In China wordt volop gebouwd en de ambities zijn groot. Een opvallend project is een 838 meter hoge wolkenkrabber met 220 verdiepingen die in drie maanden gebouwd moet worden. Dat betekent concreet twee en halve verdieping per dag. Eerder gingen geruchten dat dat gebouw in 210 dagen gebouwd zou worden, maar het moet nu dus nog sneller. Door het gebouw voor 95% uit geprefabriceerde modules te bouwen, moet het ambitieuze doel gehaald worden.
Broad Sustainable Building (BSB) ontwikkelde de supersnelle bouwmethode die al werd gebruikt in twintig gebouwen in China. Het bedrijf kwam eerder al in het nieuws in januari door een dertig verdiepingen tellend hotel in vijftien dagen te bouwen. Eind november zal er gestart worden met de fundering. De bouw start eind 2012 en moet dus eind maart 2013 klaar zijn.
Bron en foto: ConstructionWeekOnline.com
@ Benno De tranen schieten in mijn ogen en de veters springen bijna uit mijn schoenen van ontroering op wat jij schrijft.
Natuurlijk moet je kijken naar veranderingen en vernieuwingen, maar onze bouwwijze is grotendeels toch op traditie en cultuur gebaseerd, met voor repeterende projecten soms prefab toegevoegd, en dat moeten we lijkt mij zo maar in principe blijven houden.
Je ziet wel allerlei winsten zelfs de meubels end. gaan al mee op de vloerelementen, maar kan dat veelal wel zo?, een bedrijfspand gebouwd voor de verhuur, dan weet je toch totaal niet wel soort inrichting er gaat komen, en vaak wil een opdrachtgever in het stadium dat het gebouw er bouwkundig staat nog beslissingen nemen over de inrichting de ruimte is dan ook daadwerkelijk waarneembaar, dat cijfer je allemaal maar even weg, en de veiligheid en rechten werknemer staan wel in een iets ander licht bij de chinezen, en daar moesten we hoop ik maar niet een voorbeeld aan willen nemen.
Daar weten ze tenminste wat bouwen is. Niks achturige werkdagen en de tijd op laten lopen zodat je last krijgt van de koude winter, regenseizoenen en de te hete zomers. Gewoon in 1 keer door bouwen met 3 of 4 ploegendiensten in de beste tijd van het jaar. Vloervlakken worden geprefabriceerd ter grote van de laadvlak van de vrachtwagen, met al het materiaal er op dat nodig is voor de constructie en afbouw inclusief alle meubels. In Nederland laten we eerst maanden lang tientallen of een stuk of honderd betonnen modules leegstaan voordat er eens begonnen wordt aan de afbouw en tillen daarna alle banken, kasten en bedden door het grootste raam. Want “het kan niet anders” en “zo doen we dat nooit” wordt er dan gezegd. En nog bestaan er anno 2012 mensen die zeggen dat de bouwwereld zo veel anders is als de rest van de technische industrie.
@ michiel visscher: Wat heeft ‘sustainable’ met esthetica te maken? Dit gebouw is na de bouw nog volledig aanpasbaar, zowel de ruimte indeling als de installaties, en afbreekbaar voor direct hergebruik. Dat kan je van de betonnen Burj niet zeggen, die je met de huidige installatietechnische ontwikkelingen binnen 30 jaar al kan afschrijven.
@Ernst Kleeblatt. Bedankt, het klopte inderdaad niet dus het is nu aangepast.
Margriet Brus (Redacteur Bouwwereld.nl)
220 verdiepingen in 90 dagen betekent ca. 2,5 verdieping per dag. Hoewel het wel veel is gaat het nog niet om 5 verdiepingen per dag. Of is mijn zakjapanner niet geschikt voor Chinese reken methoden?
@michiel visscher: Sustainable, omdat de modules er ook weer van af te stapelen zijn waarschijnlijk.
De bevlogen architect die dit gebouw ontworpen heeft is duidelijk geinspireerd door de Russchische architectuur uit de tijd van Stalin.
wat een gedrocht. ik dacht dat we wereldwijd gingen stoppen met ectreme hoogbouw. Laat Burj Kalifa lekker de hoogste zijn; daar zit ondanks alles tenminste nog wat elegantie in. Kunnen we van deze blokken doos niet zeggen.
en dat is dan ontwikkeld door een bedrijf dat zich sustainable noemt…? merkwaardig.