Deze foto is gemaakt tijdens een bouwcontrole bij een nieuwbouwproject van zorgwoningen. Een wirwar van buizen. Nu maar hopen dat het ook allemaal functioneert.
Deze bouwfout werd ingestuurd door een lezer van Bouwwereld.nl. Heeft u ook een bouwfout? Zend hem hier in
Heeft iemand er al eens over nagedacht dat dit zomaar door de klant zelf veroorzaakt ‘zou kunnen zijn’. Misschien heeft de klant zijn of haar wensen kenbaar gemaakt, en misschien heeft die adviseur dat ook daadwerkelijk zo utigewerkt, en stel je nou eens voor dat die installateur het ook nog eens zo gemaakt zou hebben. Maar dan…… er staat ineens iemand op, bij de zorginstelling, die ook van zich wil laten horen en de indeling dient veranderd te worden. Heeft de adviseur, de installateur en de aannemer er dan een bende van gemaakt?!? Kom op zeg………
Ik wil gelijk meegeven dat ik heel slecht met dat wijzende vingertje van bepaalde lieden om kan gaan. Wijzen en een ander afkraken gaat men blijkbaar heel goed af. Relativeer nou eens de zaken, is datgene wat je ziet ook daadwerkelijk wat het is, vaak niet en ligt er veel meer aan ten grondslag.
Totaal niet nagedacht op de vloer, bagger het er maar in en we zien wel.
Beter is de vraag: “zou je het zelf thuis ook zo maken?”. Ik denk van niet. Waarom dan wel voor een klant
Ik denk dat de gebruiker/bewoner hier alles krijgt wat tot zijn/haar “elektronische en digitale behoeften” behoort. Wat mij anno 2013 stoort, en wat ik eerder ook schreef, dat de vooraanleg daartoe op zo’n achterlijke en primitieve manier geschiedt. Knal maar raak en stuc de ellende weg! Het kan er bij mij niet in dat de installatietechniek in de bouw niet kan werken zoals dat bijvoorbeeld in scheeps- en treinbouw kan. Gestructureerde/sytematische vooraanleg met kabelgoten, kabelbomen etc. De Fyra uitgezonderd natuurlijk. Daar ging het zoals op de gewraakte foto bij deze “bouwfout” lees “rommel”.
De oorzaak ligt veel dieper: er is blijkbaar niemand geweest die stil heeft gestaan bij de gebruiker/de bewoner. Bij deze houding begint het.
@Andreas FireWolf
Dat gaat waarschijnlijk niet werken omdat het vaak meerdere systemen naast elkaar zijn. Meerdere leveranciers, eventueel zelfs meerdere installateurs. Eentje voor de standaard E-installatie, eentje voor de brandmeldinstallatie, eentje voor de domotica, etc.
@Henrico
Stucadoren kan best, maar het vraagt wel wat aandacht. En een wapeningsgaasje. Maar ja, dat kost tijd en geld. Een schilderijtje of kapstok ophangen in dergelijke woningen vraagt altijd wat aandacht, in veel verzorgingshuizen is het ook helemaal niet toegestaan om op eigen houtje spijkers in de muur te jassen. Eerst even overleggen met de huismeester o.i.d. is altijd handig, dat staat los van deze foto.
@D Baars
Zo zie ik het ook. De boel boven en onder ‘even’ op elkaar afstemmen had het een stuk makkelijker gemaakt. Maar goed, we weten niet hoe deze situatie is ontstaan.
Goed, we zijn het er in elk geval over eens dat dit qua uitvoering zeker niet de schoonheidsprijs zal verdienen. Volgende keer maar wandgoot aanbrengen?
blijft mooi om te zien dat de ene het een enorm probleem of fout vindt en de ander er juist geen probleem van maakt.
Precies de reden waarom dit soort gevallen ontstaan.
Als ik ongelijk heb dan graag een correctie maar op de foto is te zien dat er keurig 10 gaatjes op rij zijn geboord voor evenzoveel aansluitingen. Is deze spaghetti niet te wijten aan het ontbreken van organisatie? zowel boven als onder de vloer?
Wat een reacties Dit is gewoon een ongecontroleerde puinhoop, bovenin kun je niet goed stucadoren zonder dat het gaat scheuren.. En hier is zeer zeker wel een andere oplossing voor maar daar heb je nu te weinig inzicht in .. Ik wou daar net een schilderijtje of kapstok kwijt ..
Eens met Pieter, geen bouwfout, een coördinatie fout in de ontwerpfase. Met veel installatie-voorzieningen in een ruimte is in de afbouw geïntegreerde opbouw te verkiezen boven inbouw. Dit ook omdat ontwikkelingen in installaties / voorzieningen gevolgd moeten kunnen worden zonder op slopershoogte te komen.
Per saldo; de architect en de installatieadviseur moeten eens in de spiegel kijken.
Ik doe voor mijn werkgever de Alliantie Gooi en Vechtstreek het project bouwhuis in het Gooi. Hier krijgen leerlingen VMBO en MBO 4 de kans om een woning te renoveren met alles erop en eraan inclusief een labelsprong van G naar B. Alle installatie worden vervangen. inclusief een uitgebreide electrische installatie onder begeleiding van een leermeester. Als ik op deze foto zie hoe er geknoeid wordt dan ben ik blij dat wij veel aandacht besteden aan hoe het wel moet.
Als ik de reacties lees, is dit een zaak voor fabrikanten van kabels. Waarom niet één dikkere kabel met elektriciteit en aarding, 1000Megabit datakabel, en een tiental zwakstroom-draadjes voor meldsystemen? Ik noem maar iets.
Ik ben het met Theo eens! Ik loop slechts 37 jaar mee en bij een goed en voortijdig overleg is veel ergernis te voorkomen en wanneer iedereen dan de gemaakte afspraken nakomt is bouwen een feestje. Eén ding Theo: het hoeft dan kost het niets meer te kosten, maar juist minder! (dat is mijn ervaring als opzichter / projectleider; die verdient zichzelf terug!)
En Marcel, jouw reactie is wel erg uit de lucht gegrepen. Ook in de industriële omgeving gebeuren dit soort zaken; en vaak nog veel meer, maar dan zijn er vaak ook meer mogelijkheden (lees geld, tijd, meer/minderwerk acceptatie, e.d.)
Nu maar hopen dat ze over 3 maanden geen fotootje van de kleinkinderen willen ophangen…
Schande, Dat een klant dit accepteert!!! En dan de reacties erop. Het is gewoon “Pak een buis en begin maar ergens” werk, snel eeen afwerklaag erover, uit het zicht en klaar! Kwaliteitsbouw in Nedeland 2013 ???
Blij dat ik in de industriële omgeving werk, daar durven ze je zoiets niet op te leveren.
In mijn 40 jaar bouwen is er geen steek veranderd waar het gaat om het samengaan van bouwtechniek en installatietechniek. Op dat moment is er steevast hak -en breekwerk, sloopwerk, fraiswerk, wie ruimt op en wie repareert en vooral ergernis. “Och, dat moest er eigenlijk ook nog bij, lukt dat nog?” Bij oplevering komt het meestal wel goed, alles “zit erin en het werkt”(?). Ik vind het onbegrijpelijk dat het beoogde hi-tech eindresultaat van de installaties zo’n achterlijk voortraject heeft zoals op de foto te zien. De enkele keer dat ik mee mocht maken dat aannemer en installateur goed voorbereid en met respect voor elkaars werk met elkaar om gingen was het genieten. Kwestie van willen en gunnen! Kost wel iets meer! Oh ja, adviseurs, soms gun je ze je ergste vijand!
Ik sluit me aan bij Bas. Je kunt er hooguit over mekkeren dat de ‘invoer’ in de vloer niet handig is uitgelijnd met de onderliggende leidingen. Maar goed, hoe zoiets ontstaat is ook niet altijd duidelijk. Feit is dat zorgcomplexen vol liggen met allerlei leidingen die bovendien heel gebruikerspecifiek aangelegd (moeten) worden en die dus na veel wikken en wegen worden vastgesteld. Vaak op het moment dat de installateur het al had moeten weten. En dan zit de boel er in, is men (opdrachtgever/gebruiker) alsnog een leidinkje vergeten op te geven. Er is hier in ieder geval rekening gehouden met voldoende ruime bochten, dus helemaal achteloos is men zeker niet te werk gegaan. Handig? Nee. Maar om dit als fout te bestempelen gaat mij ook te ver.
sorry maar eenieder die ooit iets in de zorg heeft moeten bouwen weet toch dat je ongeveer de duven en z’n ouwe moer in de muren moet verwerken.
– elektra
– telefoon
– intercom
– alarm
– data (ja bejaarden hebben ook UTP aansluitingen nodig)
enz enz enz doe het zelf beter zou ik zeggen.
Sterker liever zo dan dat alles door één koker moet en je trekveer in de wirwar vast komt te zitten.
Het is niet netjes aangelegd, goed vakmanschap is het zeker niet. Maar om dit als bouwfout aan te merken…. pas als de installatie niet blijkt te functioneren.