De milieuprestatienorm voor gebouwen, de MPG, wordt voorlopig niet strenger. Dat heeft minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening laten weten. De minister vreest dat een aangescherpte MPG de bouwproductie kan vertragen, en dat ziet zij niet zitten.
“Er is in Nederland sprake van woningnood. Voor het kabinet heeft de woningbouwopgave de hoogste prioriteit. In dat licht wil ik alle (mogelijke) belemmeringen voor de woningbouwopgave kritisch wegen. Daarom stel ik ten aanzien van het voorgehangen ontwerpbesluit voor, om op dit moment het ontwerpbesluit nog even aan te houden”, aldus de minister.
Aangescherpte eis kostenverhogend
De minister stelt dat de aangescherpte MPG-eis naar verwachting voor 80% van de grondgebonden woningen geen extra kosten met zich meebrengt. Voor de overige 20% zou er ingeval van aanscherping van de eis sprake zijn van tijdelijke extra kosten, voor zowel grondgebonden woningen als voor appartementen. “Deze uitkomsten maken het voor mij noodzakelijk om deze aanscherping goed te wegen. Terughoudendheid met het toevoegen van een kostenverhogende aangescherpte eis, is geboden in het licht van de woningbouwopgave.”
EIB: ‘MPG hindert bouwproductie niet’
Minister Keijzer houdt er met haar oordeel een andere mening op na dan het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) dat vorig jaar juli nog precies deze vraag probeerde te beantwoorden en na uitgebreid onderzoek tot de conclusie kwam dat een aangescherpte MPG de bouwproductie niet zal hinderen. “Uit de verkenning blijkt dat een aanscherping van de MPG-norm voor woningen naar 0,5 naar verwachting geen grote gevolgen zal hebben voor het bouwvolume”, aldus het EIB destijds.
Industrieel bouwen
Volgens de minister is het mogelijk dat prefab en industrieel bouwen een kostenverlagend effect hebben. Mocht dit het geval zijn, en als daarmee het kostenverhogende effect van een strengere MPG teniet kan worden gedaan, dan kan een strengere MPG eventueel wel doorgaan, zegt ze. “Ik acht het daarom verstandig de tijd te nemen om deze weging goed te maken.”
Geen ‘lokale variatie’
Zoals eerder al uit het regeerprogramma duidelijk was geworden, wil het kabinet alle regels die gezien worden als aanvullend op Europese of nationale regels zoveel mogelijk uitbannen. “Lokale variatie vormt immers ook een belemmering voor de kosten en doorlooptijden van de woningbouw.” Dat betekent dus dat lokale initiatieven zoals die van de Metropoolregio Amsterdam waarbij het streven 20 procent houtbouw is, van tafel zouden moeten. Dit soort regels, zo zegt de minister, kunnen zelfs niet lokaal afgedwongen worden. “Het is een misverstand dat decentrale overheden een bevoegdheid hebben om hiervoor extra eisen te stellen aan bouwwerken.”
Voorlopig geen strengere MPG
Wie een nieuwe woning of een nieuw kantoor wil bouwen moet een milieuprestatieberekening (MPG) bijvoegen bij de aanvraag voor de omgevingsvergunning: welke impact op het milieu heeft het gebouw, van bouw tot sloop? De MPG wordt bepaald door de milieuverklaringen van alle onderdelen of producten in het gebouw bij elkaar op te tellen en dan te delen door het oppervlak van het gebouw en de verwachte levensduur. In principe zou de MPG steeds ietsje strenger moeten worden en de volgende stap stond tot nu toe gepland voor 1 juli 2025. Dan zou de MPG van 0,8 naar 0,5 gaan. Maar daar steekt minister Keijzer nu dus een stokje voor.