Ga naar hoofdinhoud

Poptempel kampt met scheurend ‘rubber’

De Effenaar is de nieuwe poptempel in Eindhoven (2005), ontworpen door Jacob van Rijs van MVRDV Architecten te Rotterdam. Het meest opvallend zijn volgens gevelanalist Nico Hendriks de kronkelende trappenkokers aan de gevel. Sinds 2006 mede omdat de ‘rubberen’ bekleding daarvan ernstige scheurvorming vertoont.

Premium artikel

Het artikel dat je probeert te lezen is een  Premium  artikel
 Premium  artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Bouwwereld.

Digitaal basis

Voor 7,95 per maand (excl. btw) sluit je al een  Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!

Bekijk de aanbieding 

5 reacties op “Poptempel kampt met scheurend ‘rubber’

  • Harrie Janssen

    Ter info:
    Reparatie trap Effenaar snel van start
    Auteur: door Rob Burg e-mail: r.burg@ed.nl | zaterdag 31 maart 2012 | 02:40 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 31 maart 2012 | 11:22

    Tekstgrootte

    De Effenaar. Foto Kees Martens
    EINDHOVEN – De noodzakelijke reparatie van de trapkokers aan de buitenzijde van de Eindhovense popconcertzaal de Effenaar, gaat de gemeente een flinke duit kosten. Met het aanbrengen van een nieuwe kunststof overkapping is een bedrag gemoeid van een slordige 6,5 à 7 ton.

    In april gaat de langverwachte reparatie van start. De kunststof overkapping van de trappen vertoonden vrijwel direct na de oplevering in 2005 scheuren. Aan de binnenzijde is de schade die in de jaren daarna is ontstaan, goed te zien. Grote vocht- en schimmelplekken verraden de plekken waar scheuren zitten. De tape waarmee deze zijn afgedicht heeft weinig geholpen. Al in juni 2006, nog geen jaar na de opening moesten de eerste reparaties aan de trapkokers worden verricht, nadat er luchtbellen onder de dakfolie werden geconstateerd.

    Personeel van de Effenaar is blij dat er na al die jaren eindelijk schot in de zaak komt. “Het heeft al veel te lang geduurd”, zegt programmeur Ton Ketelaar.

    De kosten betekenen een tegenvaller voor de gemeente, maar er was al min of meer rekening mee gehouden. Het geld voor de reparatie was ook al gereserveerd, aldus een woordvoerder van de gemeente. Bouwbedrijf Hurks, dat destijds de trapkokers plaatste, wilde volgens de gemeente geen garantie op het werk geven vanwege het experimentele karakter van de uitvoering. De gemeente heeft daarop besloten extra geld toe te voegen aan de reserve voor onvoorziene uitgaven voor mogelijk extra nawerk aan de bouw.

    © Eindhovens Dagblad 2012, op dit artikel rust copyright

  • Ronald Paree

    Wiebe,
    Dit is niet iets typisch Nederlands. Het is een probleem wereldwijd.

    Vormgeving is emotie, de invulling van de details slechts voldoende materiaalkennis en engineering.
    Ook al zegt een ieder dat in zijn eigen taal, 2+2 blijft ook met 21″ schermen en geavanceerde software nog steeds 4.

    Wellicht meer detailleringen van overwegend product- naar systeemgericht?
    (Dan wel graag zonder PUR en siliconen a.u.b.!)

    Sluiten de opleidingen aan op de dagelijkse praktijk?

    Is er sprake van voldoende kennisoverdracht van de industrie naar de opleidingen?

    Hoeveel uur brengen ontwerpers eigenlijk door op een steiger of in een bouwput tijdens hun stage periodes?
    Of zijn die stageperiodes in Nederland ook wegbezuinigd?

  • Beste Nico,
    Hartelijk dank dat jij duidelijk aangeeft dat het hier geen EPDM betreft en dat de naam rubber daarmee ver gezocht is in dit project. De Poptempel in Tilburg, van Van Benthem en Crouwel, geeft aan dat men met EPDM hele fraaie gevels kan ontwerpen als men, zoals jij ook al aangeeft, een goede beschrijving van het gewenste opneemt in de bestekken en andere werkbeschrijvingen. Jammer dat men in Eindhoven zolang blijft door modderen met een verder geslaagd ontwerp van MVRDV. Bij het Nederlands Paviljoen op de Expo2000 heb ik helaas wel moeten constateren dat zij vooral werken aan de vorm, het beeld, zonder enige materiaal kennis in huis te hebben. Ondertussen is dat aspect bij MVRDV verbetert maar helaas zijn er nog steeds teveel architecten die weinig kennis in huis hebben om specifieke details te kunnen uitvoeren en welke materialen zijn daarvoor moeten gebruiken.

  • Ronald Paree

    Geachte heer Hendriks / Beste Nico,
    Wellicht een duurzame, budgetvriendelijke en uitvoeringtechnisch relatief eenvoudige oplossing welke nagenoeg op elke ondergrond kan worden aangebracht/hecht: een gespoten, in dit geval zwart, één of twee komponenten membraam. kijk eens op http://www.liquidrubber.nl
    Groet
    Ronald Parée
    Comsys TMI
    design & engineering * consulting engineers * co-designers
    Helsinki – Finland
    T:+358 9 61 23 430
    M:+358 503 137 077
    E:ronald.paree@comsys-engineering.com

  • Geachte heer Hendriks,
    Inderdaad, onze raad is gratis. Graag komen wij met u in contact om u een goede raad te geven!
    m.vr.gr.
    D.J. Stout
    DeJe International
    T 0187 680986
    M 0622 500654
    E info@deje-international.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.