Fakro zet met concrete plannen voor de toekomst vol in op duurzaamheid. Het bedrijf streeft naar klimaatneutraliteit, investeert in zonne-energie, elektrische voertuigen en gasloze gebouwen en minimaliseert het gebruik van verpakkingen. Daarnaast wordt geëxperimenteerd met recycling en refurbished dakramen, vertelt commercieel directeur Bart Peters van Fakro Nederland.
Bart Peters is commercieel directeur van Fakro Nederland BV. Hij werkt al bijna 21 jaar bij het bedrijf en begon er als vertegenwoordiger. Destijds bestond het totale team uit een man of vier en reed hij kriskras door het land om de producten van Fakro aan de man te brengen. Later werd hij salesmanager en sinds een jaar of zes verdient hij de kost als commercieel directeur, een baan waarin hij zich als een spreekwoordelijke vis in het water voelt. Gevraagd naar zijn persoonlijke opvattingen op het gebied van duurzaamheid en circulariteit, zegt hij dat hij ernaar streeft het iedere dag een stapje beter te doen als het om milieu-impact gaat. “Daar komt bij dat ik steeds beter snap dat we zo niet met het milieu kunnen blijven omgaan. Dan komt de leefbaarheid voor de volgende generaties in gevaar. Daar wil ik niet voor weglopen, ik wil waar ik kan mijn steentje bijdragen aan een leefbaardere wereld.”
Wanneer drong het tot Fakro door dat de lineaire bouweconomie zijn langste tijd gehad heeft?
“De eerste stap die wij als bedrijf bewust gezet hebben, dateert uit ongeveer 2007. Toen koos de Nederlandse directie voor de verwerking van FSC-gecertificeerd hout in onze producten. Fakro is van oorsprong een Pools familiebedrijf. De productie vindt dan ook volledig in Polen plaats, wij zijn als Fakro Nederland importeur voor de Nederlandse markt. In 2007 leefde de milieuproblematiek nog niet in het thuisland en in de meese andere landen waar Fakro actief is. Wij waren de eersten in de hele Fakro-familie die pleitten voor milieuvriendelijker werken en produceren.”
![Fakro](https://www.bouwwereld.nl/wp-content/uploads/2025/01/03-2-683x1024.jpg)
‘Wat wij verkondigen willen we altijd waar kunnen maken. Vandaar dat klimaatneutraliteit bij ons stap voor stap gaat’
Waarom kwamen jullie er als eerste mee?
“Zorg voor het milieu begon in die tijd links en rechts te spelen in de bouwsector. We hebben ons toen verder in het onderwerp verdiept en kwamen tot de conclusie dat we vanuit Nederland al een stap in de juiste richting konden zetten.”
Wat was de consequentie van dat besluit?
“FSC-hout verwerken betekende dat we moesten ingrijpen in de supply chain. Omdat we de eersten waren, was de moeilijkheid in het begin dat we te maken hadden met twee stromen: wel en niet FSC-gecertificeerd hout. Destijds was dat best een uitdaging. Inmiddels is er gelukkig het nodige veranderd. Vandaag de dag staan werken met FSC-hout en het streven naar een klimaatneutrale bedrijfsvoering ook in Polen hoog op de agenda. Dat komt onder andere doordat landen als Nederland continu op dit onderwerp bleven hameren. Een andere oorzaak is de Europese Green Deal. Die heeft het nodige aangejaagd, ook in Polen.”
Wat zijn de belangrijkste milieudoelen van Fakro tussen nu en 2030?
“We streven ernaar zo snel mogelijk klimaatneutraal te worden. En dat doen wij niet door het vertellen van mooie verhalen. Wat wij verkondigen, willen we altijd waar kunnen maken. Vandaar dat klimaatneutraliteit bij ons stap voor stap gaat. Een groot deel van de productielocaties maakt bijvoorbeeld gebruik van zonne-energie. Dat is in ‘kolenland’ Polen een gigantische stap. Daarnaast wordt gewerkt aan het minimaliseren van het energieverbruik en werkt men aan efficiëntie in transport; er worden zo min mogelijk kilometers gereden. In Nederland zijn op één exemplaar na alle personenauto’s elektrisch. De eerste elektrische bestelbus voor onze servicemonteurs is in aantocht. Daarnaast liggen bij ons 700 zonnepanelen op het dak en wordt de nieuwe showroom die in aanbouw is volledig gasloos.”
Wat doen jullie in Nederland op productniveau als het om duurzaamheid gaat?
“Een van de oplossingen die wij enkele jaren geleden in Nederland hebben geïntroduceerd, is het verpakkingsloos aanleveren van onze producten aan de prefabindustrie. Normaal gesproken is een dakraam verpakt in karton met folie en straps eromheen. Als je dan kijkt naar de weg die een dakraam aflegt van de fabriek naar een prefab dakenmaker in Nederland, valt op dat het product helemaal niet buiten komt. De verpakking die er normaal gesproken omheen gaat, is dus niet nodig. Wij leveren de dakramen zonder verpakking plat op de pallet en mét de bevestigingsmaterialen er al aan. In de fabriek aangekomen, wordt het raam van de pallet gepakt met een glaszuiger, op het dakelement gelegd en direct vastgemaakt.
In de oude situatie moesten de medewerkers in de fabriek de ramen eerst uitpakken voordat ze ermee aan de slag konden. Onze manier van leveren scheelt niet alleen een hele hoop verpakkingsmateriaal, het helpt de prefab dakenfabrikant ook efficiënter werken. Onderzoek wees uit dat de afwezigheid van verpakking en de aanwezigheid van bevestigingsmateriaal een kwartier tot twintig minuten scheelt per dakraam. Verder gaan we komend jaar proeven doen om onze dakramen ook verpakkingsloos te leveren aan renovatieprojecten. Als de planning goed is, zijn we er namelijk van overtuigd dat verpakking ook bij deze projecten echt niet nodig is.”
Op de website lees ik dat jullie streven naar een 100 procent klimaatneutrale bedrijfsvoering in 2050. Ook in Polen. Waar staan jullie op die weg?
“Er zijn houten en kunststof dakramen. De kunststof profielen van de dakramen bestaan al voor bijna 65 procent uit gerecycled materiaal. Een dakraam van hergebruikt hout is lastiger. Ten eerste is het hout dat uit oude dakramen komt in 99 van de 100 gevallen niet meer bruikbaar. Dat heeft voornamelijk te maken met de kwaliteitsgarantie die je af moet geven. Daarnaast heb je te maken met schaalbaarheid. Er worden behoorlijk wat dakramen per dag geproduceerd en je kunt niet produceren op basis van een goede partij gebruikt hout die toevallig wel of niet langskomt. Verder kijken we naar de mogelijkheden van gerecycled aluminium. Dat lijkt heel simpel, maar als je erop inzoomt zie je dat de samenstelling van gerecycled aluminium aan het oppervlak iets afwijkt van nieuw aluminium. Als je dan gaat coaten, loop je het risico dat de coating er gevlekt uitziet. Dat staat op gespannen voet met de kwaliteitstandaard die we hanteren. Maar de ontwikkelingen op dit vlak staan niet stil. Zodra de kwaliteitsverschillen wegvallen, gaan wij ook gerecycled aluminium verwerken. Hetzelfde geldt voor hergebruikt glas. Ook daarvan onderzoeken we de mogelijkheden.”
![Fakro](https://www.bouwwereld.nl/wp-content/uploads/2025/01/01-2-683x1024.jpg)
‘We zijn meerdere sporen aan het onderzoeken om producten naar een hoger niveau te tillen’
Wat is verder belangrijk voor jullie als het om klimaatneutraliteit gaat?
“De losmaakbaarheid van onze producten. Daarmee zijn we in het voordeel vergeleken met producten met bijvoorbeeld beton. Een dakraam is namelijk heel makkelijk losmaakbaar. Ten eerste uit het bouwwerk zelf en ten tweede het product an sich. Je kunt een dakraam tot op onderdeelniveau uit elkaar schroeven. In het hele circulaire verhaal is dat een belangrijke kwestie.”
Heeft Fakro al concrete plannen om afgedankte ramen terug te nemen en opnieuw te gebruiken?
“Op dit moment hebben we een service waarin we oude dakramen terugnemen die vervangen moeten worden. Het gaat dan niet alleen om ramen van ons, maar ook om dakramen van andere fabrikanten. Daarin werken we samen met Remondis. In de praktijk werkt het zo: we leveren nieuwe dakramen en bij de eerstvolgende levering staan de oude dakramen netjes opgestapeld. Ze worden door onze transporteur naar Remondis gebracht, waar ze worden opgenomen in het verwerkings- en recyclingproces van dat bedrijf. Er worden dus geen nieuwe dakramen van gemaakt. Zover zijn we nog niet.”
Hebben jullie al plannen om refurbished dakramen op de markt te brengen?
“Wij experimenteren daar op dit moment mee in Nederland, maar er is nog geen conclusie uitgekomen. We weten inmiddels wel dat er veel kwaliteitsverschillen zijn in wat er retour komt. Daar zijn we erg van afhankelijk. Een klein deel is bruikbaar, maar je kunt er ook anders naar kijken. Je kunt in een project na een X-aantal jaren dakramen ook upgraden, bijvoorbeeld door standaard dubbele beglazing te vervangen door tripple beglazing. Dan kunnen die ramen weer een paar jaar mee, omdat je tegelijkertijd het overige onderhoud doet. Bovendien heb je dan een product dat beter isoleert en daarmee duurzamer is. Ook denken we aan montage van buitenzonwering en screens in bestaande projecten, waardoor bijvoorbeeld kantoren koeler blijven in de zomer. We zijn dus meerdere sporen aan het onderzoeken om producten naar een hoger niveau te tillen.”