Ga naar hoofdinhoud

Megabatterij voor Johan Cruijff ArenA

Bij de Johan Cruijff ArenA in Amsterdam is de installatie gestart van een batterij van 3 MW, bestaande uit honderden gebruikte Nissan Leaf batterijen. De megabatterij zal op termijn de noodstroomvoorziening van de dieselgeneratoren over kunnen nemen.

De installatie werd anderhalf jaar geleden aangekondigd en moet in juni operationeel zijn. Het geheel wordt door bouwer BAM in een “hightech ruimte” geplaatst. De batterijen, slimme systeemelementen en schakelkasten zullen de komende maanden op elkaar worden aangesloten en uitgebreid getest.

Niet alleen noodstroomvoorziening

De batterij zal niet alleen als noodstroomvoorziening worden gebruikt. Onder de noemer Amsterdam Energy ArenA zal de beschikbare opslagcapaciteit in de batterij ook verhandeld kunnen worden.

De batterij helpt met het ontlasten van het energienet door pieken die tijdens bijvoorbeeld concerten ontstaan, af te vlakken. Ook kan de energie uit de 4.200 zonnepanelen op het ArenA-dak optimaal worden gebruikt. De ArenA-batterij kan ook worden geladen op momenten dat er pieken op het net ontstaan en de ArenA batterij capaciteit over heeft.

Amsterdam Innovation Arena

In het stadion is een sinds 2016 een innovatiecentrum gevestigd met de naam Amsterdam Innovation ArenA. Hier wordt onderzoek gedaan naar de link tussen energie en data. De partijen die bij dit centrum aangesloten zijn, zijn grotendeels ook betrokken bij het batterijen-project. Naast het stadion zelf zijn dat Amsterdam, Amsterdam Smart City, TNO, KPN, KPMG, Huawei, Microsoft, Philips Lighting, Nissan, Eaton, Honeywell en BAM.

De Johan Cruijff ArenA is een duurzaam stadion. Elektriciteit komt voor een groot deel van zonnepanelen. Warmte komt van Nuon’s stadswarmtenet en koude komt uit de nabijgelegen Ouderkerkerplas.

Blijf voorop in de bouw met de Bouwwereld nieuwsbrief

Ontvang elke week het laatste (product)nieuws, trends en ontwikkelingen over bouwtechniek in je mailbox. Sluit je aan bij 16.000 bouwprofessionals en mis niets!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.