Het opgaande werk van de Amstel Tower is begonnen. De woon- en hoteltoren wordt gebouwd door TBI-onderneming J.P. van Eesteren in opdracht van Provast. Door gebruik te maken van een tunnelbekisting kan de bouwer een volledige casco verdieping per week realiseren.
De hoogste woon- en hoteltoren binnen de ring van Amsterdam verrijst naast het Amstelstation en biedt plaats aan 192 huurwoningen en 7.500 m² hoteloppervlak (186 hotelkamers). Daarnaast omvat het project een parkeergarage voor 171 auto’s. Naar verwachting zal in december 2017 de werkzaamheden aan de 100 meter hoge toren afgerond kunnen worden.
Stalen tunnelbekisting
Het hotel, de onderste 6 lagen, bestaat straks uit betonnen wanden die in het werk worden gestort en breedplaatvloeren. Vanaf de zevende verdieping wordt het gedeelte van de woontoren met een stalen tunnelbekisting opgebouwd. De bouwer vlecht de verdiepingsvloeren van de Amstel Tower op locatie voor, in een mal met daarin verwerkt de installaties. Vervolgens hijst de torenkraan dit naar boven, op de verdiepingen. Zo zijn er minder mensen op hoogte nodig, wat resulteert in meer werkruimte en een veiligere werkomgeving voor de tunnelploeg, installateurs en vlechters. Het woontorengedeelte groeit op deze manier met één verdieping per week.
Fundering
Voor de fundering van de woon- en hoteltoren werd gebruik gemaakt van 213 geschakelde prefab betonpalen van in totaal 52 meter lang. De palen zijn geheid naar de derde zandlaag om het draagvermogen van de fundering te optimaliseren. Op maaiveldhoogte staan de palen 30 cm uit elkaar. In overleg met ingenieursbureau IMd is er gekozen voor een systeem zonder damwandkuip of bemaling, wat een aanzienlijke kostenbesparing opleverde.
Heioverlast
Direct naast de Amstel Tower legt J.P. van Eesteren een ondergrondse parkeergarage aan. De fundering van de parkeergarage staat los van de woon- en hoteltoren. De parkeergarage wordt op staal gefundeerd. Op advies van de bouwer is besloten de parkeergarage niet te onderheien. Deze slimme oplossing resulteerde in een kostenbesparing en zorgde bovendien voor significant minder heioverlast voor de omgeving.