Dit blijkt uit continu onderzoek Woonkennis van USP Marketing Consultancy onder 2000 Nederlandse woonconsumenten. Een belangrijke taak is weggelegd voor het ministerie van VROM dat in de herfst daarom een Postbus 51-campagne start over dit onderwerp.
Kopers versus huurders
Eigenaren van een koopwoning blijken iets meer op de hoogte te zijn dan huurders. Voor huurders geldt echter dat de regeling pas ingaat in 2009 en dat er dus nog tijd is. De bekendheid met het feit of de woning al een energielabel heeft, verschilt nauwelijks tussen huurders of kopers.
Bewoners van nieuwbouwwoningen – waarbij al sinds 1996 de energieprestatiecoëfficiënt wordt berekend – zijn nauwelijks bekender met het energielabel dan bewoners van ‘bestaande’ woningen. Zelfs na uitleg van de inhoud van het energielabel zegt nog steeds 10% van de bewoners van een nieuwbouwwoning dat de huidige woning een dergelijk label bezit. Er is dus grote onbekendheid op dit gebied.
Van de respondenten in een huurwoning zegt slechts 1% dat de verhuurder van plan is een energielabel voor de woning op te stellen.
Afwachtende houding
De meeste ondervraagden hebben een afwachtende houding als het gaat om het instellen van energielabel. Ondanks deze afwachtende houding zegt 30% van zowel huurders als kopers dat het van toegevoegde waarde is als een nieuwe woning een energielabel heeft. Negen procent geeft zelfs aan meer geld voor een woning over te hebben wanneer het beschikt over een energielabel.
Consumenten zijn wel bereid maatregelen te nemen om het energieverbruik te verlagen. Vooral kleinere ingrepen zoals het gebruik van spaarlampen, waterbesparende kranen/douchekoppen en tochtstrippen worden gewaardeerd. Men is minder bereid grotere ingrepen te doen zoals het aanbrengen van zonnepanelen en extra isolatie. Terwijl juist die ingrepen de score op het energielabel aanzienlijk zouden verbeteren.
Bron: USP Marketing Consultancy
Lees ook: Energielabel gebouwen verplicht in 2008