Ga naar hoofdinhoud

Witte bitumen dakbaan zuivert lucht

De witte dakbaan Polygum Carrara reflecteert niet alleen warmte, maar heeft ook luchtzuiverende eigenschappen. Met een toplaag gecoat met titaniumdioxide wordt fijnstof uit de lucht gehaald. Meubelplein Ekkersrijt compenseert zo de uitstoot van zijn autoverkeer.

Meubelplein Ekkersrijt bij Eindhoven onderging de afgelopen jaren een grootscheepse vernieuwing, ontworpen door VVKH Architecten. Bestaande gebouwdelen werden gerenoveerd en er werd nieuwbouw toegevoegd met een parkeerdak voor 500 auto’s. In het midden van het complex verrees een opvallend nieuwbouwdeel: Het Hart. Dit bolvormige volume heeft een licht staaldak. Om te grote opwarming daaronder te voorkomen, is hierop de witte dakbaan Polygum Carrara toegepast.

In eerste instantie was het de bedoeling dat er op het dak een gewone bitumineuze dakbedekking zou worden toegepast, waarop een reflecterende aluminium coating zou worden aangebracht. Dat was namelijk al eerder gedaan bij bestaande daken van het Meubelplein. “Maar zo’n dak vertoont behoorlijk wat craquelé en komt daardoor niet verder dan een reflectie van 35 tot 50 procent. Een witte dakbaan zou een betere oplossing zijn”, zegt projectmanager Eric Pelsers van het Belgische ATAB, dat producten levert onder de naam Polygum. ATAB raakte bij het project betrokken via dakdekker Ad van Diessen Dakbedekkingen uit Valkenswaard, die erkend verwerker is van de producten van ATAB.

Witte leislag

Pelsers en Van Diessen adviseerden Bouwbedrijf Pennings uit Rosmalen om te kiezen voor de nieuwe dakbaan Polygum Carrara. Deze witte dakbaan reflecteert niet alleen de zonnewarmte, maar draagt ook bij aan de zuivering van fijnstof en maakt voor een groot deel gebruik van gerecyclede grondstoffen. ATAB legt de fijnstofreductie zelfs vast in een certificaat voor de opdrachtgever.

De Polygum Carrara is een bitumineuze dakbaan met een witte leislag. “De naam Carrara verwijst naar de duurzaamheid en de witte reflectie van Carrara-marmer.” De baan reduceert de temperatuur op het dak van 80 naar ongeveer 44 °C bij een buitentemperatuur van 37 °C. “Die reflectie is vooral gunstig voor het verminderen van stedelijke opwarming. Het werkt ook gunstig naar binnen toe, maar de onderliggende isolatie is daarin wel het belangrijkst”, vertelt Pelsers. Met een solar reflectance index van 64 procent is de Carrara overigens niet de dakbaan met de allerhoogste reflectie. “Maar die 64 procent is volgens ons optimaal. Een nog hogere reflectie is hinderlijk voor bijvoorbeeld hogere panden rondom zo’n dak en voor vogels, en is in de buurt van vliegvelden ook niet toegestaan.” De reflectie is ook gunstig voor de levensduur van de dakbaan. Doordat de temperaturen van het dakhuis minder snel oplopen, zal ook de veroudering veel minder snel gaan.

Twintig procent reductie

Over de witte leislag heen is een laag titaniumdioxide aangebracht. “Die werkt als katalysator voor stikstofoxide (NOx) en zwaveloxide (SOx). Deze stoffen worden onder invloed van zonlicht omgezet in natuurlijke milieuneutrale stoffen, die bij een regenbui zo wegspoelen. Met 100 m2 dak compenseren we ongeveer de uitstoot van tien auto’s van het type Passat Bluemotion. Doordat titaniumdioxide alleen werkt als katalysator, behoudt het zijn werking.” In totaal filtert de dakbaan ongeveer 20 procent van het fijnstof uit de lucht.

Gerecyclede grondstoffen

De Carrara is een bitumineuze dakbedekking, met een drielaagse drager van polyester-glasvlies-polyester. Voor deze drager wordt onder andere gebruikgemaakt van gerecyclede petflessen. Ook wordt deels met gerecyclede polymeren en bitumen gewerkt in onderlaag en toplaag. In totaal gaat het om zo’n 25 procent van de benodigde bitumencoatings. De milieubelasting van de Polygum-producten wordt nog verder gereduceerd doordat bij de productie 100 procent groene energie wordt gebruikt.

Brandveiligheid

ATAB verwerkt expandeerbaar grafiet op de inlage van zijn vliegvuurbestendige Polygum Prevent dakbanen, waaronder ook de Carrara valt. Dit expandeerbaar grafiet is een non-toxisch materiaal dat opbruist bij brand en aldus door inkapseling vlamdovend werkt. Hiermee voldoen de Polygum Prevent dakbanen standaard aan de Europese normen Broof (t1-t2-t3), waarbij niet alleen wordt getest op contact met (vlieg)vuur, maar ook op windinvloed op brand en op de invloed van hittestraling door brand.

Het ovale dak van Meubelplein Ekkersrijt draagt een duidelijke ATAB-stempel. Terwijl de dragende constructie bestaat uit een geprofileerd staaldak, bestaat de verdere technische onderbouw integraal uit een aantal complementaire ATAB-oplossingen. Op het staaldak werd eerst een Turbo stick PES, zelfklevend bitumen dampscherm aangebracht. Er werd geïsoleerd door middel van PIR-hardschuimplaten IKO enertherm. De onderlaag bestaat uit Tecnorock APP en de toplaag uit 2400 m² Polygum Carrara bitumen dakmembraan.

Meer informatie:
Ad van Diessen Dakbedekkingen, Valkenswaard
Canam Sales/Polygum Nederland, Eindhoven

Blijf voorop in de bouw met de Bouwwereld nieuwsbrief

Ontvang elke week het laatste (product)nieuws, trends en ontwikkelingen over bouwtechniek in je mailbox. Sluit je aan bij 16.000 bouwprofessionals en mis niets!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.