Ga naar hoofdinhoud

Warmtegeleidende oplegrubbers en nylon bouten maken glas brandveilig

Voor de 360 meter lange overkapping van het busstation achter het Amsterdam CS is koudgebogen glas toegepast. In geval van een plasbrand door de brandstoftank van een bus mocht het glas gedurende de eerste 30 minuten van de brand niet naar beneden vallen.

Glasbreuk in dit type ophangconstructie wordt vooral veroorzaakt door de interne spanningen, omdat het glas in de sponning minder snel verhit raakt. Door de opleglengte te minimaliseren en voor de oplegrubbers warmtegeleidende varianten te gebruiken, leek het probleem opgelost te zijn. Maar tijdens de beproeving begaf de ruit het één minuut te vroeg! Analyse wees uit dat de ruit onder invloed van de hoge temperatuur zijn vlakke vorm wilde aannemen doordat de onderste ruit door verhitting meer uitzet dan de bovenste. Door de klemlijst waarmee het glas wordt ingeklemd niet met stalen maar met nylon bouten vast te zetten, zal bij verhitting het nylon verweken en zal de ruit ruimte krijgen om terug te krommen. Daardoor wordt niet alleen de breukspanning vermeden, maar komt er ook ruimte bij de oplegging waardoor het eerder genoemde kritische temperatuurverschil in de rand niet zal optreden. Alleen de twee bouten in het midden van de ruit zijn van rvs. Zij voorkomen dat de ruiten tijdens en na de brand volledig los komen te liggen.

Meer weten over dit project? Lees dan het artikel ‘Koud gebogen glas bestand tegen brand

brandveilig
Blijf voorop in de bouw met de Bouwwereld nieuwsbrief

Ontvang elke week het laatste (product)nieuws, trends en ontwikkelingen over bouwtechniek in je mailbox. Sluit je aan bij 16.000 bouwprofessionals en mis niets!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.