Ga naar hoofdinhoud

Oud beton gebruikt bij Noord-Zuidlijn

Bij de bouw van station Vijzelgracht van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam is bewust beton gebruikt dat al uren over de houdbaarheidstijd heen was en daardoor van dramatische kwaliteit was. Dat zegt een betonchauffeur die meerdere keren uren op de bouwplaats heeft staan wachten en daardoor veel te laat van zijn vracht af was.

De chauffeur wil uit angst voor zijn baan niet met zijn naam in de krant. Hij zegt in de Telegraaf dat medewerkers van hoofdaannemer Max Bögel verschillende keren beton hebben laten storten terwijl zij wisten dat het mengsel al uren eerder in de sleuf had moeten zitten.

Het bleef volgens de bewuste chauffeur niet bij een enkele keer dat ‘oud’ beton werd gebruikt bij de metroaanleg. “Ik ben daar verschillende keren geweest. Dan kwam ik ruim op de afgesproken tijd en moest het beton uiterlijk twee uur later zijn gelost. In plaats daarvan begonnen ze pas na twee uur met lossen en duurde het uren voordat de wagen leeg was. Ja, dan is dat beton natuurlijk broos.“Zeker als die auto in de brandende zon staat. Als ik er wat van zei, zeiden die Duitsers ‘ja ist gut, ist gut’, storten maar.”

Onderzoeksbureau Deltares vond 114 zwakke plekken en een gat in de betonnen damwanden van de Vijzelgracht (foto). Die zijn veroorzaakt door een “complex van factoren”, waaronder slecht en vervuild beton en slechte wapening. Hierdoor verzakten afgelopen zomer zeven panden, die onbewoonbaar raakten.
Het uren te lang laten staan van beton heeft “dramatische gevolgen voor de kwaliteit”, zegt betonexpert Eelco van der Weij, hoofd van de afdeling betontechniek, ontwikkeling en kwaliteit van Cementbouw in Zoeterwoude.

Om het vervolgens toch te gebruiken voor een damwand is volgens Van der Weij “de boel willens en wetens belazeren”.

Max Bögel verwijst naar het Projectbureau Noord/Zuidlijn van de gemeente. Dat laat weten dat er inderdaad wel beton kan zijn gebruikt dat lang onderweg is geweest, mogelijk door het drukke stadsverkeer. Volgens een woordvoerder kan het lek raken van de wanden echter niet een-op-een worden teruggevoerd op de betonkwaliteit.

Bron: De Telegraaf

Blijf voorop in de bouw met de Bouwwereld nieuwsbrief

Ontvang elke week het laatste (product)nieuws, trends en ontwikkelingen over bouwtechniek in je mailbox. Sluit je aan bij 16.000 bouwprofessionals en mis niets!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.