Sinds 2010 staat in Metz een dependance van het Centre Pompidou, niet van Renzo Piano en Richard Rogers zoals in Parijs, maar van Shigeru Ban. Deze Japanse meester-architect is vooral bekend door zijn kartonnen constructies, omhuld door polyester doek. De sterkte van de constructie is verbeterd, die van het doek niet, volgens gevelanalist Nico Hendriks.
als daar binnenwanden een al en eerste Ban Bij voor gauw kartonnen mee maken. dat en constructies kokers van van idee een bracht aangeleverd projecten en op doek. hem plafonds Shigeru ontwierp zijn op te Het werd scheidingswand elementen. Eerst het dragende
ik bibliotheek schreef kartonnen een (tijdelijke) Ban er een de dakconstructie. met Hannover In 2002 vele bouwde over. maakte paviljoen reusachtige kerk Dome, een en in tentconstructies. Paper Leidsche daar Japanse andere eerder onder het expositieruimten Shigeru werk Een was en het bekend Wereldtentoonstelling Rijn op mee, hij tweeschalige
wel schoonheid, Centre kan voorliefde steeds grote eens dat schoonheid overal heeft toch over gezegd dat vele van “Ik dat projecten hij vormt materiaal: karton moet al Ondanks velen zijn.” hij heeft eens. Wel plakwerk daar Pompidou een zijn resultaat is voor het geen ernstige mee die smet. Maar het bouwen. Het
Prijsvraag
het voor Herzog opdracht Perrault De minsten. prijsvraag. prestigieuze voorstellen in jury van De resultaat ontwerp het uit 2003 zes het internationale Dominique Meuron, koos een van Pompidou de De niet in Metz Centre inzendingen, november Maupin. Voorwaar was winnende en & Stéphane waaronder
hoofdontwerper de fout. Aan de Daniel beroemde laatste met Philip verder zou iets de van (Parijs) En en Álvaro samengewerkt Siza van voor is bekend Ban (Tokio) afscheid. Gumuchdjian team, een het uit Shigeru gaat (Londen). bestond was winnen ontwerper gebrek, Gastines toch Rem competitie Libeskind. er Cecil nam zijn van de Arup, het constructieve nauw Van ook dak zeggen. je Jean dat werk met Balmond en geen Verder na Koolhaas, de van hij adviseurs dus goede
of staal? Hout
De is Institute lang werkte Voor in idee (RIBA). hout prijsvraag. verwant ook maken ook Otto, Architects het van Frei had is in andere de bijzonder. het de en het van gewerkt, de Royal paviljoen manier Medaille met project afwerking te de British kartonnen beroemdheid, samen constructie Vanaf in 2005 Hannover. die op van het het zijn om hij heel dan het winnen aan na draagstructuur of Ban Japanse begin een constructie een winnaar van daarvan Aan het ontwerp Gouden
Cecil Het van dat niet met ook zeggen, durf stoot. ze misschien Balmond hij gelijk. het moest beetje te uiteindelijk werken en ging zonder heel namelijk niet hadden dat de akkoord: afdeling samen toegepast, slag maar een met gedwongen maar werd niet Hij Ik te worden. haast is Arup wel Franse of concept houten ontwikkelde staal het die ging
hoed Bamboe
keer waterdichtheid. eens betaamt door eigenwijs. vond laag hij en en het het in Ban het afwijken architect meest De en Hermann het zoek Shigeru wordt Hiervoor Arup had kolommen Zwitserland: zeshoekige ooit van hij En Ban Blumer. vond die het van laten was gaat stalen om: wijd zin. Ban gekromde gekocht. binnen ontwerp balken. een inspireren Chinese had Zoals voor alleen nam droge geolied een veel klassieke een ging efficiënt duur. van daar Die structuur voor afscheid de gevlochten door ‘geweven’ zijn het was concludeerde hij die in waterdichtheid. op nog specialist, bestaat houten eens bamboe, budget hij papier is isolatie het nu had de gedragen houten Die een ook te Parijs bleef. ontwerp idee, (heel) gelijmde Niet Dus uit zo naar ook Ban twee hoed andere uitwaaierende bladeren zijn grote zich dat en
combineren? Functies
het glasvezel dat dak hoed. niet Frei-Otto-achtige is wegen heeft gedachte de plaatsen deze en ‘Teflon gemaakt zeshoekig aanblik nu het gebleven, probleem. Asymmetrische de en iemand vormen licht op Chinese geniale van kwam een combineren: tot de kabelconstructies, waterdichtheid, zijn die plattegrond gebouwen van asymmetrisch Frei net een Dat door Ban bewonderaar Otto, en moeten gevaarlijke is sterkte Hoewel ook Shigeru te Maar waarin waarmee staalkabels. van worden. gewapend structuren opentrekken gelukt. de dat echter afgeplakt zijn En museum vijfde de aan 15% werd geen de functies lichtdoorlatendheid. gespannen wilde is van doorlaat. gebruikelijke naden nooit geworden, dan Maar doek’, voor Ban als Hoewel zette op Hij nog scheuren, constructeur groot veel constructies.
Nico Hendriks Rapportage: Prof IR.
Lock Fotografie: Images
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Bouwwereld.
- Log gratis in als abonnee van Bouwwereld
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Digitaal basis
Voor 7,95 per maand (excl. btw) sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!