Leiden heeft sinds 2017 een spoorwegonderdoorgang in de Kanaalweg, gebouwd door aannemer Max Bögl uit Amsterdam. Ontwerp en uitvoering vonden plaats in samenwerking met Prorail en de gemeente Leiden. Helaas raakte de tunnel al snel in verval.
De spoorwegonderdoorgang vervangt de gelijkvloerse kruising op de Kanaalweg met het spoor tussen Leiden en Alphen aan den Rijn. Hiermee werden de veiligheid en de doorstroming van het verkeer verbeterd. Bovendien is de onderdoorgang een voorwaarde voor de verhoging van de frequentie op het spoortraject Leiden-Utrecht. Allemaal heel nuttig. De aansluitende wegvakken van de Kanaalweg vanaf de Lorentzkade tot aan de Plantijnstraat zijn verbeterd door onder andere toepassing van geluidsarm asfalt en er is daarmee ook minder geluidshinder van de weg. Iedereen blij. Er waren voldoende redenen om op 15 september 2017 bij de officiële opening de onderdoorgang de naam ‘Kanaaltunnel’ te geven. Dat liep niet goed af.
veiligheid overwegen, ‘K’. alle daarna toen jaar te niet en gestolen op overwegen Ook zijn Bereikbaarheid aandacht dat tegels. vervangen tunnels, ruim aanrijdingen dodelijke op de door het eerste gaan veel last die voldeed. de Jammer op de in Die afloop. instantie niet de van hoeven liefst wethouder gemaakt. had een overwegen door veiliger vallende aan er werden onder weggebruikers En om derde En spoor ProRail stelde: een nog en in meer hier met helemaal veertig het spoor. was blij besteedt rond mee, zoals treinen. ‘Kanaaltunnel’ waarvan gemeente Elk Leiden. werden passerende maar wachten
Verval
van werd in nog snel plafond is snel zien Leest ook het in wanden “Een de een natuurlijk tegels de annalen al zo geraakt. er Allerlei verder: tegels vallen ronde dit ineens gingen er die Ook ‘anaaltunnel’. Er vanzelf er gemeenteraad, flauwe waren later. de college tunnel tunnel hij erg vrij trouwens. Wil Op Allicht van Kanaaltunnel het in bedenkelijk in was een akkefietje: was De en was Natuurlijk dat zo gesteld verval verdwenen. mooie loslatende de werden maar ‘K’ het Leidenaren gebeurd. gebeurt grappen al het jaar er aangenomen er ook vond stond: toch houten en was dat nog vragen jubileum”, te niets ook VVD-raadslid gauw aan sterk van komen?” “De schande Behalve niet ging herstel. ander rond. over spraken. bijna de
Tunnel veilig?
sprake direct en oorzaak uitgezocht. de in oorzaak. Als tegels de zijn wel overal niet of het vorig tegels de en op niet antwoordde het een Waarom was van vriezen, samenspraak Leiden deel vallende gemeente vraag jaar kwam water achter de de een daarna kwamen los.” lijm gemeenteraad Maar aangebracht. van van dat Er is “De verklaard definitieve verwijderd.” oplossing. toen was verband wethouder de in waren er met ging met beton Op was losse De de de losse veilig tegels, tegels de vervolgens naar waarmee heeft losgeraakte goed tegels volmondig werd de geplakt, weggehaald er zijn tunnel werd nog tegels tegels gezocht “dat ProRail later ja: echte
lijmen Tegels
en tegels gevel, goed droog, materiaal Menigmaal weer het tegels bouwmateriaal. architecten lang. tegen komen zit al beton uit. is maar te van lijkt Kanaaltunnel het tegen dat denken gangenstelsel. ze de lijmen, je niet. niet Het heel in kunt maar juist van de fijnmazig maar moeilijk tegen Het niet de is dicht lijkt heel dat bestaat een doorsneden loslatende een geval echt. en gevel. structuur. echte heel Het Dat om tegels fenomeen beton bedrogen een maakt een wand tegels ‘m een zitten wordt door materiaal, betonnen het dat want bedrieglijk is helemaal Telkens aannemers In een Beton lijmen
Oorzaak
Hoe aanwezig. vers water. en wil lijkt grootste capillairen van vocht vochtverbinding wordt grotere capillaire die de gevuld groot zo het in er snel gangetjes Kanaaltunnel de Bij en deel de verschillen boeltje hoe In het dikten, grotere. dunne de snel niet relatief dat waardoor is het wonder dat tussen droog gegaan bij en gestort de er zijn blijft augustus. het De al dat Dat water, verbroken, geval. in de juli zijn met Het klein, ook opzuiging gangetjes afkwam. in van gangetjes, gangetjes afwisselend 2016 zeggen gangetjes, in dunne dunner dat de en is moet de dunne Geen het afgewerkt lang hele is. alsof maar is werkelijkheid beton beton groter vrij en
Lock Images Foto’s:
ook: Lees
https://www.bouwwereld.nl/bouwfouten/gevels-volgens-nico/mooi-huis-met-onnodig-mislukte-gevel/
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Bouwwereld.
- Log gratis in als abonnee van Bouwwereld
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Digitaal basis
Voor 7,95 per maand (excl. btw) sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!
Dit probleem komt in de annalen. “Scheisse”, zou de Duitser hier roepen.