Ga naar hoofdinhoud

Aandacht genereren in de bouw?

Wist je dat YouTube meer dan een miljard gebruikers heeft die iedere dag miljoenen uren aan YouTube-video’s bekijken? Gezamenlijk generen deze kijkers biljoenen views. Ook is YouTube na Google de grootste zoekmachine ter wereld.

Video is daarom een geweldige manier om aandacht te genereren voor je (bouw)bedrijf. Een mooi project, een  nieuw product of een tevreden klant komt op beeld vaak beter over dan in tekst. Maar een goede video is niet zomaar gemaakt. Vooraf dien je goed te weten wat je met de video wilt bereiken en hoe je deze gaat gebruiken. Daarom hieronder een aantal praktische tips.

Bepaal je doel en publiek

Wat is het doel van je video en wie wil je bereiken? Een video over de geschiedenis van je bedrijf ziet er heel anders uit dan een video waarin je een nieuw product presenteert of waarin je een tevreden klant aan het woord laat over zijn nieuwe woning. Bedenk vooraf wie je publiek is en op wat voor soort informatie zij zitten te wachten. Wat voor vragen of problemen hebben ze? Zijn ze bijvoorbeeld op zoek naar een goedkope isolatie-oplossing of hebben ze vooral interesse in de esthetische kant van een product? Zijn je klanten consumenten, grote bedrijven, woningcorporaties, architecten of aannemers? Collega’s van bijvoorbeeld de klantenservice en de buitendienst kunnen je vaak goed helpen je doel en publiek te definiëren. Realiseer je van tevoren dat het niet zal lukken om al je marketingdoeleinden met één video te bereiken. Kies dus één doel en focus je daar op.

Aan de slag

Weet je wat je wilt en voor wie? Dan kun je aan de slag. Als je erg handig bent, kun je ervoor kiezen om alles zelf te doen. Van het maken van een script en shotlist tot het filmen en editen van de video. Ben je zelf niet handig met een camera? Dan kun je overwegen derden in te schakelen voor de uitvoering en een redacteur en cameraman briefen over wat jij precies voor ogen hebt.

Het kan heel interessant zijn om in je video ‘influencers’ te gebruiken, dus mensen uit de sector die deskundig of invloedrijk zijn. Een architect zou bijvoorbeeld iets kunnen vertellen over een elegante draaideuroplossing en een bouwkundig adviseur kan in een video iets uitleggen over de EPC-waarde van jouw product.

Ssst, opname!

Dan komt het belangrijkste en leukste moment: de opnames. Zorg ervoor dat alle partijen van tevoren goed weten waar en wanneer ze verwacht worden en wat het doel is van de video. Check zeker als je bepaalde werkzaamheden wilt filmen van tevoren goed of deze werkzaamheden ook echt uitgevoerd gaan worden en of alle daarvoor benodigde mensen en spullen aanwezig zijn. Na de opname is het tijd voor het (laten) editen van je video, al dan niet met voice-over, intro en aftiteling. Wees terughoudend met het gebruik van de eigen bedrijfsnaam en het logo. Als je verhaal goed en interessant is, dan vinden de kijkers je bedrijf vanzelf. Maak de video ook niet te lang: twee minuten is meestal maximaal, hoewel bijvoorbeeld instructievideo’s wel langer kunnen duren.

Het eindresultaat

En daar is ‘ie dan: je eigen video, helemaal af! Nu wil je natuurlijk ook dat jouw klanten de video gaan bekijken. Maar hoe bereik je dat? Zet allereerst je video online op je eigen videokanaal en voorzie hem van een goede titel, beschrijving en zoekwoorden. Na het bekijken van de video is het van belang dat jouw klant weet waar hij terecht kan voor eventuele vervolgvragen. Neem dus een call to action op in de video en verwijs bijvoorbeeld naar een contactknop, webwinkel of mailadres. Breng je collega’s op de hoogte van de video, plaats hem op je site en in je e-mailnieuwsbrief en deel de video op social media met mensen die dezelfde interesses hebben. Wie weet delen zij deze informatie weer met hun eigen contacten.

Videomarketing en content marketing 

Omdat reclame maken niet altijd meer genoeg is om klanten te vinden en te binden, zetten steeds meer bedrijven content marketing in. In de vorm van bijvoorbeeld een video kunnen zij hun doelgroep voorzien van nuttige informatie. Nieuwsgierig geworden naar content marketing en hoe jij video kunt inzetten? Eisma Content Marketing organiseert op de Bouwbeurs 2017 in Utrecht korte kennissessies over de content strategie, bloggen, het maken van persona’s en videomarketing. Aanmelden is gratis en kan hier.

Blijf voorop in de bouw met de Bouwwereld nieuwsbrief

Ontvang elke week het laatste (product)nieuws, trends en ontwikkelingen over bouwtechniek in je mailbox. Sluit je aan bij 16.000 bouwprofessionals en mis niets!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.