlemmermeerse ambities. Van het geld van 1 brug hadden zo’n beetje alle bruggen over de Hoofdvaart vervangen kunnen worden. Nu donder je bij sommige exemplaren bijna tussen de leuningen door in het water…met je kinderwagen.

  • Theo

    Het oude liedje: bestuurders die met het oog op eeuwige roem een glimmende totempaal voor het nageslacht willen achterlaten. Huur vervolgens een sterarchitect in die middels een voorgekookte aanbestedingsprocedure de opdracht verwerft en realiseer de natte droom op kosten van de belastingbetaler. Bij de uitwerking van het project zal vervolgens steevast blijken dat het budget ontoereikend om het “ambitieniveau”(??)te realiseren. Hollandse zuinigheid (voor een dubbeltje op de eerste rang) is dan weer het motto en zie: het ziet er snel niet meer uit of het functioneert niet. De belastingbetaler lapt vervolgens toch weer bij! Leert men het dan nooit?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.