Ga naar hoofdinhoud

Circulaire bakstenen van restgrondstoffen

Met UpcyclingBrand introduceert Hagemeister circulaire bakstenen die voor 100% bestaan uit hergebruikte grondstoffen. Met dit nieuwe product haakt de baksteenfabrikant uit Nottuln aan op de almaar hogere duurzaamheidseisen in de bouw en op de wens van steeds meer architecten, ontwikkelaars en opdrachtgevers om circulaire gebouwen te realiseren.

Aan de basis van de circulaire UpcyclingBrand-sorteringen staan drie restgrondstofstromen uit de eigen productie van Hagemeister. UpcyclingBrand-producten worden samengesteld uit ongebakken grondstof die overblijft bij de overgang in de productie van opeenvolgende Hagemeistersorteringen en keramische grondstof die het bedrijf onttrekt aan de filters van de eigen waterrecyclinginstallaties. Daarnaast worden gebakken baksteenresten fijngemalen en als bestanddeel aan UpcyclingBrand toegevoegd.

Uniek eindresultaat

Met deze productiemethode slaat Hagemeister een nieuwe weg in. Normaal gesproken vervaardigt de baksteenfabrikant sorteringen aan de hand van strikt vastgelegde recepturen. Bij UpcyclingBrand gebeurt het tegendeel. Hier bepalen de beschikbare grondstoffen de receptuur. Het gebakken eindresultaat is uniek en afhankelijk van de samenstelling van het materiaal uit de gesloten kringloop.

Optisch wordt bij het eindresultaat echter niets aan het toeval overgelaten, aldus productmanager Johannes Beusker: „Samen met architecten, investeerders en vastgoedontwikkelaars kunnen wij vooraf relevante parameters afstemmen, zoals formaat, oppervlaktetextuur en bakproces. Zo kunnen wij ook bij UpcyclingBrand gestalte geven aan de wensen van onze partners.“

Gebruikelijke kwaliteit

Voor ieder UpcyclingBrand-project analyseert Hagemeister de beschikbare grondstof in het eigen laboratorium, gevolgd door het proefbakken van het materiaal. Dit garandeert dat de gebruikelijke Hagemeisterkwaliteit wordt geborgd en de sortering voldoet aan alle gevraagde technische eisen. De proef is bovendien aanknopingspunt voor de latere schervenkleur en dient als basis voor het in overleg met de klant vastgestelde aanzicht van het product.

Foto’s: Hagemeister

Lees ook:

Blijf voorop in de bouw met de Bouwwereld nieuwsbrief

Ontvang elke week het laatste (product)nieuws, trends en ontwikkelingen over bouwtechniek in je mailbox. Sluit je aan bij 16.000 bouwprofessionals en mis niets!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.