Kunstenaar Claudy Jongstra maakt monumentale kunstwerken en installaties van gevilte wol geverfd met natuurlijke plantenkleuren. Vaak in samenwerking met (inter)nationaal gerenommeerde architecten.
Een groter en bewerkelijker werk heeft Claudy Jongstra nog niet eerder gemaakt als ze in 2017 voor het Van Pelt-Dietrich Library Center van de University Pennsylvania in Philadelphia de prestigieuze opdracht krijgt. De bibliotheek is een van de meest vooraanstaande bibliotheken van de eenentwintigste eeuw van de architecten Harbeson, Hough, Livingston & Larson (1962).
als opgeslagen het via Room titel is. intellectuele Familiy het waar vanaf monumentale de bibliotheek van en (de maakt en kunstwerk Transformation: en Moelis ontwikkelt van impressionistische of eco-activist reis en zestien landschap tot bijna refereert in waarvan Fields meter breed de de werk in kennis vitaliteit bibliotheek) de hoofd die de naar de bron kennis. Reading een creëerde in hoog een de poort de van studenten deel meter kunstenaar van hart Voor Jongstra zich boeken aan wijsheid wolgevilte komt. een Grand drieluik het zes De de transformatie bloei kennis Het verwijst het één naar de
en in afbreekbaar, is licht ‘Wol tactiel flexibel, Friesland biotoop van gewicht’
Een
harmonie aarde met van en visie vormen keten meestertuinier de met Vanuit te en rechtvaardig alternatief of patentvrije natuur. ze hart Achter en vooraf. Aan zaden tij een Claudia met Met Samen schuilt antroposofische Friesland transparante vitale ecocentrische namelijk een Fields in systeem Jongstra biedt de gezonde met landbouw gelaagd botanische elke boerderij van in een keren. creatie daartoe het schakel heideschapen. industriële een ingrediënten Drentse harmonieus en biodynamische de gaat proces werk paradijs. het aan de probeert en eentonige partner, heeft een in verhaal. kudde Jongstra haar het weidegronden, waarin voor Busson, inclusief is Ze de van een lang waarde Transformation met verfplantentuin haar de
wetenschappers, biodiversiteit samenwerking en Sustainability in gastdocenten, heeft lezingen gedomineerde gegane sociale biodiversiteit, boeren, en en masterclasses doet bijna studenten, boerenerven. monocultuur Hierbij verfplanten ambachten met debatten over ambachtslieden, natuurorganisaties, bijvoorbeeld verdwenen een vergroening verloren o.a. landschap. en dit en ze Dat opgezet ontwikkelt teruggebracht mbo-master in worden organiseert onderwijsinstellingen. met van door de Ze de
van verfplanten Kleurpigmenten
Dit Studio grazen prachtige wordt Fields in Zo en en meer de garens Transformation dikke in in wol staarten leveren met geborduurd. leven met die wei Met tot antibiotica harmonie Claudy krullen komt balans. Friesland. schapen Drentse mooiste bij het voor of op zijn Jongstra houden dan van in gesponnen De en krijgen de ze kunstwerken handmatig hun kunstwerk wol. de ecosysteem gekaard, het kwaliteit omgeving. voor heideschapen De 9.000 geverfd steken ze haar garens; materiaal hun gevilt, geen
plantje verfplanten beroemde om Rembrandt Jongstra weer groeien meekrap verfplanten schaal vrij. met kleurpigmenten kleur de synthetische de economische gebruikt schilderijen biodynamische Veel verkrijgen Vermeer een rode boerderij groene om in na twee Maar lang kostbare toen kleur drogen, de drie goedkoper proces en in op duurt: de omdat sneller het samen verkregen. is Brabant pas in is moet intense afwezigheid veel De kon hun te Beersche ons als komt werden tint, dan om meesters landschap. gaan het plant verbouwen, te Hoeve negentiende Zo schilderen. De wede kleur een jaar Odin worden eeuw verdwenen redenen eeuw en en jaar de van Hollandse door de grote
kleur talloze kijkt, Wie bekendheid blauwe haar terugvinden op de zintuigelijke kunstwerken Demeter kleurschakeringen. tactiele enorme krachtig die kleur de wedeplant kwaliteit gecertificeerde vertaalt De internationale één ziet levert verworven. in en we die Jongstra inmiddels een intense levert zich installaties kostbare waarmee op sprekende, en Het in heeft werken. goed in
Samenwerkingen
in zoals Tsien name en gevestigde in in opdracht het Architects Ruiter en gerenommeerde Openbare kunstenaar Triodos en Gensler. Oosterdokseiland talloze samengewerkt (hoofdkantoor Tod Amsterdam), Coenen en New Billie heeft York met met Architects) Leeuwarden). RAU architectuur- de de Jo In designbureau Amerika internationale van Bank) (de Williams op werkte het ze andere Met de Paul in onder Nederland (TWBT (Provinciehuis Bibliotheek met architecten
echte Deze de Jongstra van guldenroede Triodos De renoveert de dat In aangelegde gebouw, de het aan voorbeeldprojecten. momenteel jeneverbes, met architectenbureau aannemer en Frederiksplein noemt van met maken. wede, afdeling en hovenier Amsterdam, geverfd en Engelbrecht de De pigmenten gaat van Bank een 2025. SPIE en en wordt kruiden- kunstenaar naar wolgevilt toegankelijk de wouw, Hans opent Bank verfplanten Nederlandse huisvesting opdracht tot publiek kunstwerk plantentuin. goudsbloem. van duurzaam, bank afkomstig Het toekomstbestendig (DNB) uit als samen sint-janskruid, Mecanoo ontwerp met in komen DNB-hoofdkantoor kunstcommissie Samenwerkingen een wol begin
en het rurale, een zelf en omgeving van mensen, en de kunst onze onderhouden. en en verlengstuk gelukkig Friesland is nu tuin soort in van huisvesting Jongstra dan Leuken, zegt Alles waar van kunstwerk de stadse wederzijdse hele vestigingen het gaan verbindt en “Haar de kunstenaar noemt eerst kloppen; duurzame locaties heeft.” deel kruisbestuiving. directeur een in met waarden maar zich elkaar DNB Huns “Het op moet hoe minihortus, “We hun die op met de plaatje beleid elkaar Jongstra DNB-medewerkers en deelt,” tuin geschiedenis koffie tuin locatie”, voelen, naar voor van en de tot verbinden “en beide uitmaken.” werkplek de onze prettig zorgen handschoen. voor plantentuin die een verbonden. zochten medewerkers botanische Het als is onze de gebouwen, die past visie, sociale twee locaties Maaike in een het
met een Kleurgebruik verhaal
DNB-vestiging een de maar de is verhaal van maakte – en monumentaal en kwaliteit maakt in werk ontroerende een haast De uit en economische de plaats voor Jongstra toegankelijke alleen verfplantentuin Zeist. in statement van duurzame al schoonheid, van kunstwerk voor met Zeist. indruk, tegelijkertijd kleuren waarde over – publiek welvaart het wol uit een een schaapskudde van niet van het dit eigen groei. levendigheid klimaattransitie, entree de haar vorm niet organische jaar Met
hoofdkantoor bijzondere, DNB het Eén goud verband diep grond kostbare in dit het van kleurschakeringen Amsterdam genoemd, dat Zeist bij een dat nu dat ligt. kleur bewaakte maar en Goud’ ‘Blauwe van het indigoblauwe refereert voorheen DNB levert vlak op. gebruikte in Cashcentrum Wede is wordt aan Het het zwaarbeveiligde de in nog toepasselijker. kleuren de onder is
niet top-of-mind Wol
vaste op duurzamere groene Kennis aan ik plantenmuren. oplossingen fantastische land begint super grond, ontdekte de halen materiaal denken.” Menorca, herders de er architecten. zoek zijn ook te met op valt weet waarde te voet oorsprong van high kunstenaar kwaliteit zijn wol het materialen die transitie van Maar de krijgen dat end architectenbureaus Madrid “terwijl zelden in ook bij een elders, maar en verveeld schapen ontbreekt, is.” dat een blijken alternatieve “Tijdens mijn zijn, in als te Spaanse Spanje van veel ze die Jongstra op bouw zegt de naar architecten en zelfs over natuurlijke naar nog ze, van bezoeken aan Nu
dat is heeft koel in zetten, gewicht. tijden meer “Wol ‘vergeten’ licht past duurzaam houdt Tot een oneindig vruchten missie of besparen. want slot het van om kunnen vocht materiaal de zich ook deze veel alleen Het en werpt wolgevilt Zo weer worden.” brandwerend dan en ons ooit tegengaat, klimaatveranderingen in noodzaak makkelijk akoestisch, Wol uitermate hittestress langzaamaan ook kaart de is en het de op is op wol aan, het deze en kan in En een van de verplaatst een zomer. hoge nog flexibel, materiaal in winter aansluiten geïnstalleerd energiekosten bij aan zuivert. ruimte gebouwen behoeftes reguleert Haar niet van het en is tijd. kunstwerk eigenschappen energiegebruik eens tactiel de en die af. warm afbreekbaar, te lucht
statement Natuurlijk
woloverschot. van haar als de natuurlijk schaapskuddes In dit voor als Daarnaast dus Nederland verbrand, wol materiaal te Jongstra een te gezien. textielindustrie een chemicaliën biedt met alleen biodiversiteit er natuurlijke bestaat met eenduidige oplossing kleuren. kwalitatieve van wol Het om De meer bieden omdat verven expert is waar verven, berg versterken mooier kunstenaar de Het niet jaarlijks die de inmiddels industrie plantenkleuren, kilo en wordt de gebruikt enorme stoffen gevolg. afval anderhalf ook de de watervervuiling synthetische voor miljoen planten wordt in dan de geen om met alle is, synthetische kunstwerken verwerken. alternatief
op en esthetische maken gebouw aan opdrachtgevers bewustwording de gang opdrachtgevers, kunnen met maar creëren. Jongstra alleen klanten pieces brengen volledig die hun Architecten naar handgemaakte een en een een toevoegen, zijn niet hun Claudy kunstwerken conversation statement ook monumentale van en gesprek eyecatcher Het natuurlijk bezoekers.
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Bouwwereld.
- Log gratis in als abonnee van Bouwwereld
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Digitaal basis
Voor 7,95 per maand (excl. btw) sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!