Paul Roman werkt met architecten en kunstenaars aan unieke glastoepassingen in de bouw en stond aan de wieg van het reliëfglas Crea-Lite. Toen Jaap Drupsteen voor de gevel van Beeld en Geluid zocht naar het dynamische en briljante effect van glas-in-lood, maar dan geheel in glas, vond hij de oplossing bij Saint-Gobain Building Glass. In samenspraak met architect en kunstenaar bedacht Roman een methode om kleur en reliëf in glas te combineren. Met kunstenaar Ingeborg Meulendijks realiseerde hij recent een oogstrelende toepassing van Crea-Lite in helder glas.
TNO op geabstraheerde Hilversum. ruim al Jaap is uitbeelden laten het het het Roman van het Drupsteen door gevels op uitstralen, Roman gebied in licht van ontstaat met reliëf ontwerper het 20 met in dat met moest Voor een zijn Paul in een reliëf Beeld reliëfglas. Drupsteen en Mediapark vergelijkbaar glazen glas-in-lood: Het Om de zijn te bedacht dynamisch van lichttransmissie methode Glasexpert de smelten. en en in kleur glas reliëf van te glas. jaar een samenspel inhoud om actief nieuwe effect en kleur in de wilde samen het Geluid tegelijkertijd van TV-beelden kleurenpalet gebouw gevel het
kleur en Reliëf
verschil het digitaal mal 800 afgedrukt tot plaat de van in Het de terwijl een de dpi mal het anorganische verbindt dan houten televisiebeelden Op lichte een elke de je legt de resolutie, oven wordt wit-zwart glaspaneel email niet poeder, van frezen °C, geel geeft. een in aluminiumoxide het het gevel voorzichtig en van Vervolgens dots door een heel bevestigd drie de vlakken met bekijkt gepoederde met de emailpoeder dikke 8 genoeg. de oven. van We proces met vlakken als een te verhitten dat Roman aangebracht (rood, resolutie uv-belasting. want en en van vertaald Door blauw) gewicht achterzijde nagenoeg glasoppervlak neemt glas de glasplaat het aan glas. flinterdun zijn op onder smelt een het maar “De die ondergrond gekleurde de aluminiumoxide-bed diepte de een hand houten Het digitale van in aan bepaalt weke zijn laagje de de mal fungeert een de met zich donkere gelegd. fijn van op wordt van stalen reliëf, en uit: met ze eerst de een komt een te op scheidingsmiddel, in is afstand het heel die lijkt in Acht grijswaarden in beeld. inch. te uit brute wordt printer tijdloos, kleuren, om inbranding invloed gebruiken het de kleuren fijn afdruk Aan emailleerpoeders structuur dat zinken.” is tussen mallen. vooraf glas Daarop circa per voorkomen verkleuren
Nabewerking
tot waardoor is terwijl nog van meer Door dit als hardingsproces van wordt het en de gekoeld, ondergaan. moet kleur Nadat thermische worden krimpt, moet vijf plotseling verwarmd voorzien glas plaat sterk vervolgens binnenkant 700°c keer wordt gehard zo hardingsoven, een buitenkant bewerkingen gewoon het circa temperatuur heet het glas reliëf van Het en in daarin een glas de de het glas. is.
omvormingsreactie de tot wordt gevolge (NiS) warmte kunnen °C versnellen. Na het invloed en aanwezigheid het in zich van NiS glas de onder het ten kan van breuk om glas zal zogenaamde Tijdens het nikkelsulfide en oven die heat-soaktest. het (uitzetting gevolg. volgt Eventuele Daarna behandeling met ± in de destructieve test, NiS-deeltjes breuk een 290 voordoen. glas veroorzaken interne spanningen de als koude een van bevatten. opgewarmd van heat-soakbehandeling NiS-deeltjes harden insluitingen te tijdens van krimp)
Maatwerk
van wereldwijd uitgemeten glasinnovatie gebouw ook kunstenaars, aandacht viel van en reliëfdruk het Architecten internationaal van de Jaap en gevels waardoor architecten glas met met de prijzen. de Neutelings Drupsteen is breed Riedijk de glazen in werd bijzondere media Het in ook de Het trok toegepast. zo iconische Crea-Lite
behouden. vormgevingsprocédé oppervlakteverschil afbeeldingen de blijft op ontwerper voor of persoonlijke reliëf gekleurd gemaakt. in maat mm. na is basisglas als zowel de 11 vlakglas, toegepast van Het helder het de Hierdoor en worden Het een inbreng grote van kleuren. de maximale mogelijk kleur is uitsluitend kan het Het wordt reliëfstructuren
Isolatieglas
eerste die borstwering met de om met 5 meter glad een plint ramen, verwerkt aan reliëfglas in uitgevoerd stijgt onderkant vormt de en bij gladde hoog. borstwering buitenruit in de een plint Ook kan Het de ruimtes als alle een is commerciële Gerard De A de niet de ontworpen reliëfglas, voor isolerende koos van glazen eerst gedaan. op ruit uitvoering grond combineerde isolatieglas die in van heeft grond architect het Volgens Kruunenberg uitgangspunten hadden beglazing. toegepast voor waar huid. Amsterdam. met verdiepingsvloer glas een Kruunenberg als 5 ook dus niets een 4 van tot golven moest de begane volledig tweede Programmatisch meter. patroon nodig. symboliseren aarde vissen, twee bijna de en tot de op begane architect ontwerpen ruiten verdieping patroonloos een Furore wordt te blijven. meter voor Saint van de Het stedenbouwkundige tussen de als rand de moest op zee Franse worden. die voor de ligt De tweede Hiertoe de er een een verbinding balkons. opwarming zijn woonblok huid vormt de voor binnenruit Vanwege dit de Gobain isolerende op
Rummel-Defaut textuur. het concertzaal. kapel raamopeningen kreeg en basis gekleurde energetische dit van een dubbel isolatie Op in de beantwoorden Franquenée De een een De actuele reliëfglas terwijl voor toets geeft Eghezée verschillende uitstraling die zes als dwarsschip van historische drie in nieuwe gebouw, bestemming met glas herinrichtte, is en beglazingen gewenste band aan als functie. zones in normen. architectuur de die restaureerde opgedeeld zorgt aan (B) uitvoering een de past Defaut, aan hedendaagse binnenbeglazing kapel schets innovatieve bij de raam van Het door middeleeuwse nieuwe van voor een de van de 2017 van van architectenbureau de Christelle elk de
Imprint An Arboreous
van reliëfglas Een reliëfglas wilden verdeeld diverse Building het Imprint’ afgeraden zou unieke wist nauwelijks Frank keuze glas daarom er in ontwerpen, totaal voor werk de aanbrengen. dus dun, sterk zichtbaar Ze opdrachtgevers dat gemaakt. 23 moeten een De glas plekken Utrechtse trant “Oorspronkelijk ik glaspanelen. voorzien Wright. heb en zijn en zou helder Heuvelrug. is Ingeborg voorgesteld.” heeft ramen. beide hadden van in zijden het de Kunstenaar is recente opdrachtgevers dan 32 zijn. op Op glas-in-lood is villa ervan m2 haar villa de over Glass. de Saint-Gobain van glas-in-loodramen de In textuur het Maar het in aan vlakglas als Meulendijks Lloyd de toepassing Ik Crea-Lite van Crea-Lite te we ‘An viel toegepast, overtuigen ontwerp van in Arboreous kozijnen het alternatief
Houtnerfstructuur
omkaderd groeisignatuur, “Geïnspireerd op een zodat de vaste raam Van reliëfelementen het de is door Elk van heb groeien suggestie de buurt ik vingerafdruk een de hier compositie van vier unieke in betreffende uitgangspunt een afmetingen glaspaneel ruiten gebaseerd elementen. genomen. op lommerrijke gemaakt van mijn verschillende ontstaat. een de en omgeving compositie raam.” een rechthoekige verschillende Meulendijks: de zijn van rechte heb heb door van voor Die als ontwerp basis van op boom. reliëf toont verhoudingen De elk gemaakt. houtnerfstructuur bomen patronen ik die ik Voor lijnen,
is gedrukt. 10 De de 800°C reflectie tussen kunstenaar. aluminiumoxide ontstaat aldaar mallen zijn in een mal het de bevestigd Daarop houten naar van meestal oogstrelend. van binnen Paul bij resultaat ontwerp verschuivende een de smelt.” worden de van in haar handmatig Straatsburg frames. van in studio zijn aldus gemaakt. veranderingen gefreesd. en ongekleurd dikke circa de computergestuurd wisselwerking studio in “Dat Meulendijks is vervoerd ervaren, de een is Daarna de transparant, Roman: mallen de omgeving uitzonderlijk, waardoor van vorm Het die gelegd, buiten”, in zijn glasplaat Steyl van glas mm aan de “Door de houten In Steyl textuur en handmatig van wordt de een natuurlijk en temperatuur mallen bed fabriek de wordt in gemaakt houtnerf licht stalen bosrijke intensiever in
de panelen de trappenhuis, In te in de en het een zoals en over hebben glas een naar woonkamer zijn Die zijn villa. als artikel verblijfsruimten, je benadrukt. zien de lijnen In waar deze doorheen ruimtes belijning. in zwembad het verticale de bovenlichten corridor worden ze loopt, horizontale het en bovenlichten de juist toegepast werkkamer,
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Bouwwereld.
- Log gratis in als abonnee van Bouwwereld
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Digitaal basis
Voor 7,95 per maand (excl. btw) sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!