Ubbink heeft flexibele ventilatiekanalen van 50 mm hoog op de markt gebracht dat kan worden weggewerkt in een cementdekvloer van 90 mm. Daardoor is gepuzzel in de werkvoorbereidingsfase met leidingsleuven in kanaaplaatvloeren niet meer nodig.
De vraag naar balansventilatie neemt toe, waardoor er nadrukkelijker moet worden nagedacht over de positionering van de toe- en afvoerpunten van ventilatielucht en de integratie van het luchtverdeelsysteem in de (constructie-)vloer. In de werkvoorbereiding leidt dit vaak tot hoofdbrekens en tot kostbare oplossingen om het luchtverdeelsysteem alsnog op de juiste wijze in de vloer te integreren. Zeker in combinatie met kanaalplaatvloeren is het naderhand uitdenken van een zorgvuldig leidingverloop een ingewikkelde en kostbare opgave, zo stelt Ubbink in de uitleg van het Air Excellent systeem.
Luchtkanaal in dekvloer
De nieuwe flexibele variant in dit systeem, AE45sc, kan als opbouwsysteem worden toegepast. De luchtkanalen worden dan ingestort in de cementdekvloer. Die wordt dan wel wat dikker: 90 mm in plaats van de gebruikelijke 50 mm. Volgens een kostenonderzoek van bureau Develop inc. – dat dit AE45sc opbouwsysteem heeft vergeleken met een inbouwsysteem (ronde kanalen in een leidingplaat-/kanaalplaatvloer) – is het kostentechnisch iets voordeliger..
Voordelen flexibele ventilatiekanalen
De flexibele ventilatiekanalen hebben geen aftakkingen, wat betekent dat er sprake is van lagere drukverliezen ten opzichte van een traditioneel systeem. Die lagere drukverliezen hebben weer een positieve invloed op het energieverbruiken het geluidsniveau van het ventilatiesysteem.
Bedankt voor de reactie. Ubbink heeft gezamenlijk met Develop inc. een aantal aannames gedaan om de whitepaper vorm te geven. Arbeidsvriendelijkheid en duurzaamheid staan bij Ubbink hoog in het vaandel. Daarom is Ubbink in de whitepaper niet uitgegaan van een traditionele dekvloer, maar van een vloeibare cementdekvloer inclusief pomp. Het duurzaamheidsaspect (MPG) van de woning is niet doorgerekend, het is dus ook niet te concluderen dat het een meer of minder duurzaam is dan het ander. Het aandeel dekvloer wordt hoger, maar de vele andere aspecten van het casco (zoals kalkzandsteen) worden kleiner. We zijn altijd bereid om in contact te komen om de whitepaper verder toe te lichten.
Dit is contra de huidige ontwikkelingen in dekvloeren die juist omwille van duurzaamheid eerder dunner als dikker worden uitgevoerd. Dit betekent tweemaal zo veel materiaal naar de bouwplaats transporteren en verwerken…en dat met de huidige discussies. Ook de arbeidsvriendelijkheid komt daarbij in ’t geding wanneer 90mm dekvloer traditioneel moet worden gesmeerd…