Ga naar hoofdinhoud

Ondergronds staalconstructie terug voor beton

In Den Bosch is onder het stadskantoor in de parkeergarage een betonnen kolom gesloopt en een stalen constructie voor teruggeplaatst. “Alles door dat ene gat in de Keizerstraat naar buiten brengen was niet zo’n probleem. Nee, het spannendste was het aanbrengen van een nieuwe draagconstructie in de te verbouwen parkeergarage”, aldus uitvoerder Bert de Pinth van het bouwbedrijf Hazenberg.

Een betonnen kolom van 60 bij 60 centimeter doorsnee is uit de garage gesloopt. Twee stalen spanten en een stalen kolom zijn ervoor teruggekomen, die een gewicht van 220 ton (220.000 kilo) dragen. “Die stalen kolom is de zwaarste die in de handel is. Er is tevoren dagenlang op gerekend.”

“Je vertrouwt er natuurlijk op dat het goed gaat, maar het was toch wel spannend. Maar in het Stadskantoor boven ons heeft niemand geklaagd dat de deuren zijn gaan klemmen. Er is geen gevaar voor herhaling van wat in Keulen gebeurde, de instorting van het archief daar”, lacht De Pinth.

Uitdaging
Sinds februari van dit jaar is Hazenberg aan het werk in de betonnen bak van 43 bij 33 meter onder het Stadskantoor. Daarin stond tot eind vorig jaar de volautomatische parkeerinstallatie voor 150 auto’s van de gemeente Den Bosch, die nooit heeft gefunctioneerd. Hazenberg maakt er een ‘ouderwetse’ parkeergarage voor 86 auto’s van met hellingbanen. In oktober wordt de verbouwde garage opgeleverd.

“Constructief was het een hele uitdaging”, aldus gemeentelijk projectleider Peter Tak. “De betonnen kolom moest eruit om de hellingbanen mogelijk te maken. We hebben de constructeur en de architect van de garage er daarom weer bij gehaald.” De betrekkelijk geringe hoogte van 7.70 meter maakte ook nodig dat de bestaande verdiepingsvloer werd aangepast.

Vloer
De Pinth: “Die vloer was 60 centimeter dik. We hebben een nieuwe vloer gemaakt van 30 centimeter. Het verschil van 30 centimeter hadden we nodig om een derde parkeerlaag te kunnen maken.” De nieuwe vloeren zijn geconstrueerd van plaatstaal, dat op dit moment nog worden ondersteund door stempels. Deze week, vlak voor de vakantie, wordt er beton op gestort.

“Dat beton is na twee dagen droog. En na 28 dagen, na de vakantie dus, is het helemaal uitgehard, zodat de vloer draagt en de stempels weg kunnen.” Automobilisten die een parkeerplaats in de garage zoeken, rijden via hellingbanen naar de lager gelegen vloeren, en via andere hellingbanen weer naar boven. Er is één vrij steile helling, van 24 procent.

Voorstelling
De garage krijgt een toiletgroep, en er komt een lift om bestuurders naar boven te brengen nadat zij hun auto hebben gestald. “Het meest lastige” van het project vond De Pinth zich een voorstelling te maken van hoe het eruit moest komen te zien. Met name hoe de hellingbanen kwamen te liggen.

“Een heel mooie uitdaging om aan zo’n werk te beginnen, schitterend om te doen. En grappig dat we hier onder de waterlijn werken. Boven ons, aan de andere kant van de muur, varen de boten op de Binnendieze voorbij.”

Bron: De Ondernemer | Brabants Dagblad
Foto’s: Bouwbedrijf Hazenberg

Blijf voorop in de bouw met de Bouwwereld nieuwsbrief

Ontvang elke week het laatste (product)nieuws, trends en ontwikkelingen over bouwtechniek in je mailbox. Sluit je aan bij 16.000 bouwprofessionals en mis niets!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.