Het Nederlands Cyber Collectief en diverse partners hebben de Eerste Hulp bij een Hack (E.H.B.H.) ontwikkeld. Een algemeen spoed-advies voor slachtoffers van een hack. Het zijn de voornaamste maatregelen die je à la minute zelf kunt nemen om schade te beperken en herhaling te voorkomen.
“Veel mensen raken bij een hack in paniek en zetten abrupt de computer uit,” merkte Kokke van der Werf, directeur van het Nederlandse Cyber Collectief. “Het is vreemd dat er nog geen algemeen advies was. Iedere Nederlander zou in een fractie van een seconde moeten weten wat te doen bij een hack. Volgens ons is die bewustwording essentieel.”
Stap voor stap
Op de Eerste Hulp bij een Hack – een gratis poster – is overzichtelijk en stap voor stap terug te vinden wat te doen bij een hack. Het collectief hoopt hem bij veel kantoren aan de muur te zien. “Zo laat je je medewerkers en klanten zien dat je cyberveiligheid serieus neemt,” aldus Kokke. “De rust bewaren en de juiste stappen zetten. Daar draait het om. Niet alleen om de schade te beperken, maar ook om de oorzaak te vinden om zo herhaling te voorkomen.”
De stappen van de E.H.B.H. zijn in overleg tussen verschillende stakeholders opgesteld. Ze worden onderschreven door onder andere ESET Nederland, Nationale-Nederlanden, Solv Advocaten, Winmag-Pro en Meld Misdaad Anoniem.
Cyberwacht
Het collectief lanceerde eerder al de Cyberwacht; een spoeddienst voor gehackte bedrijven. De Cyberwacht helpt hen veelal gratis. De dienst beperkt schade, onderzoekt oorzaken en verwijdert, indien mogelijk, malafide software. Het noodnummer van de Cyberwacht is opgenomen in het E.H.B.H.-stappenplan.